Kan jag flytta utomlands med dottern?
Har en dotter med min fd man, och jag har enskild vårdnad om henne. De första två åren var jag helt ensam med henne och skötte allt. Fick kämpa som bara den för att pappan skulle spendera någon tid med henne över huvud taget, annars har han inte brytt sig speciellt mycket.
Jag träffade en man för ett år sedan som inte bor i sverige och vi pratar om att jag och dotter ev skulle flytta till honom.
Mitt ex vet nu om detta och är helt plötsligt inne på gemensam vårdnad och varannan veckas boende. Jag känner honom så väl och vet att det endast är för att stoppa mina planer på att flytta med denna nya man.
Vi har provat att ha dottern varannan vecka nyligen men han orkar inte. Det funkade i några veckor tack vare att hans sambo hjälpt honom med vår dotter.
Han vill fortfarande ha gemensam vårdnad dock för att stoppa mig från att flytta!
Vad ska jag göra? Är det rätt att flytta eller inte? Kan han stoppa mig? Vad är mina rättigheter som ensam vårdnadshavare?
Han kan fortfarande resa för att träffa henne, så dottern kommer ju inte att försvinna för gott från hans liv.
Tacksam för svar!