• Anonym

Kan jag flytta utomlands med dottern?

Har en dotter med min fd man, och jag har enskild vårdnad om henne. De första två åren var jag helt ensam med henne och skötte allt. Fick kämpa som bara den för att pappan skulle spendera någon tid med henne över huvud taget, annars har han inte brytt sig speciellt mycket.

Jag träffade en man för ett år sedan som inte bor i sverige och vi pratar om att jag och dotter ev skulle flytta till honom.

Mitt ex vet nu om detta och är helt plötsligt inne på gemensam vårdnad och varannan veckas boende. Jag känner honom så väl och vet att det endast är för att stoppa mina planer på att flytta med denna nya man.

Vi har provat att ha dottern varannan vecka nyligen men han orkar inte. Det funkade i några veckor tack vare att hans sambo hjälpt honom med vår dotter.
    Han vill fortfarande ha gemensam vårdnad dock för att stoppa mig från att flytta!

Vad ska jag göra? Är det rätt att flytta eller inte? Kan han stoppa mig? Vad är mina rättigheter som ensam vårdnadshavare?
    Han kan fortfarande resa för att träffa henne, så dottern kommer ju inte att försvinna för gott från hans liv.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan jag flytta utomlands med dottern?
  • Anonym

Jag skulle nog ge rådet att flytta fort som fan, medan du har chansen. Men rådgör med en advokat- t.ex. Ruby Harrold- Claesson, tel. 031 70 20 385..

MVH

• Anonym (Flytta)

Ja, flytta innan du ligger i någon vårdnads tvist. Då du har ensam vårdnad kan du flytta utan pappans medgivande. Han vill ju inte ha gemensam vårdnad av eget intresse, utan bara för att jävlas. Har varit skillnad om han verkligen brytt sig.

• Anonym

Trådstartaren här.

Tack så mycket för telnr och svar.

Jag undrar dock om han kan stämma mig eller dra igång en vårdnadstvist efter eventuell flytt?

• Soul
    Anonym skrev 2008-06-25 13:23:03 följande:
    Trådstartaren här.Tack så mycket för telnr och svar.Jag undrar dock om han kan stämma mig eller dra igång en vårdnadstvist efter eventuell flytt?
    Visst kan han det, men det är osäkert vad det skulle leda till. Du har ensam vårdnad och kan flytta med barnet, men du får inte försvåra/omöjliggöra umgänget med barnets pappa. Barnet har rätt till regelbundet umgänge med sin far oavsett om han tidigare har varit dålig på att sköta det. Innan du gör något bör du prata med en advokat. Tänk också igenom hur du har tänkt dig att umgänget mellan barnet och pappan ska fungera så att du kan svara på det.

Det blir svårt för honom att kräva gemensam vårdnad om du visar på att barnets permanenta boende har varit hos dig och om du samtidigt visar att du vill att barnet ska ha ett fungerande och regelbundet umgänge med sin pappa.

Om du bara sticker iväg med barnet kan han begära att barnet utelämnas till Sverige. Osäkert om han skulle lyckas, men det ser inte bra ut för dig om du har gjort det utan hans medgivande och umgänget blir kraftigt försvårat/omöjliggjort.
  • Koffie

Så länge du har enskild vårdnad kan du flytta. Men som Soul säger får du inte försvåra umgänget med pappan, och i princip är det den flyttande föräldern som betalar resorna - den kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Det är bara om ni har gemensam vårdnad som pappan kan begära att barnet utelämnas till Sverige. Vid enskild vårdnad kan han kräva ett internationellt beslut om umgänge dock.
    I andra länder finns det en möjlighet att begära permission to leave för både när man har GV och när man har EV (vilket alltså inte behövs, men som kan vara aktuellt när den andre föräldern krånglar och inte vill samarbeta om vårdnaden). I Sverige har jag aldrig hört talas om någon sådan motsvarighet, men det borde finnas här med.
    Hör som sagt med en advokat först - mitt tips är för övrigt Fredric Renström i Stockholm (sök på advokatsamfundets hemsida).

• Anonym

Få han att tro att du bara funderade på att flytta och att ni kanske ska göra det i framtiden och inte nu. STICK sedan!

• Anonym

BLir lite rädd när jag läser allas kommentarer om att Flytta gör det stick osv... Jag är en som blivit utsatt för att min mamma valde att flytta med mig när jag var liten.. Det resultera i att jag inte träffade min pappa på 20 år. Och faktiskt tycker jag att min mamma gjorde fel som flytta så långt med mig!Hennes argument va liknade TS. Men tack vare det så lärde inte jag känna min fars familj! Det försvårade helt o hållet umgänge för min del. Jag påminner henne om det en idag! Jag är nu 34 år. Träffade min pappa för första gången sen flytt när jag va 23. Tänk på att som barn har man inte valt att komma till världen. Pappa och mamma är viktiga i ens liv. Jag saknade alltid min pappa.

Så tänk två gånger innan flytt säger jag bara. Se till att barnent har möjlighet att träffa sin pappa trotts allt!! Annars kanske du en dag får höra det som min mamma hör från mig. O jag köper inte hennes ursäkt att dom inte kom överrens! Utan jag svarar henne att jag kanske hade kommit överrens med han. Vem gav dig rätten att ta mig ifrån han??!

• Koffie

Amen @ anonym härovan!
    Men det finns också (har faktiskt funnits under en längre tid) möjligheter att begära internationellt umgänge också för den efterlämnade föräldern, så Anonyms pappa hade kanske kunnat göra mer för att få träffa Anonym (lite beroende på i vilket land han bor).

MEN - jag tycker inte heller att det på något sätt är fair att flytta utan att ge den andre föräldern chans till umgänge och att på så sätt sätta sina egna intressen framför barnets. TS - se till att ditt barn fortfarande kan träffa pappan.Det ÄR viktigt att du ser till umgänget med pappan redan innan du flyttar - däremot så har du faktiskt rätt till att flytta när du har enskild vårdnad.

• Anonym

Du måste ställa dig en enkel fråga: Är barnets rättigheter eller din lust att leva med din man viktigast?

Att ditt ex vill ha gemensam vårdnad är naturligtvis för att han vill att du inte ska flytta med barnet, men är det inte lite fånigt att tro att det är för att jävlas med dig?

Sannolikt är det väl för att han inser att hans kontakt med barnet kommer att försvåras.

Om du nu verkligen tycker att du måste flytta så är det din skyldighet att planera för hur umgänget skall fungera lika bra, eller bättre även efter flytten. Det innebär att du skall göra upp ett umgängesschema, förslag på resor, kostnader osv. som du får diskutera med ditt ex.

Gör du inte det så sätter du dina egna önskningar framför barnets rättigheter och även om du kanske kan komma undan med det så måste jag säga att det är hemskt av en förälder att göra så.

• Anonym

Klart att han kan gå till rätten och begära gemensam vårdnad alternativt ensam vårdnad om du skulle flytta till ett annat land. Rätten ser ganska alvarligt på föräldrar som flyttar till ett annat land med barnet. En flytt försvårar naturligtvis ett nära umgänge med barnet, om det inte är så att du bor i Stockholm och ska flytta till Åland. Att du var ensam med barnet de första två åren spelar i dagsläget ingen som hellst roll, han vill ju vara barnets pappa och ta ansvar nu. Tänk på ditt barn i första hand.

Svar på tråden Kan jag flytta utomlands med dottern?