Bra buskar mot insyn?
Hej.
Vår lilla radhustomt har nästintill total insyn så jag önskar tips på buskar som skyddar. Gärna som växer ganska snabbt.
Tack
Hej.
Vår lilla radhustomt har nästintill total insyn så jag önskar tips på buskar som skyddar. Gärna som växer ganska snabbt.
Tack
Ett tips är att bygga en spalje eller "växtstöd" och låta olika klätterväxter växa upp. Då får ni ngt som ger ett visst insynsskydd redan i år men som blir grönt i längden.
Annars så finns det en uppsjö av bra växter som man kan använda som insynsskydd. Avenbok, Bok, Liguster och Måbär är klassiska häck växter som bör klippas medans tex Syren och Schersmin är friväxande.
Liguster! Ganska så vintergrön, mjuk och barnvänlig, tät!
Sibiriskt ärtbuske, blir tät och växer bra om du bor tillräckligt högt upp i landet. Har hört att de inte ska fungera så bra söderöver. Här är de dock vanliga...
Om du inte vill ha en jättehög häck utan det räcker med ca 1½ meter hög så tipsar jag om dvärgsyren, palibin, Har bara sett den som buske (och naturligtvis som uppstammat träd vilket verkar vara vanligast) men sucktar efter en sån häck för tillfället... *drömmer*
ok tack för tipsen
Ska kolla upp förslagen.
Tujor som ni klipper ner lite då och då blir täta och fina.
Jag tycker att syrenhäck är suverän. För tre år sedan så planterade vi en häck. De växt upp till nästan 2 meter. De luktar gott och är täta. Sedan går de bra att klippa ner om man vill ha en ännu tätare häck. Kanske vore det något? Vi satte även buskar istället för häck vid en sida. De är väl kanske 1 meter höga. De blir inte så mycket högre heller men är också bra för insynsskydd och lätt att sköta. Tujor hade vi men de var inte alls bra tycker jag så de tog vi bort här. Sedan bodde vi väl egentligen för högt upp i landet för att de skulle trivas också. Lycka till.
Prakthäggmispel: Amelanchier lamarkii ,vita blommor april-maj ca 4-6 m går att klippa används som solitär,buskage,klippt eller friväxande häck,sprakande höstfärg.
Sen beror det ju lite på hur det ser ut resten av trädgården och omgivningen,vad du har för jord mm. Vilken stil du vill ha och så
"längre upp" ska det vara.
*snubblade på tangentbordet*
Vi har hägmispel som häck! Väcker massor och blir tät och fin... blommar varkert på våren och får vackra röda blad på hösten! Inget giftigt som barnen kan äta i sig!
Inga vassa taggar eller så heller! Lättskött! Optimalt helt enkelt!