koppmata, hur??
hur ska man koppmata. det står att dom ska lapa i sig, vad betyder det? ska man hälla konstant eller vadå? och hur mycket ska man ge?
hur ska man koppmata. det står att dom ska lapa i sig, vad betyder det? ska man hälla konstant eller vadå? och hur mycket ska man ge?
Koppen ska in rätt långt i munnen tror jag.... Hur mycket man ska ge vet jag inte, det har ju med barnets ålder att göra. Men lite i taget iallafall.
Nä koppen ska man bara hålla så att kanten kommer mot underläppen på sin bebis. Och så lutar man den så att mjölken når precis upp till kanten utav koppen. Då så ska bebisen kunna lapa i sig
Man ska inte hälla in mjölken i munnen på bebisen för att då så kommer det för fort. För oss tog det några dagar med koppmatning innan vi hade lärt oss men sen så gick det bra
Videofilmer, bland annat en om koppmatning från norska ammehjelpen:
www.ammehjelpen.no/asp/infofilmer.asp
Koppmata är ju värdelöst. Ta flarra.
kan säga att det är hur svårt som helst, bm på bb är kanon på detta, men de harju övat i flera år. Jag gav per omgående upp och tog till flaskan ist /min tjej svält pga att jag ej hade tillräckligt med mjölk) Om jag skulle lyckas få henne att lapa så skulle hon ha 20 ml på en dag som nyfödd..... när hon fick flaskan svepte hon 70 ml (vilket var en normal dos ( 150 ml per kilo och dygn) för en måltid.... anledningen till att koppa är att bebisen inte ska tappa sugtekniken..... dessa är bullshit! är det inte bättre att barnet får i sig mat än att sugtekniken skulle bli förstörd på att ge barnet flaska ibland? Min tjej får ersättnin g 4 mål omdagen och sen ammar jag på natten, hon är 2 mån.... och gissa vad... hon har inte tappat tutt sugtekniken....
ursäkta det långa..... jag är lite irriterad på bb som sade att jag absolut inte fick ge henne flaska utan bara koppa eller spruta (spruta är värdo eftersom du sprutar in i munnen, men barnet fattar ej att hon ska svälja..) det var viktigare att ha rätt sug än att få i barnet mat.... du ska veta vilken panik jag hade då jag kom hem från bb med ett barn som var så utmattad att hon bara sov.... hade gått ner 9 % på3 dygn på bb..... hon var nästan apatisk. När jag tillslut på kvällen gav henne en flaska så kom färgen tillbaka........
I journalen på bb står att mjölken runnit till och flickan suger fint.... visst sög hon, 24 h om dygnet! Hon var ju hungrig!
Jag koppmatade. Det är svårt, särskilt med ett halvt sovande barn. Tänk på att ta gott om tid på dig, och försök att inte stressa upp dig om det inte händer så mycket. Börja INTE att hälla.
Lägg koppens kant mot underläppen och stjälp koppen så att mjölken liksom bara kommer i kontakt med läppen. Barnet ska slicka i sig.
Tips:
Stressa inte, låt det ta tid. Få inte panik när det inte händer så mycket inledningsvis. Häll inte. Om du har möjlighet (t.ex BB nära) låt någon praktiskt visa.