• Bebiiis88

Slemproppen?

Vet att det finns en del trådar om slemproppen, och jag ska inte fråga hur den ser ut för jag vet att den kan se ut på så många olika sätt.

Men iallafall så fick jag förvärkar natten från lördagen till söndagen. Och även söndagen till måndagen. Det har vart värkar som gått upp i svanken och strålat neråt ljumskarna. Har även haft en molande känsla i magen då och då. Har haft sammandragningar under dagarna som inte vart onda utan bara att magen blivit stenhård och så har den även kännts öm. Har haft mycket flytningar hela graviditeten men nu sen det började i lördags så har jag inte haft en enda, däremot har jag kännt att det runnit till lite så jag antar att det är flytningarna som blivit mer vattniga.

Igår morse när jag torkade mig så följde det med en lång sträng, kanske 6-7cm lång. Gul/beige-aktig, jätte seg och sammanhängande, slajmig. Några millimeter i tjocklek. Runt den fanns lite genomskinligt slem. Inge blodstrimmor i eller något.

Någon som känner igen sig? Iaf just det med slemproppen? Var det en del av slemproppen tro, som började lossna? Någon som fick likadant närmare förlossningen? Hur lång tid efter att den började släppa kom bebisen?

Jag vet att den kan lossna och att det kan ta flera veckor innan bebis kommer ändå så jag behöver inte ha några synpunkter om det. Är i vecka 37+4 idag så känner du igen dig och om du var i ungefär samma vecka eller senare så kan du väl berätta :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-25 13:20
    ps. Det har inte "lossnat" något mer. Hur lång tid tog det för dig (om det nu inte var hela) tills resten lossnade?

• Svar på tråden Slemproppen?
  • Gubbas

Det låter exakt som slemproppen tycker jag, så såg min också ut.
    Jag var i vecka 38+5 och förlossningen startade på natten efter det att den lossnat.
    Lycka till!

• Maddiie

Min slempropp losnade drygt 1 dygn innan jag fick bebis =0) Samma med bägge
    Så snart kanske det är dax =0)

Lycka till

• Bebiiis88
    Gubbas skrev 2008-06-25 13:21:19 följande:
    Det låter exakt som slemproppen tycker jag, så såg min också ut.Jag var i vecka 38+5 och förlossningen startade på natten efter det att den lossnat.Lycka till!
    ah okej :)
    Va det på morgonen den lossnade? Du hade inga känningar typ under dagen eller kvällen innan? Vaknade du av värkar eller liknande på natten?
  • Bebiiis88
    Maddiie skrev 2008-06-25 13:24:30 följande:
    Min slempropp losnade drygt 1 dygn innan jag fick bebis =0) Samma med bägge Så snart kanske det är dax =0)Lycka till
    Okej :) Kom det bara i en "omgång" alltså, som på morgonen? och sen inge mer utan att det sen bara satte igång dagen efter?
  • W E M där

Med 1:an var slemproppen lite blodblandad och kom ut på tisdagen. På fredagen efter föddes dottern (10 dgr innan bf). Vattnet gick på fredagsmorgonen vid 8:30, o sedan kom värkarna igång. Kl 14:20 föddes hon.

Nu med 2:an (bf 2/7) har jag märkt av att slemmisen börjat gå. Gulvit och lite genomskinlig. Har lite oregelbundna sammandragningar som går ut i svanken. Annars inga speciella känningar än. Men, jag hoppas det är på G snart... 7 dgr kvar till bf! :)

• Bebiiis88

W E M där skrev 2008-06-25 13:40:51 följande:

Med 1:an var slemproppen lite blodblandad och kom ut på tisdagen. På fredagen efter föddes dottern (10 dgr innan bf). Vattnet gick på fredagsmorgonen vid 8:30, o sedan kom värkarna igång. Kl 14:20 föddes hon.Nu med 2:an (bf 2/7) har jag märkt av att slemmisen börjat gå. Gulvit och lite genomskinlig. Har lite oregelbundna sammandragningar som går ut i svanken. Annars inga speciella känningar än. Men, jag hoppas det är på G snart... 7 dgr kvar till bf! :)
    Okej :) Hoppas det sätter igån snart då :). Men hur vet man egentligen om det är delar av slemmisen som lossnat eller om det är hela. Hur mycket är egentligen hela? :S Det har ju som sagt inte kommit något mer för mig sen igår morse då den där långa sega saken kom ut. Kan det gå flera dagar emellan innan resten eller nästa del av slemmisen lossnar?
  • Pennylain

men slemmisen måste väl inte lossna för att man ska vara igång eller?
    jag sitter här och precis pratat med bm som trodde att jag var på g. har molande värk som ett bälte runt om och sedan hugger det liksom ner i ljumskarna och ilar i underlivet!
    tror ni jag har värkar eller är det något annat tro?

• Bebiiis88
    Pennylain skrev 2008-06-25 14:03:40 följande:
    men slemmisen måste väl inte lossna för att man ska vara igång eller?jag sitter här och precis pratat med bm som trodde att jag var på g. har molande värk som ett bälte runt om och sedan hugger det liksom ner i ljumskarna och ilar i underlivet!tror ni jag har värkar eller är det något annat tro?
    Nej, vissa märker ju inte ens av någon slempropp. Det som ilar, det är vad jag har hört iallafall bebis som tar sig längre neråt. Känns som knivhugg i urinröret eller så. Skit ont gör det. Och värken det är inte vanliga förvärkar då? Du får ta värktabletter och ta en varm dusch, och sen vila så ser du ju om det går över. Gör det inte det så kan det ju vara värkar. Men du märker ju också om dom blir regelbundna och täta.
  • Pennylain

HAR precis tagit en dusch och innan det en alvedon. så nu är det bara att vänta och se!

• Pennylain

jaha nu har en timme gått och jag känner ingen förändring.
    det lättade lite när jag duschade men efteråt känns allt likadant.
    ligger jag ner och vilar är det ganska lugnt men det molar hela tiden. går jag så hugger det neråt!
    Ska man ringa till förlossningen kanske och fråga?
    jag väntar väl ett tag till, blir ju inte värre heller och det händer inget mer!

• Podominike

Ah shit jag är i vecka 37 och har nyss också hamnat i funderingar om jag min slempropp kommit ut. Ser ju ut samma som ni andra här beskriver och jag har haft ont i ljumskarna och haft slempropp nu 2 dagar.
    Mådde illa i morse.
    Första barnet så man blir ju nervös samtidigt som det ska bli spännande. Mentalt går jag mellan super förväntansfull till gråtfärdig så nu är hormonerna i gungning.

Kram kram podominike :)

• Podominike

Hej igen jag ringde förlossningen å frågade.
    De sa att jag skulle återkomma om jag fick ihållande värkar,mensliknade blödning eller om vattnet går.
    Slemproppen kunde tydligen ramla ut ca 2 veckor innan förlossning men åxå innan förlossning.
    De sa att när slemproppen går så är det ett tecken på att livmodern håller på att mogna och mjukna. Jag blev lite klokare efter samtalet. Hon sa att jag skulle vila och ta det lugnt då mitt barn är beräknat 18 juli men ingen kan ju bestämma datum heller. Jag skulle i alla fall ringa om jag fick något av de andra symptomen :) !

Kram kram podominike

• paxa

Min slempropp gick för nio dagar sen och här är ingen förlossning i sikte vill jag lova... :/ frustrerande!

• Bebiiis88

Ofast så är förlossningen inom några dagar upp till en vecka om man haft andra tecken på att förlossningen börjar närma sig. Så det är ju bara att hoppas. Jag har också ont ut i ljumskarna och tryck neråt. Även molande värk i magen då och då samt i ryggen. Sen sammandragningar flera gånger om dagarna. Mår illa till och från och det även om jag ätit. Huvudvärk som inte ger med sig med huvudvärkstabletter ens. Så! Bara hoppas. Dessutom har flytningarna gått från att ha vart "kladdiga" (ursäkta detaljer) till vattniga och genomskinliga.

• NovAa

delar av min slempropp kom i två delar en mindre å en lite större och gick i samband med kraftiga förvärkar, hade efter det gamalt blod i flytningarna två dagar efter det, sen försvan alla symtomer, förvärkarna va inte lika intensiva å regelbundna å någon mer blod syntes inte till dessutom kom inge mer undligt slem tills idag typ 3 veckor efter. då kom en lång tjock gelemasktråd när jag gick på toa! den va större en dom jag hade tidigare och nu är njag ju dessutom närmare BF som e om 5 dagar, sover skitdåligt pg av obehag i magen å förvärkar. hoppas det händer nått mera nu när de är så nära!

• W E M där

NovAa - Det är nog på gång för dig nu!!! Gud vad spännande!!! Jag vill oxå ha bebis nu!!! 5 dgr kvar till bf... Inga känningar än dock... :( Får nog förbereda mig på att gå över tiden denna gång!

LYCKA TILL! Snart får du "snusa" bebis! :)

• paxa

Idag är det två v sen min SP gick och ingen förlossning i sikte...

• smulan1704

Min slempropp har gått i omgångar.. igår och idag. jag hoppas ju att jag inte ska behöva gå och vänta i flera veckor till.. har BF 3juli..

• Bebiiis88

här har det inte hänt nå mer iallafall. Inen mer slempropp iaf. Flytningarna är nästan obefintliga men när dom väl kommer så är dom vattniga.

Svar på tråden Slemproppen?