• Anonym

Vårt barn vill inte byta blöja!

Helt plötsligt, blir vild på skötbordet stel som en pinne. Har nyss börjat på dagis, kan det ha med det att göra? Nån som varit med om samma? Vad kan man göra?

• Svar på tråden Vårt barn vill inte byta blöja!
  • Teskedsmamman

Dagiset tror jag inte är den stora faktorn, utan ett utvecklingssprång... Vi hade 2 killar som har gjort samma, vi började byta på golvet och är det bara kissblöjor så får de stå upp och byta...

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Anonym (hm)

Det där låter lite "skumt"..kan du inte ringa förskolan och fråga om han håller på så där hos dem?

• Anonym (tjopp)

Vår plutt slutade vilja ligga på skötbord när han var ca 8 mån. och vi kom fram till att han dels är för busig för att ligga stilla men är även jättemkt höjdrädd (!) så det är mkt bättre på golvet med en tjock mjuk handduk under. =D

• Anonym

Det var inga problem när jag bytte på morgonen, men när pappan hämtat på dagis och skulle byta blöja fick hon panik! Det har aldrig hät förut, så man blir ju lite orolig att något har hänt på dagis- hemska tanke!

• Anonym (tjopp)

Hm, låter ju inte bra =( Vad är det för personal som jobbar där? kan hon ha trillat ner från skötbordet där o de inte vågat säga till er eller?

• Anonym

Anonym (hm) skrev 2008-06-25 13:45:36 följande:

Det där låter lite "skumt"..kan du inte ringa förskolan och fråga om han håller på så där hos dem?
    Mm, ska göra det. Vet att dom bytt blöja ibland på golvet eller soffan för att hon vägrat att ligga på skötbordet.
  • Anonym

Anonym (tjopp) skrev 2008-06-25 13:50:15 följande:

Hm, låter ju inte bra =( Vad är det för personal som jobbar där? kan hon ha trillat ner från skötbordet där o de inte vågat säga till er eller?
    Personalen är jättebra, dom sa inget men visst dom kan ju ha glömt att säga något.
  • Anonym (tjopp)

Jag är själv förskollärare o jag tycker du ska fråga dem om de har "glömt" att säga ngt eller om de haft vikarie.

• Anonym

Anonym (tjopp) skrev 2008-06-25 13:55:23 följande:

Jag är själv förskollärare o jag tycker du ska fråga dem om de har "glömt" att säga ngt eller om de haft vikarie.
    Ok, tack för svaret! Visserligen kan man ju inte alltid förutse vad barn gör, men det verkar lite konstigt att det blir så stor skillnad på några timmar.
  • Teskedsmamman
    Anonym skrev 2008-06-25 13:48:41 följande:
    Det var inga problem när jag bytte på morgonen, men när pappan hämtat på dagis och skulle byta blöja fick hon panik! Det har aldrig hät förut, så man blir ju lite orolig att något har hänt på dagis- hemska tanke!
    Aha, då hänger jag med bättre, Vi råkade ut för att mellankillen lades på skötbordet på dagis och så hissade de upp det och han blev jätterädd! De har höj och sänkbara skötbord för att slippa lyfta barnen själva. Efter att ha sakta men säkert jobbat med att bara sitta på skötbordet i nedsänkt läge så har de idag kommit till att han själv trycker på knappen upp och ner, då har han kontrollen över skötbordet och de kan byta på skötbordet igen...
  • Anonym
    Teskedsmamman skrev 2008-06-25 14:12:09 följande:
    Aha, då hänger jag med bättre, Vi råkade ut för att mellankillen lades på skötbordet på dagis och så hissade de upp det och han blev jätterädd! De har höj och sänkbara skötbord för att slippa lyfta barnen själva. Efter att ha sakta men säkert jobbat med att bara sitta på skötbordet i nedsänkt läge så har de idag kommit till att han själv trycker på knappen upp och ner, då har han kontrollen över skötbordet och de kan byta på skötbordet igen...
    Deras skötbord är inte höj och sänkbart, så jag vet inte vad det kan vara. Nojig som jag är så blir man ju rädd att någon kanske utnyttjat henne, men det kan jag bara inte tro!
  • Teskedsmamman
    Anonym skrev 2008-06-25 14:21:37 följande:
    Deras skötbord är inte höj och sänkbart, så jag vet inte vad det kan vara. Nojig som jag är så blir man ju rädd att någon kanske utnyttjat henne, men det kan jag bara inte tro!
    Den risken är minimal... men ring och fråga på dagis om någo särskilt har hänt, det är så lätt för dagispersonalen att missa en sådan sak, inte medvetet dock....
  • Anonym
    Teskedsmamman skrev 2008-06-25 14:23:18 följande:
    Den risken är minimal... men ring och fråga på dagis om någo särskilt har hänt, det är så lätt för dagispersonalen att missa en sådan sak, inte medvetet dock....
    Ja, jag vet att det säkert inte är så... Ja jag ska kolla, men samtidigt vill man ju inte komma med några falska anklagelser heller, för vi trivs verkligen med dagiset.
  • Teskedsmamman
    Anonym skrev 2008-06-25 14:26:11 följande:
    Ja, jag vet att det säkert inte är så... Ja jag ska kolla, men samtidigt vill man ju inte komma med några falska anklagelser heller, för vi trivs verkligen med dagiset.
    Det behöver du inte göra, fråga bara om det har hänt nåt då barnet har ändrat sig så kraftigt, eller om de har någon uppfattning om varför det har blivit så...
  • Teskedsmamman

Förresten, reagerar barnet likadant om du byter på golvet?

• Anonym
    Teskedsmamman skrev 2008-06-25 15:48:31 följande:
    Förresten, reagerar barnet likadant om du byter på golvet?
    Har inte provat än..
  • knäppisen

Kanske har fått ont i öronen och inte vill ligga ner ?

• Anonym

Går bättre idag, kanske är att hon vill testa gränser.

• Anonym (easy up!)

min son är så och han är 7 månader, gallskrik och han slingrar sig värre än en orm när det är dags för ny blöja.. Byt till byxblöja, kommer aldrig mer använda tejpblöja :D Det blev min räddning då han kan göra precis vad han vill och jag kan ändå byta blöja utan att bli halvt hysterisk innan det är klart :D

• Anonym (easy up!)

oj läste inte hela tråden :) Sorry men testa dom ändå :D dom är jättebra så behöver hon inte ligga på skötbordet lika länge heller :D

Svar på tråden Vårt barn vill inte byta blöja!