• LillaFruHasselblad

Receptfritt smärtstillande för hund?

Min hund råkar ständigt ut för växtvärk. Han har varit hos veterinär och fått recept på smärtstillande ett par gånger. Ikväll har jag telefontid med veterinären och det kommer väl antagligen bli samma visa igen. Men min hund har väldigt ont nu. Så jag undrar om det finns något receptfritt man kan ge så länge? Typ alvedon? Annars får han ju inget förrän imorn.

• Svar på tråden Receptfritt smärtstillande för hund?
  • Rottis77

Nä, det finns inget recepfritt smärstillande som du ska ge din hund, utan vänta tills du pratat med din vet.

vad är det för ras och hur gammal?? Är hunden röntgad?

• LillaFruHasselblad

Det är en basset på lite drygt ett år. Japp, han är röntgad men de sa att det bara var vanlig "basset-hälta" som tydligen var vanligt förekommande tills han blev två år. Stackarn

• Ayya

Det finns smärtstillande man kan ge till hund. Men jag minns inte vilket det var. O ger man fel kan det istället vara livsfarligt för hunden. Så avvakta tills veterinären sagt sitt istället. För säkerhetsskull.

• Zantana83

glucosamin från biopet kanon tycker jag andvänder det på min gamla tik.

c-flex dog använder det till min växande hane.

Hade inte hållt på att ge smärtstillande utan testat med något av dessa och ge det en chans

www.biopet.se

www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi&funk=visa_artikel&artnr=A4862-1&gclid=CM2EwNfLj5QCFSNPMAodCnO_eA

• Intelligenti pauca
    LillaFruHasselblad skrev 2008-06-25 14:10:50 följande:
    Min hund råkar ständigt ut för växtvärk. Han har varit hos veterinär och fått recept på smärtstillande ett par gånger. Ikväll har jag telefontid med veterinären och det kommer väl antagligen bli samma visa igen. Men min hund har väldigt ont nu. Så jag undrar om det finns något receptfritt man kan ge så länge? Typ alvedon? Annars får han ju inget förrän imorn.
    Du skall absolut INTE ge alvedon till hund.De kan inte bryta ner paracetamolet så bra.Vilket kan ge leverskador.Ge inte hunden smärtstillande utan at ha talat med vertlnär.
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • Rottis77
    LillaFruHasselblad skrev 2008-06-25 14:18:20 följande:
    Det är en basset på lite drygt ett år. Japp, han är röntgad men de sa att det bara var vanlig "basset-hälta" som tydligen var vanligt förekommande tills han blev två år. Stackarn
    Ok, fick en känsla av att det kunde vara Osteochondros (ledproblem hos växande hundar) din hund kunde ha, och det kan ju behövas en operation för att det ska försvinna.

Tycker absolut att du ska vänta att ge din hund nåt innan du pratat med din vet.
  • Intelligenti pauca
    LillaFruHasselblad skrev 2008-06-25 14:10:50 följande:
    Om jag hade en hund med värk el som brukar ha värk ofta.Så skulle nog jag se till att få förnyat recept innan det tar slut som man har hemma.Men det är jag det
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • Zenobia

Hör med vetrinären, dom brukar kunna ge ett förslag på vad du kan ge ist.
    Man kan ge recepfria värktabletter, sambons pappa gav sin hund det men jag minns inte vilken och min sambo är inte hemma och kan svara.

• Zenobia

Du har ingen värmade kudde eller så för att lägga där han har ont om han ligger kvar alltså med det då.

• Rottis77

När började värken första gången?? För vad jag förstår av denna "bassethältan" så kan den också vara så illa att man måste genomgå en opertaion för att hunden ska bli frisk igen.

• LillaFruHasselblad

Värken började för ca 3 månader sen. Och det är nu tredje gången han har ont sen dess. Men visst skulle det ha visat sig på röntgenplåtarna ifall det var Osteochondros? För nu blir jag orolig att det ska vara något allvarligare än växtvärk? De sa att han inte hade några problem med lederna när de röntgat...

• Rottis77
    LillaFruHasselblad skrev 2008-06-25 14:55:51 följande:
    Värken började för ca 3 månader sen. Och det är nu tredje gången han har ont sen dess. Men visst skulle det ha visat sig på röntgenplåtarna ifall det var Osteochondros? För nu blir jag orolig att det ska vara något allvarligare än växtvärk? De sa att han inte hade några problem med lederna när de röntgat...
    Inte min mening att göra dig orolig.

Den vet som röntgade din hund, är dom duktiga på just sånt här? Det är ju inte alltid man ser tex en Osteochondros på röntgen bild, speciellt om det är i ett tidigit skede. Man kan ju alltid be din vet skicka bilderna till en ortoped som har detta som sitt "favorit" område och be dom om ett utlåtande.
  • LillaFruHasselblad

Okej, då vet jag iaf vad jag kan fråga om när jag pratar med veterinären. Tack!

• LillaFruHasselblad

Veterinären ringde aldrig... Men åkte in idag till en annan veterinär som återigen röntgade men det var bara smärtstillande och antiinflammatoriskt som gällde. Även specialmat och lite komplement. Men den här veterinären var mycket bättre och kommer att ha bra koll på honom nu, han förklarade även vad det kunde vara och kollade så att det inte var artros. Orkar dock inte skriva allt han sa för det var massor, men en bra veterinär iaf! Men tydligen gick det inte att veta säkert förrän han var två år och färdigvuxen om det skulle försvinna eller vara återkommande.

• Rottis77
    LillaFruHasselblad skrev 2008-06-26 13:44:33 följande:
    Veterinären ringde aldrig... Men åkte in idag till en annan veterinär som återigen röntgade men det var bara smärtstillande och antiinflammatoriskt som gällde. Även specialmat och lite komplement. Men den här veterinären var mycket bättre och kommer att ha bra koll på honom nu, han förklarade även vad det kunde vara och kollade så att det inte var artros. Orkar dock inte skriva allt han sa för det var massor, men en bra veterinär iaf! Men tydligen gick det inte att veta säkert förrän han var två år och färdigvuxen om det skulle försvinna eller vara återkommande.
    Va skönt att få kollat upp det igen med en annan vet. Lycka till med vovven nu och hoppas att allt löser sig nu.
  • LillaFruHasselblad

Tack så mycket! Ja det är alltid skönt att dubbelkolla!

Svar på tråden Receptfritt smärtstillande för hund?