• ängeln

hankanin

Hej, jag undrar om man kan ha två hanar från samma kull ihop om man kastrerar dem. När kan man kastrera dem då?

• Svar på tråden hankanin
  • Casper04

Om dom är tillsammans från början finns det inget som säger att du måste kastrera dom alls.
    Direkt när dom blivit köns mogna tror att det är ett år som gäller.

• lindaha

Det ska nog gå bra. och kastrera dom snabbast möjligt för en fertils han kanins kiss luktar verkligen starkt!

En kanin blir könsmogen efter ett par månader bara, inte ett år

• Casper04

Det är veterinären som inte kastrerar ett djur under ett år inte att kaninen blir könsmogen då. Jag tror att det är ett års gräns för kastrering på alla djur. Hör med din veterinär vad som gäller.

• Xtra

Casper04, katter kastrerar man från 6 månaders ålder...

När det gäller kaniner:

"Kaninen ska vara minst 4-5 månader innan den kastreras."
    www.skullebo.se/kaninskotselrad.html

Finns säkert fler sidor där man kan läsa om att kastrera en kaninhane.

• Xtra

Casper04, katter kastrerar man från 6 månaders ålder...

När det gäller kaniner:

"Kaninen ska vara minst 4-5 månader innan den kastreras."
    www.skullebo.se/kaninskotselrad.html

"Du kan kastrera din kanin när den är könsmogen. När den blir könsmogen beror på ras och individ, men man rekommenderar att kastrera tidigast vid 6 månaders ålder även om det är genomförbart på många kaniner redan tidigare."
    kanin.ifokus.se/Default.aspx

Finns säkert fler sidor där man kan läsa om att kastrera en kaninhane.

• Casper04

Jag säger det igen prata med din veterinär. För på nätet kommer det att stå olika på olika sidor.

En av dom veterinärerna som är verksamma här vägrar att kastrera ett djur under 1 år. Att man kan betyder inte att man gör.

• ängeln

ok, tack för alla svar...

• ängeln

någon som har två hanar från samma kull, där det går bra?

• lindaha

Det där stämmer inte alls. Jag vet flera uppfödare som kastrerar sina kattungar innan de levereras vid 12-14 veckors ålder.

Ju tidigare man kasterar desto bättre och lättare har de att återhämta sig.

Jag har fött upp kaniner och ja jag har haft flera hanar tillsammans utan problem. Men jag kan verkligen rekomendera att du kastrerar för att de stänker kiss överallt och det är ett helvete att få bort lukten

Svar på tråden hankanin