• honungsmelon

Ägglossning två gånger med 1½ veckas mellanrum...

För en och en halv vecka sedan hade jag ägglossning (testat med ägglossningstest), och nu idag tycker jag att jag har symtom på ägglossning igen... och mycket riktigt får jag utslag på ägglossningstest även idag. Vad är det som händer?? Jag har väldigt oregelbunden mens, men har alltid ägglossning.

Det känns helskumt att ha ägglossning två gånger på en period.

• Svar på tråden Ägglossning två gånger med 1½ veckas mellanrum...
  • Sencha

Tja, det finns minst två möjliga förklaringar:

Man kan ha ägglossning två gånger under samma menscykelDu kan vara gravid. Ägglossningssymptom och graviditetssymptom kan vara ganska lika. Ägglossningstest kan ge utslag för graviditet.
    Son född 2004; BF 11 juli
  • drömmaromsmått

du är inte gravid då? ägglossningstest reagerar även vid graviditet eftersom testet inte kan skilje mellan grav-hormon och äl-hormon.

• honungsmelon

Men kan graviditetssymtomen komma så snart efter att jag hade ägglossning? Det brukar gå ungefär 17 dagar mellan ägglossning och mens, och nu har det ju bara gått 9 dagar.

Kan man verkligen ha två ägglossningar på samma period, och kan man isf bli gravid på första ägglossningen?

De ägglossningssymtomen jag har är rikliga äggviteaktiga flytningar.

• Sencha
    honungsmelon skrev 2008-06-25 23:11:56 följande:
    Men kan graviditetssymtomen komma så snart efter att jag hade ägglossning? Det brukar gå ungefär 17 dagar mellan ägglossning och mens, och nu har det ju bara gått 9 dagar.Kan man verkligen ha två ägglossningar på samma period, och kan man isf bli gravid på första ägglossningen?De ägglossningssymtomen jag har är rikliga äggviteaktiga flytningar.
    Ja, graviditetssymptom kan komma så tidigt.
    Ja, man kan ha två ägglossningar i samma cykel (men jag vet inte hur vanligt det är). Jag TROR att man kan bli gravid på den första av den, men jag är inte helt säker.
    Son född 2004; BF 11 juli
  • snappi81

Att ha två äl i en månad är väldigt ovanlig, men däremot kan det ju va så att första gången släppte det aldrig nåt ägg och då gör kroppen ett nytt försök senare.

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • som en sol

TS: jag har haft precis samma som dig den här månaden. Först ÄL på midsommarafton och så igen plus på stickan i förrgår och igår. Har haft megamycket symtom på ÄL denna gång, men också symtom uner midsommar. Har sexat båda gångerna. Äter Efamol och jag tror att ÄL-symtomen förstärkts av det, men frågan är om min kropp och tidigare har haft två ÄL per månad. Jag tror det. Antagligen lossar inte ägget första försöket så kroppen försöker igen några dagar senare...har jag hört.

• som en sol

Kan ju tillägga att jag inte tror att jag är gravid, för jag fick pluss på ÄL-stickan igår morse och sedan minus på kvällen. Om det är graviditet borde väl det fortsätta vara pluss på ÄL-stickorna?

• Sthlm74

Låter mer som Snappi81 säger;
    ÄL-testerna mäter ju bara mängden LH (hormonet kroppen sänder ut när det är dags för ÄL) men inte att man faktiskt haft ägglossningen. Sannolikt försökte kroppen för 1,5 veckan sen, men lyckades inte och försöker nu igen.

• Minnie69
    snappi81 skrev 2008-06-26 10:03:51 följande:
    Att ha två äl i en månad är väldigt ovanlig, men däremot kan det ju va så att första gången släppte det aldrig nåt ägg och då gör kroppen ett nytt försök senare.
    Jag vet inte om det är så jätteovanligt, kanske, kanske inte?

50/63 = 79,5% tillväxtaktiviteter i äggstockarna (som normalt leder till ägglossning) en gång per månad
    6/63 = 9,5% tillväxtaktiviteter i äggstockarna (som normalt leder till ägglossning) två eller fler gånger
    7/63 = 11% ingen tillväxtaktiviteter i äggstockarna (som normalt leder till ägglossning)

Mina uträkningar för att få det i procent, men källa se nedan:

"Kan en kvinna ägglossa mer än en gång per månad?

Man har traditionellt antagit att kvinnor endast ägglossar en gång per menscykel och att om en kvinna släppte två eller fler ägg så skedde detta alltid inom 24h från att det första ägget släppts.

Men en kanadensisk studie, från Reproductive Biology-enheten vid University of Saskatchewan i Saskatoon 2003, som leddes av Dr. Roger Pierson utförde en sex veckor lång studie på 63 kvinnor, i åldrarna 18 till 40 år, med en normal menscykel.

Kvinnorna undersöktes varje dag under en månads tid med högupplösligt ultraljud.

Studien visade att hos 50 av kvinnorna upptäcktes tillväxtaktiviteter i äggstockarna (som normalt leder till ägglossning) en gång per månad, sex stycken uppvisade denna aktivitet två eller fler gånger och sju stycken hade ingen ägglossningaktivitet alls.

Tillväxtaktivitet i äggstockarna innebär inte att kvinnan alltid kommer att ägglossa men det indikerar att en kvinna kan ägglossa fler än en gång per månad. Det betyder att det är möjligt att bli gravid vid mer än en tidpunkt och det tros också vara förklaringen till varför tvåäggstvillinggraviditeter är så vanligt som 10 procent.

- Vi har alltid trott att menscykeln och ägglossningscykeln var en och samma, men så är det alltså inte alltid. Vi kommer bokstavligen att behöva skriva om medicinska böcker om vidare studier bekräftar det vi sett. "

www.niomanader.se/content.asp
  • snappi81

"Man har traditionellt antagit att kvinnor endast ägglossar en gång per menscykel och att om en kvinna släppte två eller fler ägg så skedde detta alltid inom 24h från att det första ägget släppts." 

Ja men så är ju inte fallet här! Det har ju gått 1 1/2vecka sen påvisad äl!
    Att det är vanligt kan du aldrig få mig att tro!   

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Minnie69

Men en kanadensisk studie....

Hela undersökningen pekade på att detta var fel... Har även läst om att man har konstaterat att tvillingar har fötts som har varit upp till 3 veckor olika gamla, vilket också skulle stödja detta med att man kan ägglossa flera gånger under en om samma cykel.

• Minnie69

Studien visade att hos 50 av kvinnorna upptäcktes tillväxtaktiviteter i äggstockarna (som normalt leder till ägglossning) en gång per månad, sex stycken uppvisade denna aktivitet två eller fler gånger och sju stycken hade ingen ägglossningaktivitet alls.

• Minnie69

Det var ju de sex med tillväxtaktivitet 2 eller flera ggr som var den stora överraskningen.

• honungsmelon

Jag tror snarare att det är så att det aldrig släpptes något ägg för 1½ vecka sedan, och att jag hade ägglossning nu istället. Jag tror inte att jag är gravid, för isf borde väl inte flytningarna ha avtagit till idag?

/Anna

• Minnie69

Ja för mig kommer ÄL av sig titt som tätt, men då får jag inte fullt/gilltigt ÄL-utslag utan bara nästan lika starkt som referensstrecket... Jag känner väldigt tydligt att någon ÄL inte har skett än och när den har skett så ändrar sig allt. Tempen går upp, flytningarna avtar etc....

• Minnie69

Och jag slipper ha PMS-bröst

• Minnie69

BTW, så sitter jag i en så'n avstanningsfas just nu och kroppen går bärsärk, vilket är ganska jobbigt. Därav min griniga inställning till mina bröst som håller på att ta livet av mig

Svar på tråden Ägglossning två gånger med 1½ veckas mellanrum...