• volleymadde

*en liten fråga.

en liten fråga.....vad blir mina kusiner till mitt barn....???...inget eller finns det nått namn för det..( har tre 11 åriga kusiner som gärna vill bli nått..=)....annars får jag väl hitta på nått eget) dem godtog inte tant o farbror =)....

tack för hjälpen....

• Svar på tråden *en liten fråga.
  • emmye

jag gissar på sysslingar....men vet ej säkert..

• Littlefamily

Dina barn är kusinbarn till dina kusiner!

• IMagine

Jag brukar kalla mig "morskusin"! Tror inte det finns något etablerat uttryck vilket är konstigt för "kusinbarn" är ju vanligt. Dina kusiner får ialla fall ett kusinbarn!

• volleymadde

tack....inte vet jag....men nått vill dem bli..=)

• Dino78

Dina kusiners barn blir sysslingar med dina barn. Din kusin blir inget mer än att diutt barn kallas för kusinbarn. Min kusin däremot tyckte att vi var så nära varandra att hon kallar sig för moster

• milimina

det är väl det som heter tremänning??

• volleymadde

tack för alla svar....nu får dem nog bli tremänningar.....( jag har hört det någon annanstans oxå)......

• norgesessan

i norge är tremänningar det samma som sysslingar, dvs. mammans barn, och hennes systers barn blir tremenningar/sysslingar. har inget namn på mina kusiners forhållande till mitt barn...(sen fortsättar det, med fyrmenningar osv. när sysslingarna får barn)

• djingis

Tremäning är ett annat ord för sysslingar, alltså mina barn till min kusins barn. Fast jag tror att det används lite olika i olika trakter. tror inte att det finns något officiellt för kusinerna till ens barn, men det finns väl inget som säger att man inte kan snickra ihop något eget!!!

• Morfen

Djingis - japp, syssling och tremänning är olika ord för samma betydelse, kusinernas barn.

Men vi kanske ska göra som i vissa kulturer, att är man släkt näst efter syskon, så är alla kusiner. ;) Enklast så! :D

• Pippilångstrump

Deras barn kommer ju att bli syslingar med varandra. Om du måste ha något (godkänt)namn så blir det ju kusinbarn, men visst hitta på ett eget är väl inte helelr fel

• Tygtiiger

Jag har också för mig att tremänning = syssling. Tror att det korrekta namnet ÄR morskusin, min kusin döpte mig till koster när hon fick barn, tycker jag är helt ok! Annars är nog "tant" och "onkel" det som användes förr.

• norgesessan

när jag bodde i usa var jag först hos en konstig familj...(jag var där et år, varav tre månader med denna familj) pappan hadde två barn sen innan, i 40 åren, sen hadde han tre barn i familjen jag bodde hos....yngsta var 16 år...dom hadde släktningar i stan som var jamnårig med henne, fast hon var kusin med deras mamma eller pappa.....hon kallade dom kusiner endå......

Svar på tråden *en liten fråga.