• Juno

Husvagnssemester - hur mycket kläder packar ni med?

Vilken sorts campare är du: Den som fyller vagnen med kläder till hela familjen så att det räcker hela resan? Eller den som packar sparsamt och tvättar när det behövs?

Delge oss gärna din kläd-packlista för dig själv och barnen

• Svar på tråden Husvagnssemester - hur mycket kläder packar ni med?
  • Winterfresh

Är nog den som tar med så det räcker..inte tänker jag stå och tvätta på min semester :)
    Har varit iväg varje sommar med husvagn, ser alltid till att ha regnkläder, tjockare tröjor, linne, shorts,långa byxor, kjol och bikini med...

• Maria40

Oavsett vart jag åkt eller hur så har vi packat för ca en veckas resa, tar resan längre tid då planerar vi in en tvätta-dag/tvätta-kväll.

• Lena

Packar så jag tror det räcker men inte så jag kan byta annat än underkläder varje dag.

• Juno

Men hur gör ni med skitgrisar till barn? Om det ska gå att vistas bland folk med dem måste de byta kläder minst en gång om dagen. På en 14 dagars resa gör de tillsammans av med 28 par byxor/kjolar/shorts, 28 tröjor, ca 20 koftor, 28 par trosor och något färre par sockar. Så mycket kläder får jag nog inte in i vagnen

Eller är jag för petig som vill ha rena kläder på mina barn även på campingsemester?

• Juno

Här är vad jag tänkt ta med till varje barn, räcker ca en vecka så vi får tvätta misnt en gång

2 par jeans
    2 par långa tights
    1 par ¾ jeans
    2 par ¾ tights
    2 par shorts
    1 kjol
    1 klänning
    3 långärmade tröjor
    3 munkjackor/koftor
    7 t-shirts/tunikor
    10 par trosor
    7 par sockar
    2 pyjamasar
    Gummistövlar
    Gympaskor
    Sandaler
    Foppatofflor
    Regnkläder
    Jacka
    Keps/solhatt

Vad säger ni? För mycket? För lite?

• Lena
    Juno skrev 2008-06-25 22:10:58 följande:
    Men hur gör ni med skitgrisar till barn? Om det ska gå att vistas bland folk med dem måste de byta kläder minst en gång om dagen. På en 14 dagars resa gör de tillsammans av med 28 par byxor/kjolar/shorts, 28 tröjor, ca 20 koftor, 28 par trosor och något färre par sockar. Så mycket kläder får jag nog inte in i vagnen Eller är jag för petig som vill ha rena kläder på mina barn även på campingsemester?
    Jag tycker du är lite petig, campinglivet är ofta ganska soft. Rena kläder en gång om dagen tycker jag räcker gott.
  • Juno

Lena - ja en gång om dagen. Jag har räknat på 7 dagar, en tvättdag, och kläder för både kallt och varmt väder.

Visst är campinglivet soft fast vi brukar sällan vara bara på campingen. Vi gör ofta aktiviteter där vi blandar oss med "vanligt" folk och då vill jag att barnen ska vara rena, åtmindståne i utgångsläget.

Vad hade du packat för en 14 dagars resa?

• Lena
    Juno skrev 2008-06-26 08:47:31 följande:
    Jo det förståss men ofta inte varje dag.

1 par jeans
    1 par långa tights
    1 par ¾ jeans
    1 par ¾ tights
    1 par shorts
    1 kjol
    1 klänning
    2 långärmade tröjor
    2 munkjackor/koftor
    6 t-shirts/tunikor
    10 par trosor
    7 par sockar
    2 pyjamasar
    Gummistövlar
    Gympaskor
    Sandaler
    Foppatofflor
    Regnkläder
    Jacka
    Keps/solhatt

Hade jag packat för en vecka eller två veckor med en tvättdag. Så farliga brukar ju inte fläckarna på byxor och liknande bli.
  • Juno

Tack, jag ska tänka över min lista. Ditt förslag skulle kunna funka till 9-åringen som inte smutsar ner sig fullt så mycket.

"Jo det förståss men ofta inte varje dag."

När jag tänker på de tre resor vi varit på så har vi nog aldrig varit på campingen en hel dag. Däremot har vi varit på stranden, på fjället eller i skogen och då är det ju inte så noga med rena kläder.

"Så farliga brukar ju inte fläckarna på byxor och liknande bli."

Då känner du inte mina barn. 9-åringen kan ibland klara en dag utan eller med ett mindre antal fläckar. 5-åringen är oftast fläckig efter lunch och döskitig efter utelek. Vanligen står hennes kläder av sig själv på kvällen.

• Lena
    Juno skrev 2008-06-26 10:53:01 följande:
    Tack, jag ska tänka över min lista. Ditt förslag skulle kunna funka till 9-åringen som inte smutsar ner sig fullt så mycket."Jo det förståss men ofta inte varje dag."När jag tänker på de tre resor vi varit på så har vi nog aldrig varit på campingen en hel dag. Däremot har vi varit på stranden, på fjället eller i skogen och då är det ju inte så noga med rena kläder. "Så farliga brukar ju inte fläckarna på byxor och liknande bli." Då känner du inte mina barn. 9-åringen kan ibland klara en dag utan eller med ett mindre antal fläckar. 5-åringen är oftast fläckig efter lunch och döskitig efter utelek. Vanligen står hennes kläder av sig själv på kvällen.
    Har heller aldrig hängt på campingen som barn men det har oftast varit ute i naturen och då behövs inte rena kläder. Känner inte dina barn utan utgick efter mig och då var det mest torra jord eller gräsfläckar på byxorna och då kan man ju ha dem igen för liknande lekar nästa dag.
  • Maria40

För er som reser runt med vagnen, så om ni lägger smutstvätten i en hink med lock, fyller på vatten + tvättpulver. Ställ in det på toaletten och staga lite så det inte välter. Ja, då har ni tillverkat en tvättmaskin - bara att skölja och hänga på tork när ni kommer fram.

Funkar jättebra, inget gnuggande eller nåt.

Vattnet ska täcka kläderna, men jag har aldrig fyllt vatten mer än max 2/3 av hinken, å andra sidan kan man ju ha fler hinkar.
    Husvagnen skumpar när man åker med den så det blir samma rörelser som ien riktig tvättmaskin.

• Juno

Tack Maria för tipset. Det ska jag prova

För att ge en bild av vad vi prata om kan jag beskriva barnens kläder så som de ser ut nu efter en dag hemma och i trädgården

Lilla tjejen har fläkcar av jord, sås, jordgubbar, choklad och illgul citronläsk på tröjan. Samma på byxorna utom jordgubbar

Stora tjejen är rätt ren, bara utspillt kaffe på tröjan och jord i baken på byxorna.

Jag är förmodligen petig men jag har mycket svårt att ta på dem så smutsiga kläder, ens om man bara ska till skogen.

• Turnit

Vi brukar åka på husvagnssemester....Det gäller ju även här att försöka packa så lätt som möjligt. Jag tar med mig så vi kan tvätta typ var fjärde dag. Eller en gång i veckan. Har även med Y3....för då kan jag skölja upp om det blir kris och vi inte finns på camping med tvättmaskin.

Önskar er en härlig semester!!

.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
Svar på tråden Husvagnssemester - hur mycket kläder packar ni med?