• Minilie

Hade ni "mensvärk" i början av graviditeten?

Jag har plussat idag, på BIM. Har haft hugg och kramper i magen sen några dagar, ungefär som mensvärk. Har någon haft det utan att det är farligt??? Är orolig för MF...

• Svar på tråden Hade ni "mensvärk" i början av graviditeten?
  • Petra72

Japp, både nu och förra graviditeten. Det är livmodern som växer till sig.

// Petra

• Lincas

Växtvärk!! Helt normalt!!

Har haft mycket både denna grav samt förra!!

• camave

kändes precis som om mensen va på väg båda gångerna.
    oroa dig inte  och grattis!!!!!!!

• ladythewinter

japp jag me både nu och med förra..

• Linny

japp, både då och nu Förra gången hade jag det nästan konstant de tre första månaderna. Nu hade jag det konstant de två första och nu känner jag det då och då.
    Det är livmodern som växer och töjer på sig

• Mullet

En till här. Var helt övertygad om att mensen var på g, men plussade istället!

• Fille Fjonkan

Ja, det är helt normalt. För mig kändes det som mensvärk som aldrig riktigt kom igång på allvar. Några veckor efter positivt test gick värken mer över till att vara en molande, liksom brännande värk. Aldrig direkt plågsam, men alltid där.

Man kan också känna som hugg och stickningar ut mot äggstockarna till. Även det är normalt så länge det inte gör väldigt ont. Det sitter ligament där som livmodern drar i när den växer.

• Minilie

Puh! Tack alla för positiva svar! Det känns ju precis som mensen ska komma när som helst, med stick, hugg och molande värk. Sen är ju frågan vad som är väldigt ont? Jag kan ha väldigt ont (i min skala) vid mens, men oxå känna bara lite grann...

• One Wish

Jag hade JÄTTE värk i början...var heeelt hundra på att mensen skulle komma...men det gjorde den inte!

• Fille Fjonkan

Om du inte kan gå upprätt har du väldigt ont. Jag tänkte på utomkveds när jag skrev det. Jag var orolig över det när jag just plussat med första barnet. Jag tog upp det med min bm när jag bokade tid för inskrivning. Hon sa att "om det var utomkvedhavandeskap skulle du ha så ont att du inte kunde gå upprätt nu" (i v 5).

Jag tyckte ofta att det värkte mycket. Jag kände efter som en galning och minsta lilla molvärk eller hugg kändes som om något hemskt måste vara på gång. Men när jag för ett ögonblick lyckades glömma värken insåg jag snabbt att den nog inte var så påfallande trots allt. Men jag förstorade upp den genom att hela tiden fokusera på den. Och jag tittade efter blod vid varje toalettbesök i 9 månader Jag gissar att det är ett ganska vanligt fenomen när man är nygravid (eller gravid över huvud taget) och nojig.

• Minilie

Fille Fjonkan: Ok, det var ju en bra jämförelse, så ont har jag verkligen inte, utan mer som kraftig mensvärk. Jag är likadan som du säger, nojjar över allt, tittar i trosan hela tiden... Jag kände ju t.o.m. nidationen i fredags, på vänstra delen av livmodern. =)

• lindi77

Yepp, samtliga graviditeter. Positiv smärta, livmodern knökar ut sig!

• hanna1988

ja det hade jag gock och väntade på mensen som aldrig kom, släppte runt v 12 kanske n är jag i v 39+1 och har "mensvärk" igen =)

Svar på tråden Hade ni "mensvärk" i början av graviditeten?