• Hanah

Plantor i solig rabatt

Har en lång rabatt som ligger i sydläge som behöver en uppfräschning.
    Har tänkt plantera lite lavendel.
    Någon som har något förslag på vad mer? Gärna något som blommar en längre period, alternativt någon växt som är vacker grön.

• Svar på tråden Plantor i solig rabatt
  • Knytets mamma

Lavendel är toppen, tål torka! Finns ju i lila, blå, vit och rosa.
    Lammöron är snygga och tåliga. Finns både som blommande och utan.
    Stäppsalvia blommar juni-oktober.
    Iris
    Isop finns blå och rosa

• Stellata

Blanda sommarblommor och perenner med vår och höstblommade lökar så får du ngt att titta på under en lång period.

• VIXIE

Stäppsalvia(Salvia nemorosa)"Caradonna",Echinacea purpurea"Vintage wine" el "Sundown",Tuvrör(Calamagrostis x acutiflora "Karl Foerster" ,Temynta(Monarda didyma),kärleksört tex "Matrona" hade varit snyggt.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • lyckliga sagofén

rosor
    pioner
    rosenstav
    anemoner....
    finns MASSOR att välja på när det är sydläge tycker jag!!!
    jag skulle kolla på www.plantagen.se
    eller www.blomsterlandet.se för att få lite inspiration.

Det kan va kul att ha något som blommar hela tiden, alltså planera att ha något som blommar i april, sen nåt annat i maj juni osv. o gärna nån vintergrön växt som tex. buxbom.
    Lycka till!!

• lyckliga sagofén

persnligen tycker jag att rosa eller gula rosor är superfint ihop med lavendel!!

• Hanah
    lyckliga sagofén skrev 2008-07-04 20:33:40 följande:
    persnligen tycker jag att rosa eller gula rosor är superfint ihop med lavendel!!
    Ja, det låter ju onekligen som att det skulle bli kanonfint ihop! Är så dålig på blommor bara... får väl gå till en trädgårdshandel o be om hjälp.
  • VIXIE

"Rabattförslaget" jag satte ihop går i blå/lila,vinrött och gräset får en halmgul färg.Echinacea "Sundown" har som det låter en solnedgångsnyans.
    Nåt vintergrönt som nån annan skrev.tex buxbom eller min nya favvis Lonicera nitida :Myrtentry.Gillar man inte inslaget av halmgult kan man plantera ett silverpäron ,Pyrus salicifolia, kallas också nordens olivträd,jättevackert med hängande  grenar och silvergröna elliptiska blad stället och kanske en krypen tex "Blue carpet" (har jag för mig att den heter.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
Svar på tråden Plantor i solig rabatt