• Dalkulla1974

plattor/grus/plantering runt grunden?

Har idag gräsmatta mot husgrunden men tänkte på till något mera snyggt...! Tänkte lägga en grusrad men någon växt och kruka i. Är ingen rabatt älskare så jag gör den lilla varianten istället.
    Är det någon här som har något tips, hur har ni gjort?
    Om man lägger en duk mot ogräs i botten, hur gör man då om man tex planterar ner en liten buske?

• Svar på tråden plattor/grus/plantering runt grunden?
  • Dalkulla1974

oj va fel jag skrivit :) tänkte få till något mera snyggt, grusrad med! någon växt.

• Winterfresh

Man ska inte plantera något med jord mot grunden då jorden binder fukt och betongplattan binder fukten.
    Bästa rådet jag har att ge dig är att lägga 20cm djup 20cm bred mot betongplattan men plantera inget innanför den utan håll dig utanför...
    Inga buskar mot husväggen för det kan tränga ner så allt dagvatten kan rinna in mot husgrunden.

• Fille Fjonkan

Helst ska man inte ha rabatter eller växter över huvud taget mot grunden eftersom det både kan ge mer fukt mot grunden och rötter kan tränga in i och förstöra grunden.

Krukor kan man förstås ha där ändå.

Men för att svara på din fråga. Det borde fungera att bara skära hål i duken där busken ska stå. Så gjorde i alla fall Bosse Rappne i Äntligen Hemma i sitt trägårdsland häromveckan

• Dalkulla1974

Tänkte på det där med plantering mot grunden, därför tänkte jag göra så här men det kanske inte är det bästa heller.
    Får kanske hålla mig till bara krukor då..
    Tänkte iof göra en ganska bred grusrand runt med kanske ngt i :)

• Winterfresh

Att göra ett bra grundarbete med singel och kantsten..Helst inget i grusranden...Ligger växterna mot väggen blir det fukt vilket kan bidra till skador...

Svar på tråden plattor/grus/plantering runt grunden?