• EmilOLucas

hur ofta skall de kolla pungen på bvc-läkarundersökningarna?

Min son är 9 månader och 3 gånger har det vart läkarundersökning på honom på bvc. en gång vid nyfödd, en gång vid 6 månader och så nu vid 9 månader.

kan inte minnas att de kollade pungen så ofta när min äldsta son var liten. varje gång säger läkaren "ja och testiklarna ligger rätt". ja varför skulle de inte göra det? de gjorde de ju vid 6 månader, skulle de flyttats eller? haha...

nä, men varför kollar de punge hela tiden?

• Svar på tråden hur ofta skall de kolla pungen på bvc-läkarundersökningarna?
  • Kaxmaja

Jag tänkte faktiskt sammasak då vi var på 2månaderskontrollen. Då kollade dem pungen igen. Hmmm brukar de ändra sig de låg ju rätt på nyfödd kontrollen ju.

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • mludvigs

Jag har också reagerat på det. Senast de kollade var sonen 3 år - visselrigen frågade jag om hans hemagiom som han har på pungen då men de kände likväl efter testiklarna.
    Jag vet att testiklarna pga slag/ramla eller dyligt kan flytta tillbaka upp så det är kanske därför de kollar?

• The past is now
    EmilOLucas skrev 2008-06-26 09:01:01 följande:
    Min son är 9 månader och 3 gånger har det vart läkarundersökning på honom på bvc. en gång vid nyfödd, en gång vid 6 månader och så nu vid 9 månader.kan inte minnas att de kollade pungen så ofta när min äldsta son var liten. varje gång säger läkaren "ja och testiklarna ligger rätt". ja varför skulle de inte göra det? de gjorde de ju vid 6 månader, skulle de flyttats eller? haha...nä, men varför kollar de punge hela tiden?
    Ingen aning men det gör som på min son också...tydligen så kan de vandra på de små. Förra gången så kände läkaren inte kulorna alls...så de kan krypa uppåt. Vet att de kollar flera gånger under uppväxten. Min väninna fick i uppdrag att kolla på sin son som då var 6 år.
  • Michas

Om jag inte misstar mig så kan de vandra upp igen

• Kaxmaja

oki ja men då e det ju bra att de kollar .-)

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • xenaa

varför de kollar pungen är för att de kan flytta sig uppåt.

här är de läkarkontroll vid nyfödd 6 mån och 1 år. sonen fyllde precis 1 och de kollad med pungen just för att de ska sitta på plats. det finns en åkomma där pojkars testiklar vandrar uppåt mot ljumskarna

♥LEO♥
  • Miniigirl

Dom har kollat på sonen flera gånger oxå! har funderat lite över det oxå:) men...nu sist..på 1års kontrollen...så hittade hon inte punkulorna?! så sa hon..men, vi har ju känt dom förut så....

så...då förstår jag VERKLIGEN inte varför dom ska klämma helatiden?! är det något som är "fel" då säger dom ju ändå...men, vi har ju känt förut...hmm

• EmilOLucas

ja och nu sist var jus tora pojken med och han har öroninflammation o halsfluss, så de kollade lilleman med för det på bvc, i öronen och halsen, han hade oxå öroninflammation och de kollade tom MIG i halsen "kan du gapa?" sa läkaren!!  visste inte att de kollade vuxna på bvc för sjukdomar... haha..

ja, pungundersökningar och halsflussundersökningar på bvc...det är vår kommun det.

• Miniigirl

Men, vad kan det göra om dom vandrar upp då?! varför gör dom inget om det nu är så då?!det kanske inte finns något att göra åt det?!

det är något jag inte förstår!!! om dom är så noga att kolla, då borde dom ju göra mer än att bara säga...vi har ju känt dom förut

• The past is now
    Miniigirl skrev 2008-06-26 09:08:16 följande:
    Men, vad kan det göra om dom vandrar upp då?! varför gör dom inget om det nu är så då?!det kanske inte finns något att göra åt det?!det är något jag inte förstår!!! om dom är så noga att kolla, då borde dom ju göra mer än att bara säga...vi har ju känt dom förut
    Även om man har känt kulorna förr så kan de ju fastan där eller hur och då är det väl bra att det kontrolleras?
  • Miniigirl

The past is now skrev 2008-06-26 09:12:13 följande:

Även om man har känt kulorna förr så kan de ju fastan där eller hur och då är det väl bra att det kontrolleras?
    JA, men om dom då märker att kulorna vandrat upp igen...vaför gör dom då inget åt det lixom?! är det bara för att man ska få det på papper då eller?!
Svar på tråden hur ofta skall de kolla pungen på bvc-läkarundersökningarna?