• Drömmerdrömmar

Ni som ger NAN-ersättning till era bebisar, jag skulle vilja ha svar på dem här frågorna:

Ni som ger NAN-ersättning till era bebisar, jag skulle vilja ha svar på dem här frågorna:

* Vad är det för skillnad på nan 1 och 2? (har bara hört folk prata om nan 1 o 2").
    * Hur länge räcker ett "paket" nan?
    * Tycker ni det fungerar bra att ge ersättningen?
    * Ska det drickas kallt/varmt? (eftersom man kan ha det i kylen osv)

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ni som ger NAN-ersättning till era bebisar, jag skulle vilja ha svar på dem här frågorna:
  • Killarna Larsson

*Skillnaden på de två är att Nan2 innehåller mer järn är 1:an. 1:an ger man till 4-månader, sen byter man till 2:an..
    * Hmm, ja du, jag kommer inte ihåg, hade en bebis för ca 3 år sen Men kanske 1½ paket räckte en vecka, om jag minns rätt..eller nåt sånt..
    * Jag tyckte att det funkade helt perfekt, alla blir människor fast man flaskmatar dom oxå Jag kunde däremot inte amma.
    * Jag hade den alltid varm, eller drickvarm, tyckte det känndes godare då Men det finns ju kalla färdigblandade NAN, så kall kan man nog ge.. Men jag gav alltid varm.

Världens stoltaste morsa ! ! !
  • blomman 2

jag vet inte exakt vad skillnaden är då jag ännu ger 1:an,men hörde att det är mer järn i 2:an!
    jag delammar och då går det åt ca 1 1/2 paket NAN i veckan,dvs 3 påsar(2 påsar i varje paket).
    jag är väldigt nöjd med NAN,min lilla nobbar aldrig den och så har jag hört att kräket inte luktar lika starkt som med tex Semper och med facit i hand lukter lillens kräk ingenting.
    jag har alltid färdigkokt vatten i termos,så lätt att alltid ha till hands och jag varierar lite mellan rumstempererat(låter den stå ett tag)eller något varmare,kallt från kylskåpet tycker hon inte om ännu så länge,men väninnans son älskade den kall på sommaren,men inte helt kylskåpskallt då,lät den stå framme lite innan.
    Hoppas du fått lite svar på dina frågor och lycka till!!!

• Drömmerdrömmar

Ok tack så mycket för svar :)

men man kan alltså bara ge NAN från 4 månader och uppåt? min flicka är bara 2 veckor och jag vill börja ge ersättning för amningen är allt annat än kul.. alltså det går inte bra och det strular och hon blir aldrig nöjd :(

• chrissepisse
    Drömmerdrömmar skrev 2008-06-26 10:12:20 följande:
    Ok tack så mycket för svar :)men man kan alltså bara ge NAN från 4 månader och uppåt? min flicka är bara 2 veckor och jag vill börja ge ersättning för amningen är allt annat än kul.. alltså det går inte bra och det strular och hon blir aldrig nöjd :(
    Nej, du kan ge NAN direkt från födseln, min bebis har fått det från dag 1.
  • Killarna Larsson
    Drömmerdrömmar skrev 2008-06-26 10:12:20 följande:
    Ok tack så mycket för svar :)men man kan alltså bara ge NAN från 4 månader och uppåt? min flicka är bara 2 veckor och jag vill börja ge ersättning för amningen är allt annat än kul.. alltså det går inte bra och det strular och hon blir aldrig nöjd :(
    Nej, nej.. NAN1 ger man från födseln upp till 4 månader, därefter byter man ut till NAN2..
    Världens stoltaste morsa ! ! !
  • mammatillpojkar

* Vad är det för skillnad på nan 1 och 2? (har bara hört folk prata
    om nan 1 o 2").
    skillnaden är att det är mer järn i nan2, man kan ge nan2 från födseln om man inte ammar nått

* Hur länge räcker ett "paket" nan?
    jag ger nan2 (större paket) och det räcker 2-3 veckor men dante är 5 månader och äter både gröt och mat oxå!

* Tycker ni det fungerar bra att ge ersättningen?
    vi har gett ersättning sen dante va 2 veckor och det har funkar jätte bra!

* Ska det drickas kallt/varmt? (eftersom man kan ha det i kylen osv)Tack på förhand.
    dante dricker det varmt, jag värmer precis när han ska äta, förvara inte det i kylen!

• Anneyim

om man inte ammar kan man tydligen ge nan 2 redan från födseln.

jag slutade amma när min dotter var ca 5 veckor och gick helt över till ersättning. hon fick amning och ersättning från vecka 2. Jag har kört med nan 1 tills nu då hon snart är 3,5 månad och bytt till nan 2.

Ger alltid ersättningen varm förutom den färdigblandade som jag ger kall om det ej finns möjlighet att värma den!

• Drömmerdrömmar

tack så mycket för svar :)! nu ska jag till bvc och se hur mycket påhopp jag kommer få :) :(

• Tjofsen

Jag kokar upp vatten, häller över i flaskor (5 stycken), låter svalna, häller i pulver, skakar om, förvarar i kylen. Tar fram när han ska äta och värmer i micron (skakar om flaskan så inga varma punkter finns så han bränner sig) matar.

Jättesmidigt.

Det försvinner inte några nämnvärda mängder av vitaminer etc. eftersom man förvarar det i kylskåpet (säger min sambo som är livsmedelstekniker).

När han blir äldre och tarmarna är mer utvecklade räcker det att ta vatten i kranen när man har kommunalt vatten. Jag kokar det nu bara i början utifall det råkar vara nåt.

• Drömmerdrömmar

har gett lite ersättning idag, i tetra, sen ska jag prva pulverform och se om jag fattar hur man gör, hehe. jag både ammar och ger ersättning, variation.
    mm läste att man inte ska förvara det eller spareá det i kylen. blir väl att värma i  micron eller ha en termos med varmt vatten i..

Svar på tråden Ni som ger NAN-ersättning till era bebisar, jag skulle vilja ha svar på dem här frågorna: