holländska namn??
Jag skulle gärna vilja ha tips på var jag kan hitta holländska namn, någon som vet? Eller kanske tillochmed någon som har några holländska namn på lager att dela med sig av?
Jag skulle gärna vilja ha tips på var jag kan hitta holländska namn, någon som vet? Eller kanske tillochmed någon som har några holländska namn på lager att dela med sig av?
Tja, mina barn heter Jacob och Emmy. Jacob är ju rätt vanligt i Holland (och han är namngiven efter sin farfar), men kanske inte Emmy (även om det råkade vara en kvinna i just Holland som inspirerade mig).
Jag tipsar om:
http://www.20000-names.com/male_dutch_names.htm
http://www.20000-names.com/female_dutch_names.htm
Där finns det en del.
members.tripod.com/bassamsom/index.htm
Är det något du undrar över så är det bara att fråga. Det var ett tag sedan som jag pratade nederländska men det är ett roligt språk och ett kul land med enormt härliga människor
åh fantastiskt! tack båda två! :)
Gunzan - min holländska är ännu väldigt fattig, men jag har en holländsk man som kan hjälpa mig att guida på sidan du tipsade om. :)
*ler* Kul har själv haft två Nederländska pojkvänner (i min ungdom)samt pluggat i Groningen
Testa den här:
www.meertens.knaw.nl/voornamen/VNB/index.php
Där kan du skriva in olika bokstäver du vill att namnet ska innehålla m.m.
Eller bara söka på alla namn som börjar på t.ex. M.
Cornelis heter en kompis son, det kommer visst från Holland!
Haukie heter min gammelmormor Ada heter min mormor. Jag heter Miriam, kanske inte så holländskt. Tine är ju ett ovanligt fint flicknamn, vet ej om det är holländskt men det heter min mormors kompis.
De 20 populäraste flick- och pojknamnen 2007.
www.svb.nl/internet/nl/regelingen/kinderbijslag/kindernamen/2007/index.jsp
Halva min släkt är holländsk, men tyvärr har jag inga vackra namn därifrån att bidra med...
måste jag bara kika in på länkarna här ovan...se om man hittar nåt användbart
själv heter jag Saskia...
Har holländskt påbrå och heter Anneke.
Lycka till med namnletandet.
tänk att så många har holländska tips, det trodde jag inte :)
Dixie - Cornelis heter min mans pappa och morfar i andranamn så det ligger med på listan över alternativ, fint tycker jag!
tack alla för bra hemsidor och fina namnförslag! Har hittat massa bra alternativ på de sidor ni rekomenderat, så det löser sig nog det här oxå :)