• salsajenny

Vilken typ av vagn till 2-åring och nyfödd?

Vad ska man egentligen ha för vagn när lilla pyret i magen tittar ut i jan/feb, och storasyster kommer vara 2 år och 2 månader?

Storasyster åker gärna vagn nu, men inte alls i samma utsträckning som för bara ett halvår sen t ex. Hon går gärna. Jag har köpt en sele så hon kan gå tryggt bredvid vagnen.

Men ska man ha syskonvagn ändå??? Eller räcker det med en rejäl singelvagn och nån form av sittmöjlighet på vagnen? Ståbräda kanske är för tidigt?

Hur har ni andra gjort när tvåan föddes när ettan var ca två år gammal???

• Svar på tråden Vilken typ av vagn till 2-åring och nyfödd?
  • storkatta

Vi har en ståbräda + vanlig liggvagn till lillen. Är vi båda föräldrarna kan vi ju köra varsin vagn. Så här långt har vi saknat vagn till stora tjejen en gång, då hon var jättetrött och vi inte hade med nån vagn till henne. Vi har väldigt nära till dagis, och gör bara kortare utflykter när man är en förälder, så för oss funkar det nog med bara vanlig vagn.

• salsajenny
    storkatta skrev 2008-06-26 12:24:33 följande:
    Vi har en ståbräda + vanlig liggvagn till lillen. Är vi båda föräldrarna kan vi ju köra varsin vagn. Så här långt har vi saknat vagn till stora tjejen en gång, då hon var jättetrött och vi inte hade med nån vagn till henne. Vi har väldigt nära till dagis, och gör bara kortare utflykter när man är en förälder, så för oss funkar det nog med bara vanlig vagn.
    tack för svar. =) Så himla svårt att veta hur ens liv kommer se ut sen...vad man gör om dagarna, hur rutinerna flyter på, och hur mycket man behöver vagn till båda barnen...
  • Niwa78

jag har en singelvagn m ståbräda (Emmaljunga city cross) samt en syskonvagn babytravel från babyproffsen, som är jätte bra om man ska gå långpromenader el vara borta längre hela dagen och den stora behöver vila/sova.
    det är ligg läge på vagnen och man kan ha hård ligg korg till den lilla vänd mot sig.

• Kina79

jag hade en Babytravel syskonvagn. En underbar vagn. Jag ville känna mig fri att göra vad jag ville när jag var ensam hemma och inte vänta med de långa utflykterna tills vi var två hemma.

• NovaIzabellaCecilia

Vi har pratat om detta med då vi ska få en liten i jan och förmodligen köper vi en babytravel tvillingvagn...... använder man den inte så mkt är det ju bara sälja...

• Jempa L

Phil & Teds! Funkar kanon för oss. Det är smidigare att gå med denna vagn med två barn i, än att gå med singelvagnen med ett barn.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • TheSunset

Vi kommer nog köpa oss en uj. Syskonvagn lär behövas...Kommer skilja precis 2 år nästan på barnen...

Åh GRATTIS till kommande bebis...

♥ ♥ Hampus 990910 & Julia 061101& Liten bf 081119 ♥ ♥
  • salsajenny

Har ju en BT jogger nu, som jag älskar, och har spanat på syskonvarianten. Men även sneglat på emmaljunga cangaroo och abc zoom. Ingen P&T för vår del....

Jag funderar mycket på om man kommer ha bara ett av barnen mycket i vagnen, storasyster kommer ju vara på dagis på fm, ska man då asa runt på en fet syskonvagn vart man än ska då, eller är två vagnar smidigt isf? Min tanke var att man i såna fall kan ha en syskonvagn (begagnad och billigare) och en singelvagn, som både kan ha babyskyddet fastklickat i sig, OCH funka som sittvagn om storasyster ska åka, och lillen är hemma med pappa, eller sitter i sjalen?

Gud så mycket det är att fundera på bara kringa vagnar.....suck...!  

• Beccabecca

Vi får en liten i augusti då sonen är 1,5 år. Vi har köpte en Phil & Teds. Det fungerar superbra som sulky nu när sonen är ensam, sen blir den syskonvagn och så sulky igen när stora pojken inte vill åka vagn längre. Vi har inte plats för en bred dubbelvagn och han känns ännu för liten att bara stå på ståbräda.

En lösning för dig kanske kan vara att ha en enkel sittvagn med fullt liggläge och ståbräda. Då kan lillen ligga i liggläget och den stora åka ståbräda så länge hon orkar. Om den stora vill sitta i vagnen så tar du lillen i bärsele eller sjal.

• nexie
    Kina79 skrev 2008-06-26 12:32:11 följande:
    jag hade en Babytravel syskonvagn. En underbar vagn. Jag ville känna mig fri att göra vad jag ville när jag var ensam hemma och inte vänta med de långa utflykterna tills vi var två hemma.
    samma här! Skulle inte klarat mej med en singelvagn bara!
  • salsajenny
    Beccabecca skrev 2008-06-26 16:23:32 följande:
    Vi får en liten i augusti då sonen är 1,5 år. Vi har köpte en Phil & Teds. Det fungerar superbra som sulky nu när sonen är ensam, sen blir den syskonvagn och så sulky igen när stora pojken inte vill åka vagn längre. Vi har inte plats för en bred dubbelvagn och han känns ännu för liten att bara stå på ståbräda. En lösning för dig kanske kan vara att ha en enkel sittvagn med fullt liggläge och ståbräda. Då kan lillen ligga i liggläget och den stora åka ståbräda så länge hon orkar. Om den stora vill sitta i vagnen så tar du lillen i bärsele eller sjal.
    Ja, den lösningen hade varit bra (vagnen vi har hade funkat isf), om jag bara hade känt att det var okej att ha lill*n åt "fel" håll.....jag vill ha en rejäl liggdel vänd mot mig....så är det bara....vet att det inte spelar nån roll för alla, men jag vill ha det så.....

Men det finns ju andra alternativ då....bl a så finns det bra babyskydd där bebisen ligger väldigt mycket ner, inte halvsitter, och dessa kan man ju klicka i i en vagn som utan babyskyddet funkar som sittvagn.

Finns det nån slags "sitt-dyna"/stol man kan sätta på nån sorts vagn, som storasyster kan sitta på när hon vill? Har för mig nån sagt det......?
  • Blima

Det finns ju ståbrädor nu med nån slags pall. Dom verkar jättebra. Själv köpte vi en syskonvagn till våra pojkar, det är 2 år och 1 månad mellan dom. Men vagnen kändes bara stor och klumpig så den såldes efter 1 månad. Vi köpte sen en vanlig ståbräda till vår singelvagn och det har funkat superbra!! Stora pojken tycker det är så "häftigt" att åka på den. Om vi ska ut hela familjen så har vi ibland vars en vagn , men det är inte ofta det behövs till storebror längre.

• JoKo

Vi kommer oxå ha 2år 2 månader mellan våra, och det kommer bli ståbräda för vår del.

Känns absolut smidigast så då vår "stora" tjej går hela tiden redan nu, och om hon vill åka vagn så får liten sitta i sele

• salsajenny
    JoKo skrev 2008-06-26 19:40:53 följande:
    Vi kommer oxå ha 2år 2 månader mellan våra, och det kommer bli ståbräda för vår del.Känns absolut smidigast så då vår "stora" tjej går hela tiden redan nu, och om hon vill åka vagn så får liten sitta i sele
    ja, tänk vad smidigt det hade varit, med bara en enkel vagn....hihi....ja, det kan ju hända mycket på dessa 7 månader som är kvar, ca.....=) Svårt att se IDAG att storasyster skulle vilja stå/sitta på ståbräda när man ska ut och traska lite, alt. gå själv, men det är som sagt en stund kvar...=)

Tusen tack för alla era åsikter och tips, fortsätt gärna dela med er!
  • Filippa06

Den här tråden var ngt för mej...
    Väntar nr 2 på samma dag som nr 1 fyller 2 år...

Hade vi fått nr 2 nu när tjejen bara är 1,5 år hade det vart självklart med syskonvagn. Men nu är vi helt veliga...
    Funderar mycket på en sittvagn med fullt liggläge och stå bräda. När 2 åringen inte orkar får hon sitta och bebisen vara i bärsele.

Men samtidigt vill jag inte ta ifrån henne möjligheten att vara liten och åka vagn som lill*n

Svar på tråden Vilken typ av vagn till 2-åring och nyfödd?