• Analoga

Hur brett ska man beställa på hissgardiner?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40054034

Tänkte inhandla ovanstående hissgardin. Undrar hur brett man ska beställa; precis efter fönstrets mått eller ska man ta extra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-26 12:28
    Har inte mätt ännu, men tror fönstret de ska vara i är cirka 120 cm brett. Vilken bredd ska man ta i förhållande till det?
  • Svar på tråden Hur brett ska man beställa på hissgardiner?
  • CMH

*Puffar* Vill också veta, ska också köpa dom :)

Egon 080109
  • Anna Paulita

Det beror väl på om du ska ha hissgardinen inne i fönstret eller utanför?

• Analoga
    Anna Paulita skrev 2008-06-26 12:42:52 följande:
    Det beror väl på om du ska ha hissgardinen inne i fönstret eller utanför?
    HmmFundersam  nu känner jag mig riktigt dum här Generad  - jag ska väl ha den ungefär som en kappa - är det utanför då?
  • Miffomorsan

Om man ser på bilden så verkar stången gå en bit utanför tyget, då kan det vara idé att kolla hur de tänkt med måttet. Dvs är det stångens bredd som avses eller är det tygets bredd.
    Den där verkar vara för upphängning utanför karmen, så minst karmens bredd ska det vara.

• Anna Paulita
    Analoga skrev 2008-06-26 12:45:24 följande:
    Hmm  nu känner jag mig riktigt dum här   - jag ska väl ha den ungefär som en kappa - är det utanför då?
    Ja, då är det utanför. ;) Så här hänger mina, jag har förvisso två då det inte fanns så breda jag ville ha. Jag tror inte jag tog ngt extra utan körde på exakt lika brett som fönstret är.

http://www.familjeliv.se/hem/anna_sol/galleri.php?cur_album=Sovrummet#
  • Anna Paulita

Vad knäppt det blev, jag trodde det skulle bli en bild på fönstret, men du ser ju fönstret och mina hissgardiner där iaf....

• Analoga
    Anna Paulita skrev 2008-06-26 12:49:04 följande:
    Ja, då är det utanför. ;) Så här hänger mina, jag har förvisso två då det inte fanns så breda jag ville ha. Jag tror inte jag tog ngt extra utan körde på exakt lika brett som fönstret är.www.familjeliv.se/hem/anna_sol/galleri.php?cu...#
    Hur satte du upp dem? Har du nån slags gardinstång under?
  • Anna Paulita

Nej, man fick med krokar, så krokarna sitter i väggen och gardinen är upphängd på krokarna.

• ElAlAd

Det här svaret fick jag från butiken likasom.com när jag undrade i samband med mina hissgardins inköp.

"Om fönstret sitter som i ett hål "innanför" väggen så ska du ha några cm mindre än hålet, då brukar de flesta skruvar upp hissgardinen i fönsterkarmen. Om du därimot har ett fönster som sitter jäms med väggen kan du ta några cm större och då täcker de extra cm på varje sida en fönsterlist som du säkert har runt fönstret. Hissgardinen fäster du då vanligtvis i väggen ovanför fönstret."

Detta svar hjälpte mig och det vart perfekt och super fint, hoppas det hjälper dig.

• Analoga
    ElAlAd skrev 2008-06-26 18:42:58 följande:
    Det här svaret fick jag från butiken likasom.com när jag undrade i samband med mina hissgardins inköp."Om fönstret sitter som i ett hål "innanför" väggen så ska du ha några cm mindre än hålet, då brukar de flesta skruvar upp hissgardinen i fönsterkarmen. Om du därimot har ett fönster som sitter jäms med väggen kan du ta några cm större och då täcker de extra cm på varje sida en fönsterlist som du säkert har runt fönstret. Hissgardinen fäster du då vanligtvis i väggen ovanför fönstret."Detta svar hjälpte mig och det vart perfekt och super fint, hoppas det hjälper dig.
    Tack så mkt för de tipsen
Svar på tråden Hur brett ska man beställa på hissgardiner?