• sandy sandy

Uppkörning i Stockholm, VAR?

Ska snart köra upp & är lite tveksam till var jag ska köpa upp... Farsta, Sollentuna, Nynäshamn, Södertälje, Norrtälje... Nån som har nåt ställe att rekomendera eller bara info. om nåt at ställena. Har bott i Sthlm. länge men inte kört bil å speciellt inte i förorterna. Hur ser trafiken ut på dessa ställen??

• Svar på tråden Uppkörning i Stockholm, VAR?
  • Emerun

Kör upp i det område där du övningskört så att det är lättare att känna igen sig, Vet att Farsta kuggar flest elever i landet, ja för två år sen iallafall.

• Deliverance

Nynäshamn är litet och inte så mycket trafik som i t.ex. södertälje och farsta.

Jag körde upp här i Nynäshamn.
    Vi har 1 korsning med rödljus och 3 övergångsställen med rödljus.
    Destovärre är det massor med korsningar överallt, och mycke 30vägar. I själva Nynäshamn finns det bara en cirkulationsplats, den är enfilig och väldigt liten.
    Centrum består av gågata.

Jag fick, när jag körde upp, köra till Ösmo C.
    Ösmo ligger ca 1 mil från själva Nynäshamn, består av en cirkulationsplats (ösmorondellen), och inne i själva ösmo är det någon 30 väg och lite trafik.

Annars finns det mycket ''småvägar'', dvs smala krokiga vägar som jag vet att endel har fått kört på sin uppkörning, där måste man även ha koll på skyltarna då dom flesta är ganska sena innan avfart.

Om du vill köra upp i Nynäshamn är mitt tips att du, om du har någon du övningskör privat med, åker hit och kollar läget.

Kan tillägga att vi heller inte har någon motorväg, utan bara landsväg.

Farsta kan jag tänka mig är svårt att köra upp i.
    Min körskolelärare jag hade berättade att han jobbat i farsta som just förskolelärare, och det var många elever som fick försöka flera gånger med uppkörningen.

Kan tänka mig också att Södertälje är lite halvdant, då det är en jäkla massa bussar och trafik och vägar hit och dit.
    I just Södertälje C undviker jag själv att köra då jag tycker att det är bökigt, så det lämnar jag till min karl

Sen vill jag bara säga Lycka till, och kan du köra så lyckas du oavsett vart du kör upp!
    Det som kan sänka dig på ett nytt ställe är att du kanske blir för nervös då du inte känner igen dig.

• sandy sandy

aa ja ville ju ha nynäs men de finns INGEN tid, verkar som alla vill köra upp där...

så nu har ja bokat en tid i sollentuna då. men velar lite gällande sollentuna å södertälje...

men tack så mycket för dina tips, man blir ju riktigt sugen på nynäs! får kolla varje dag om de dyker upp nåt :)

• Tecken

Jag körde upp i Farsta för ett par år sedan. Det var inte svårt alls. Tror folk som kuggas överdriver mycket. Jag har aldrig blivit kuggad, klarade på första försöket

Svar på tråden Uppkörning i Stockholm, VAR?