Eteriska oljor
kan dom användas vid graviditet? Jag har en sorts fet celluit olja från weleda som jag köpte o smorde massa med innan grav o nu undrar jag om de är ok att använda den???
Är de dom tolv första veckorna jag tänker på kanske...(?)
kan dom användas vid graviditet? Jag har en sorts fet celluit olja från weleda som jag köpte o smorde massa med innan grav o nu undrar jag om de är ok att använda den???
Är de dom tolv första veckorna jag tänker på kanske...(?)
Ingen som har erfarenhet av detta?
kolla på shenet.se Där kan man kolla vilka oljor som är ok och inte!
Oj de var ju en massa text o inget såg jag om graviditet
klicka på sök och skriv graviditet så kommer det upp en del
vet att jasmin olja inte är bra, minns inte alla andra...
Exempel på eteriska oljor som ska undvikas eller användas med stor försiktighet, även utvärtes, under graviditet och amning, därför att de är livmodersammandragande, har hormonell effekt eller rent allmänt hör till de giftigaste:
? Gröna kryddoljor: Anis och stjärnanis, backtimjan och vanlig timjan, basilika, dragon, enbär och enbarr, fänkål, isop, malört, mejram, oregano, rosmarin, salvia.
? Blom- och örtoljor: Angelika, geranium, blå och romersk kamomill, muskatellsalvia, rölleka. Undvik under graviditetens första tre månader: ros, under graviditetens första fem månader: citronmeliss, under graviditetens första sju månader: jasmin.
? Myntaoljor: Grönmynta, pepparmynta, pennyroyal, åkermynta (japansk pepparmynta).
? Kryddoljor: Kanel, koriander, kryddnejlika, lagerblad, muskotnöt, svartpeppar.
? Exotiska oljor: Atlasceder och virginiaceder, citronella, citrongräs, cypress, frankincense, galbanum, kajeput, kamfer, labdanum, liquidambar. Undvik under graviditetens första fem månader: myrra.
Jaha ok jag tackar för hjälpen!!