Mina hundar hade vart döda nu om jag gjort det Apoteket/veterinären ordinerat!!!
Igår hämtade jag ut Interceptor igår till mina hundar.
För noskvalster.
På Apoteks-flärpen stod det "1 tablett, 3 ggr dagligen i 1 vecka, åt hund"
Jag hajade till eftersom jag för flera år sen gav min stora hund 1 tablett på en vecka typ, vad jag mindes svagt.
I bipacksedeln står:
"Den högre dosen* vid rävskabb är inte undersökt med avseende på säkerhet på collie, colliekorsningar, hundar under 1,5 kg eller valpar. Exakt dosering är viktig, därför bör djuren vägas före behandling. Om rörelsestörningar (ataxi) eller andra symptom relaterade till centrala nervsystemet uppstår skall behandlingen avbrytas."
*Den högre dosen är 1 tablett varannan dag, max 8 tabletter.
Min ordination hade blivit 21 tabletter på en vecka!!!!!!
Det står även:
Överdosering
Dosrelaterade symtom i samband med centrala nervsystemet har observerats vid dosen 5 mg/kg.
Nu håller jag på att undersöka om det är veterinär eller apoteket som gjort fel eftersom jag inte ens läste på receptet innan jag lämnade in det!
VILKEN TUR ATT JAG SVAGT MINDES ATT DET bara vara nån tablett i veckan.
Jag ringde till en veterinär som var öppen igår kväll o de sa att den rätta dosen är 1 TABLETT, en gång per vecka i TRE veckor. Alltså sammanlagt 3 tabletter på 3 veckor!!!
Jag får hjärtklappning bara jag tänker på vad som kunde ha hänt.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-26 15:44
Jag vill även säga att min ena hund är just en långhårig collie, den andra väger under 5 kg!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-27 11:57
Det var Apoteket som gjort fel o skrivit en 20 ggr högre dos än vad det skulle vara.
Detta är nu anmält av Apoteket själva o de ser mkt allvarligt på händelsen!