• Zocute

Mina hundar hade vart döda nu om jag gjort det Apoteket/veterinären ordinerat!!!

Igår hämtade jag ut Interceptor igår till mina hundar.
    För noskvalster.

På Apoteks-flärpen stod det "1 tablett, 3 ggr dagligen i 1 vecka, åt hund"

Jag hajade till eftersom jag för flera år sen gav min stora hund 1 tablett på en vecka typ, vad jag mindes svagt.

I bipacksedeln står:
    "Den högre dosen* vid rävskabb är inte undersökt med avseende på säkerhet på collie, colliekorsningar, hundar under 1,5 kg eller valpar. Exakt dosering är viktig, därför bör djuren vägas före behandling. Om rörelsestörningar (ataxi) eller andra symptom relaterade till centrala nervsystemet uppstår skall behandlingen avbrytas."

*Den högre dosen är 1 tablett varannan dag, max 8 tabletter.
    Min ordination hade blivit 21 tabletter på en vecka!!!!!!

Det står även:
    Överdosering
    Dosrelaterade symtom i samband med centrala nervsystemet har observerats vid dosen 5 mg/kg.

Nu håller jag på att undersöka om det är veterinär eller apoteket som gjort fel eftersom jag inte ens läste på receptet innan jag lämnade in det!

VILKEN TUR ATT JAG SVAGT MINDES ATT DET bara vara nån tablett i veckan.

Jag ringde till en veterinär som var öppen igår kväll o de sa att den rätta dosen är 1 TABLETT, en gång per vecka i TRE veckor. Alltså sammanlagt 3 tabletter på 3 veckor!!!

Jag får hjärtklappning bara jag tänker på vad som kunde ha hänt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-26 15:44
    Jag vill även säga att min ena hund är just en långhårig collie, den andra väger under 5 kg!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-27 11:57
    Det var Apoteket som gjort fel o skrivit en 20 ggr högre dos än vad det skulle vara.

Detta är nu anmält av Apoteket själva o de ser mkt allvarligt på händelsen!

• Svar på tråden Mina hundar hade vart döda nu om jag gjort det Apoteket/veterinären ordinerat!!!
  • dellelgarin

vilken tur att du hade en liten aning... men berättade inte vetten hur du skulle dosera ox¨å? det brukar min vara så noga med..

Jag har det bra här på åkern
  • Zocute
    dellelgarin skrev 2008-06-26 15:47:06 följande:
    vilken tur att du hade en liten aning... men berättade inte vetten hur du skulle dosera ox¨å? det brukar min vara så noga med..
    Nej vi hade vart där över en timme iom röntgen på ena hundens knän så det vart väl lite bråttom....han sa inget, sköterskan bara överlämnade det.
  • väntar i Kina kön

Vilket slarv! Hemskt! Så får det absolut inte gå till, tänk om din hund hade dött eller fått hemska biverkningar

• Zocute

Jag har nu pratat med Apoteket, det var dom som hade gjort fel, veterinären blev också förskräckt.

Apoteket tog mycket allvarligt på detta o de sa att en anmälan hade gjorts o jag bad att få kopia på anmälan.
    De skulle också noggrant genomgå den skyldiges rutiner, det lät nästan som om de skulle sparka henne, så ALLVARLIGT var det!!!
    De beklagade så mycket.

Detta hjälper ju inte mig särskilt mycket, hade jag gjort som de skrivit hade jag vart två hundar och massa kärlek fattigare.
    Det är läskigt hur nära det var!

Men bra att de tog tag i det...

• Barn nr2

Vad är det för inkompitent veterinär. Det är ju allmänt känt att Collie inte tål noskvalser medicin. jag har i alla fall alltid hört att noskvalster inte går att bota på collie.

• Cuthalion

Skönt att de tar det på fullaste allvar så att det inte upprepas .

• dellelgarin

men vad bra att de tar sitt ansvar på apoteket, detta är ju allvarliga grejer.

Jag har det bra här på åkern
  • Zocute

Barn nr2 skrev 2008-06-26 20:37:46 följande:

Vad är det för inkompitent veterinär. Det är ju allmänt känt att Collie inte tål noskvalser medicin. jag har i alla fall alltid hört att noskvalster inte går att bota på collie.
    Interceptor är ok det är Ivomec tror jag som de inte alls tål.
    Men man ska heller inte ge den starka dosen Interceptor på collie...
  • Barn nr2
    Zocute skrev 2008-06-26 21:54:33 följande:
    Barn nr2 skrev 2008-06-26 20:37:46 följande:
    Interceptor är ok det är Ivomec tror jag som de inte alls tål.Men man ska heller inte ge den starka dosen Interceptor på collie...
    Ok, men det var ju tur att du reagerade innan det var försent. Och tydligen var ju veterinären OK det var apotekets personal som gjort fel, vilket jag också anser som väldigt allvarligt.
  • Zocute

Barn nr2 skrev 2008-06-27 08:02:21 följande:

Ok, men det var ju tur att du reagerade innan det var försent. Och tydligen var ju veterinären OK det var apotekets personal som gjort fel, vilket jag också anser som väldigt allvarligt.
    Jag tycker också det är VÄLDIGT allvarligt eftersom det blev 20 ggr högre dos än vad de skulle ha, funderar på att skriva till aftonbladet/metro etc, inte för att sätta dit apoteket utan endast för att uppmärksamma folk som hämtar ut medicin att vara uppmärksamma o kontrollera sitt recept mot apoteks-flärpen.
  • Saltlakrits

Jag råkade ut för något liknande...

Vår förra hund fick ett sorts schampoo mot rävskabb. (kommer inte ihåg vad)
    Det slutade med att hon kliade sig ännu värre och fick sår överallt.

Vi åkte till en vet (en annan) och de gjorde mängder med undersökningar.
    Det vi kom fram till var att hon inte tålde schampoot.

Hon var hälften border collie och vet sa att de inte tålde det schampot .

I flera veckor fick hon massor av olika saker för att sluta klia sig.
    Bla atarax och kortisontabletter.
    Ibland fick hon en penicilllinkur då hon fick sår som inte ville läka riktigt.

Det slutade med avlivning då vi inte tyckte det ar ett värdigt liv.
    Hon var en underbar hund som tyvärr bara blev ca 5 år gammal

Allt detta för "fel" schampoo........

Om jag ändå hade vetat........

Mamma till tre underbara barn!
  • stjärnströssel

usch..jäkla tur att du var uppmärksam...hua

det blåser på toppen
  • Bisquit

usch va hemskt! Tur att apoteket tog tag i det hela.

Och vilekn tur att du lsäte bipacks-lappen.

• Uncia

fy det kunde slutat olyckligt... tur du var uppmärksam!

Svar på tråden Mina hundar hade vart döda nu om jag gjort det Apoteket/veterinären ordinerat!!!