• Wiiilma

Läkarbesök med lön?

Hej!
    Jag brukar alltid ta ledigt eller jobba in den tid jag är borta när jag går på läkarbesök under arbetstid.

Nu har jag hört av kamrater att de får gå på läkarbesök med lön under arbetstid. Är detta olika beroende på arbetsplats/kollektivavtal eller är detta brukligt? Jag har aldrig frågat om detta på min arbetsplats utan bara jobbat in tiden. (Kan tillägga att jag är medlem i Unionen ifall det har med vilket förbund man är medlem i).

• Svar på tråden Läkarbesök med lön?
  • Vickan I

Jag arbetar statligt och vi får gå på läkarbesök på arbetstid. På mitt tidigare jobb fick man inte det.

google it goddammit!!!!
  • Lena

Det har med kollektivavtalet att göra, det verkar vara vanligare att man inte får än att man får göra det på arbetstid.

• Wiiilma

OK, så det är så pass olika. Jag ska höra med vår fackreperesentant hur vi har det egentligen när han är tillbaka från semestern.

• Halvfemhuset

I vår kommun får du inte göra det. Dock kan man ju i varje enskilt fall kolla med sin chef om det är ok. Jag har fått ok när jag frågat så, men i vårt kollektivavtal är det ingen generell rättighet. Man får kompa eller ta timsemester /likn.

• Elli47

Jag är kommunalt anställd och hos oss är det ok att gå till läkare/sjuksköterska på arbetstid, dock ej till tandläkare.

• systersandra

Jobbar inom landstinget och där får man inte gå till läkaren på arbetstid, då får man flexa i så fall. Å andra sidan får vi ju läkarbesöken gratis (man får dock skatta så man betalar 30 % av besöket) så vi tjänar ju ändå på det.

• Catti41

Det beror som sagt på ditt kollektivavtal och ditt lokala avtal. Jag får både gå på läkarbesök på arbetstid OCH får sjukvårdskostnaden tillbaka.
    En kompis jag har får dessutom gratis medicin av sitt jobb OCH får gå till naprapat/kiropraktor på arbetstid och få kostnaden tillbaka. Lyxigt!

• Bakeapple

Vi får gå till läkare på arbetstid om vi har remiss, dvs aldrig på första besöket, men om vi skickas vidare så får vi gå på arbetstid då.

• Wiiilma

Oj, vad lyxigt. Ska bli intressant att se hur vi har det, men jag misstänker att vi får flexa in det.

• Bisquit

Det är olika. Vi har ett läkarbesök och ett tandläkarbesök per år.
    Då får vi gå utan att få avdrag på lönen.

Men vill man sen gå dit igen så får man ta tjänstledigt.

Svar på tråden Läkarbesök med lön?