• Finska kokosnöten

Hjälp hus från 1910! Vad kostar det att byta fasad?

Hej alla! Är i desperat behov av hjälp. vi funderar på att köpa ett hus från 1910. Ett ganska stort på 217 kvadrat i tre plan. Tyvärr är de nån idiot som vid nåt tillfälle klätt fasaden med en förfärlig plastfasad! Den gamla fasaden finns kvar under. Vad tror ni alla om detta? Vad kostad det att byta fasad på ett hus eller skall man försöka återanvända den gamla under plasten? finns det bidrag att söka om man vill typ Kulturbevara huset eller nåt?

• Svar på tråden Hjälp hus från 1910! Vad kostar det att byta fasad?
  • Finska kokosnöten

Men nån måste väl ha byt fasad på ett hus...hur mycket pengar la ni..på ett ungefär?

• Abrakadabra

Du har nog större chans att få svar om du frågar här
    www.byggahus.se/forum/fasad/

(Det är en toppensajt, så jag rekommenderar att du spanar in hela forumet med alla underavdelningar, www.byggahus.se/forum/)

Ett tips är att du anger fasadens mått i kvadratmeter, snarare än att prata boyta. Beräkna alltså respektive väggs bredd X höjd, addera sedan de fyra väggarna för att få totala fasadytan.

Det är förstås möjligt att det går att behålla den gamla fasade som finns under plastfasaden, det beror på i vilket skick den är. I värsta fall har fukt blivit stående mellan plastfasaden och någon diffussionsspärr (det brukar oftast finnas en plastfilm i väggen). Då kan problemen vara betydligt mer långtgående än att bara byta fasaden ...

Men, fråga i forumet jag länkade till ovan så kan du få mer kunniga svar än vad jag kan ge!

Svar på tråden Hjälp hus från 1910! Vad kostar det att byta fasad?