• Mareldsbarn

Nybörjare på att baka bullar här! Vad har ni för goa recept? tips?

Tänka sig att jag aldrig har bakat en enda kanelbulle sen jag flyttade hemifrån för ca 8 år sedan. Ja man kan tycka det är märkligt att jag inte ens vet hur man gör med tanke på att jag är uppväxt med en mor som bakade ca 100 st i veckan Men så är det.

NU föll tog lusten på mig och jag tror att jag har allt hemma som behövs men jag vill gärna ta hjälp av er då jag inte når min egen mor för tips och recept.

Så, hur bakar jag världens goaste kanelbullar? och hur lång tid tar detta projekt tror ni?

• Svar på tråden Nybörjare på att baka bullar här! Vad har ni för goa recept? tips?
  • Nyfiken gul

jag brukar följa receptet på baksidan av mjölpåsen. Och så är jag noga med att använda riktigt smör - det ÄR skillnad på smaken på smör o margarin o jag tycker dessutom att margarin-bullar blir torrare o tristare.

räkna med 1-1½ timma minst för bullbaket...

• Kazeer

En variant på kanelbulle är att använda kardemumma och riven mandelmassa som fyllning i stället för kanel.

Kavla ut den jästa degen. Bred smör på degplattan. Strö över strösocker och kardemumma. Riv mandelmassa över plattan. Rulla ihop. Skär tjocka skivor, som du lägger i bullformar.

Håller med Nyfiken gul om att mjölpaketets recept är bra.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Mareldsbarn

vilka bra tips! jag har vanligt smör och inte margaring så detta kan ju bli toppen! Även kardemumma finns hemma dock saknar jag mandelmassa men kanske jag kan göra en sats med kanel och en sats med bara kardemumma den här gången?

Tyvärr har jag mjölpaket från Willys och där står det inte något recept men jag får väl helt sonika googla fram något och chansa på att det är så man gör

• Kazeer

Lycka till!

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • ninnione

jag måste nog säga emot när det gäller smör o margarin. jag bakar alltid på margarin o får då mycket saftigare o godare bullar ( jag har testat båda o får medhåll av alla jag känner att mina margarinbullar är godare)

men annars gör jag alltid som det står på baksidan av mjölpåsen. för att få saftiga bullar brukar jag baka ut degen till en fyrkant, breda på rejält med smör på hela socker o kanel eller vaniljsocker. viker sedan den dubbel en gång o skär remsor ca 2-3 cm breda o snurrar på degen o gör en snurrad bulle. fyllningen blir då jämt fördelad över hela bullen o man slipper de torra kanterna som de gärna blir om man bara rullar dem. o sedan blir de vackra o lite speciella.

lycka till

• Prillan73

Jag brukar riva mandelmassa o strö lite vanilinsocker istället för kanel o socker. Blir JÄTTEGOTT !

Svar på tråden Nybörjare på att baka bullar här! Vad har ni för goa recept? tips?