• öland30iår

Näringsdryck till barn

Min snart nioåriga dotter går inte upp så mkt i vikt o har nu fått några näringsdrycker på prov från dietist. Men hon tycker inte det är så kul o det är kämpigt o få i henne det. Smakade själv lite o de smakar gott av choklad , jordgubb, vanilj osv. (mjölkiga)

men hur gör mn egentligen för o få i dem det? kan man frysa den så det blir glass? är det ok o äta ngt till? Ger det resultat på vikten?

Tacksam för råd o svar!!!

• Svar på tråden Näringsdryck till barn
  • quinoa

De ska gå bra att frysa till glass. Annars så tycker många att de är godast kalla, prova att hälla upp i festliga glas med sugrör och kanske isbitar.
    Att äta något till ska inte vara några problem, näringsdrycken skall vara det lilla extra som hon får i sig.
    De brukar oxå kunna värmas något, ex varm chokladdryck med macka till kan vara gott.
    Blanda i lite frukter och bär och ev lite glass och kör i mixern till en smothie.
    Fråga även din dotter, hon kanske har egna idéer och skulle kunna tänka sig att experimentera lite i köket!
    Men fråga din dietist om fler råd, hon har säkert en del tips och idéer.

Lycka till!

• öland30iår

Jaa..jag har själv liknande ideer problemet är bara att hon har bestämt sej att inte vilja dricka/äta det här alls nu. Verkar helkört. Vet inte vad jag ska göra. hon väger bara drygt 20 kg o ska börja 3:an liksom...

Men är det värt möden? Går de verkligen UPP i vikt av drycken?

• quinoa

Jobbigt, men vad säger hon själv, vad tycker hon om att äta och vilka smaker tycker hon om? Kanske kan ni prova någon annan näringsdryck. Hon kanske skulle tycka bättre om de klara näringsdryckerna som är mer som saft.
    Gillar hon glass, saft, läsk, bullar eller något annat energirikt som annars hör till det där lilla extra? I så fall så är ju det jättebra. Men jag antar att du självklart redan provat allt....

Men vad gäller näringsdrycken så är den mycket energität och om hon får i sig den utöver det övriga som hon äter så bör hon öka något i vikt.

• Lilla o

Hej!

Har ingen erfarenhet av barn och näringsdryck förutom en kort period när vår knatte var sjuk. Jobbar i vuxenvården och täffar ofta sjuka i vuxen ålder som behöver extra energi när de inte får i sig tillräckligt med vanliga maten.

Först en fråga, är mat ett problem? Äter hon mat utan att gå upp i vikt eller äter hon väldigt dåligt av vanlig mat också? Är hon frisk för övrigt?

Energidrycker innehåller dels mer energi men de "mjölkiga" ger också en heldel näring, protein, mineraler och allt som behövs. Skulle det köra ihop sig totalt finns drycker som är mer saftiga och endast ger energi. Dietisten har antagligen valt efter er dotters näringsbehov men lite extra energi är ju bättre än inget alls. Det finns även nyponsoppa som är mer näringsriktig än den man köper i vanliga affären om hon gillar det.

Vanlijdrycken kanske är god till jordgubbarna, Chokladdrycken istället för oboy till frukost/mellanmål. Glassvarianter av alla sorterna?

Ett tips är ju att göra den vanliga maten energität med extra smör på potatis/pasta/ris, grädde i sås (även köttfärssås kan spetsas med lite vispgrädde i hennes portion), dubbla pålägg på mackorna osv. Välja standardvarianterna av mejeriprodukter osv. Är mat ett problem i stort hoppas jag att ni får mer hjälp än bara näringsdryckerna.

kram och lycka till

• öland30iår

hon tycker inte om saft alls 8inte heller juice, aldrig festis). Inte ngn nyponsoppa/blåbärssoppa el. ngnting. Hon äter ganska bra med mat enligt mej men enligt dietisten bara 80% av behovet. Hon dricker bara mjölk/oboy/vatten, däravvalde dietisten de mjölkiga.

vi använder standradprodukter i maten o berikar alltid maten med smör/grädde. problemet är att hon då orkar mindre portioner då de mättar mer... När vi har spagetti o köttfärssås har jag i grädde i köttfärssåsen men problemet är att hon äter lite köttfärssås o mkt spaggetti. hon gillar inte mellanmål, helst inte smörgås annat än till frukost. vill helst bara ha en frukt. Vill bara ha mager skinka på mackan, men ibland makrill. gillar muffins, rulltårta, jordgubbar o glass...

hon ökar inte i vikt ändå...
    hon är 132cm o väger drygt 20 kg...alla kläder hänger löst. Jeans är inte o tala om...

• Emmixen

Jag gick hastigt ner i vikt för 2½ år sedan ungefär och fick då näringsdrycker. De var hemska, även de godaste. Dricker man bara en smak, varje dag i ett halvår, så tröttnar man oavsett hur god den är.

För mig funkade mjölkiga bäst, de klara har oftast en besk och sträv eftersmak och de är så tjocka att konsistensen är obehaglig. De mjölkiga har inte lika hemsk eftersmak.

Eftersom jag har en muskelsjukdom blev jag väldigt sjuk ett tag och maten och vikten bara rasade. Därför fick jag inopererat en knapp i magen, efter att ha testat allt vad näringstillskott heter.

Om inte näringsdryckerna funkar finns det alternativ. Dels finns det pulver man blandar i maten som inte smakar någonting (jag VET att de inte smakar, mamma lurade i mig det i maten några gånger ) såsom Calogen och Maxijul. Det finns också en klar vätska som bara smakar socker som man har i saft (eller vad man nu dricker. Det hade jag inga som helst problem att få i mig, även om jag är oehört kräsen. Det heter Nutrical. Det funkar bäst i lightsafter eller safter med lite socker i, det smakar alldeles för sött och sliskigt annars.

Det finns också en annan typ av näringsdryck som min kompis älskar. Det heter Scandishake och är ett slags pulver man blandar i mjölk så att det blir som milkshake. Det är inte min favorit, men jag vet att det är omtyckt.

Hoppas detta kunde vara till någon hjälp. Jag kan säkert komma på fler produkter om det behövs. Hör av dig om det är någonting.

• öland30iår

Hon har fått 6 olika smaker o 2 olika märken så tröttna på smaker borde inte vara ett problem. problemet är ist. att hon nu testat en av varje (en om dagen) o inte vill ha dem mer. Ska dock pröva den med chokladsmak fryst idag. Det bästa vore väl o byta oboyen på morgonen mt chokladdrycken, men det kommer hon aldrig gå med på.

Pulvret till maten verkar bra, men hur ska man få dit den? Vi häller upp vår mat vid bordet, vi kan ju inte berika allas mat liksom...

Ska ringa dietisten i v. o sen ska vi dit den 7 så det blir spännande o se. gjorde pannkakor nyss, hon fick grädde till, vi hade kvar sen igår. Tänkte även ge henne det till "chokladglassen" ikväll. Men hur mkt grädde hon äter går hon ändå aldrig upp i vikt! Det gör liksom ingen skillnad!

• Kärnhuset

En vän till mig hade ungefär samma problem. Men där kom de på att det var en vitamin som behövdes för att öka aptiten. Tror det var B-vitamin som hon fick extra och det gjorde i sin tur att aptiten ökade och hon gick upp i vikt. Säkert tillsammans med extra näring.

• Emmixen

Ja, det där med maten blir ju knepigt. Det får helt enkelt vara ärlighet - hon vet säkerligen att hon behöver och hon kommer märka att det inte är äckligt. Det eller dryckerna, hon får ju välja.

Det låter kanske hårt, men viktproblem är jobbiga och det finns tyvärr inga genvägar.

Det som funkade bäst för mig som jag var mest villig till var Nutricalen.

Svar på tråden Näringsdryck till barn