• Loove84

Vanlig hederlig potatisgratäng på färskpotatis???

Behöver hjälp...hade inte alls tänkt på att det bara finns färskpotatis i affären...så nu på lördag står jag tomhänt och vet inte vad jag ska göra till gästerna! Finns det några supertips på hur man kan göra gratäng? Vad annars kan jag hitta på för kuligt som inte är för konstigt? Snälla hjälp mig!!!!

P.s jag har redan köpt färskpotatisen

• Svar på tråden Vanlig hederlig potatisgratäng på färskpotatis???
  • Moyo

Min erfarenhet av potatisgratäng på färskpotatis är att det tar längre tid i ugnen - säkert 1½ gång längre än vanligt för potatisen att gå klart. Sen avsöndrar färskpotatis mer vätska så häll på mindre grädde/mjölk än du brukar (använder jag vispgrädde brukar det aldrig ha problem med "blöt" gratäng). Det går bra att kolla gratängen under tiden och tillsätta mer grädde/mjölk mot slutet om vätskan verkar ta slut innan potatisen gått klart.
    Lycka till!!

• danitra

Nu har du ju redan köpt men annars så brukar det alltid finnas vinterpotatis i säckar även nu.

• Schnauser

Vältvättad färskpotatis delad i halvor eller bitar blir mums efter att ha rostats i ugnen. Då är en god sås till nästan ett måste - eller kanske ngt gott aromsmör.

Tips: Lägg i potatisen i en plastpåse, krydda med goda kryddor och olja (förslag: olivolja, timjan, rosmarin, salt, peppar) - veva runt och lägg i en långpanna och rosta dem i ugnen.

Jag har fått JOBB! Är så himla glad! Fre 30/5 - Första arbetsdag.
  • underbara jag

en rolig sallad som min mamma gjorde på midsommar på kvällen efter alla rester var himlans god.

dela potatisen i mindre bitar (kokad)
    dela jorgubbar
    skidärtor, hela eller delade
    färsk basilika
    salladslök

blanda ner allt i en skål och häll över en dressing av honung, lime och olivolja.

jag var skeptisk MEN så god

• gormisen

Det är lite tråkigt... men det finns "färdig gratäng" i påse. Kan det kanske vara Findus som gör den? Den är helt ok om man pressar ner lite vitlök i den. Jag säger detta för att mina gratänger på färskpotatis har aldrig blivit bra.
    Annars är det supergott att bara lägga tvättad färskpotatis, med färsk timjan och olja i ugnen! 200 grader tills den är mjuk.

• skånetös78

Skulle tro att du kan göra gratängen på bakpotatis, blir ju lite dyrare men om man verkligen är vrålsugen på gratäng så funkar det! Du kan ju alltid dryga ut den med lite rotgrönsaker!

**Blivande Fru Nordström**
  • Loove84
    Svar på #2
    danitra skrev 2008-06-26 19:46:21 följande:
    Nu har du ju redan köpt men annars så brukar det alltid finnas vinterpotatis i säckar även nu.
    Har kollat överallt utan att finna!
  • Loove84

underbara jag skrev 2008-06-26 19:50:21 följande:

en rolig sallad som min mamma gjorde på midsommar på kvällen efter alla rester var himlans god.dela potatisen i mindre bitar (kokad)dela jorgubbar skidärtor, hela eller deladefärsk basilikasalladslökblanda ner allt i en skål och häll över en dressing av honung, lime och olivolja.jag var skeptisk MEN så god
    Mmm..den lät god! Ska jag notera och ha i åtanke tills en annan gång! Nu blir det ju fläskfila och pepparsås till kanske inte så gott då?!
  • Snowy

Klyfta färskpotatisar, lägg i långpanna, häll på rikligt med balsamvinäger och honung, krydda med flingsalt och lite svartpeppar. och NJUT! Om man vill kan man klyfta några rödlökar och ha i oxo. Detta är ett jamie oliver recept!

• Ziitoo

Det går att göra gratäng på färskpotatis, gör bara som du alltid brukar. Brukar jag och blir jätte bra och gott :)

Svar på tråden Vanlig hederlig potatisgratäng på färskpotatis???