• HOCHM

Medicin i avföringen

Min dotter äter orfiril mot epilepsi, men en sak fattar jag inte. Undrar om det är lika för någon?

Min dotter får lavemang varannan dag för hon kan inte sköta magen själv, i avföringen så är det lika mycket medicin som hon får i sig varje dag.
    Då kan det ju inte ha brytits ner eller?
    Väldigt märkligt.

Jag funderar lite på hennes ämnesomsättning, neurolog påpekar varför min dotter väger lika mycket idag som för 2 år sedan och lika lång. Hon ville sätta in näringsdryck men hon äter ju som en häst. Köper man en pizza till henne så köper man en vuxenpizza. Som till exempel skolan, kommer och hämtar henne: då säger dom att idag åt hon 5 potatisar till lunch. Ja plus korv eller va det kan vara. Hon väger 21 kg och är 118 cm lång.
    Så neurologen undrar ju förstås vart allt tar vägen, ja jag med. Hon är gravt rörelsehindrad så hon springer ju inte bort alla kalorier direkt.

Jag ska ringa imorgon till ep-mottagningen för att höra men vill höra om någon har varit med om nåt liknande

• Svar på tråden Medicin i avföringen
  • Prinsessan Zelda

vet flera barn som har funktionshinder som äter massor men är smala som den. och som inte rör sig så mycket. några av dem har ep av olika slag. kan det kanske göra att kroppen bränner?? ingen aning, bara spånar.

bli biten: www.monstersgame.se/&vid=21051681
  • HOCHM
    Svar på #1
    Det brukar vara att dom inte brukar äta så bra, inte så ovanligt med knapp på magen.

Till och med neurologen tycker det är konstigt med hennes vikt och längdkurva, i och med att hon äter väldigt bra.

Konstigaste är ändå att medicinen ser likadan ut och lika mängd på skeden som när det kommer ut toalettvägen
  • Yogi

Min son äter också orfiril men om det kommer ut lika mycket som han får i sig har jag ingen aning om. Jag har iaf inte hittat något som liknar orfiril i hans avföring. Nu står jag ju inte och gräver i den var dag men han bajsar på sig rätt ofta o då får man ju "ta hand" om resultatet.

Sonen är 4,5 år, dryga 110 cm och väger 18 kg. Han har alltid varit smal men har i stort sett följt sin viktkurva hela tiden.

Men om din dotter inte vuxit eller gått upp i vikt på två år verkar ju lite konstigt.

• ulricaa

Orfirilen är det ingen fara med... den har tagits upp. Jag har frågat, då min son också äter den medicinen och får ut små "pyllor" varje gång han är på toa!

Ang vikten; är hon spastisk? Då går det ju åt mycket mer energi än att springa runt!

Jag har både fett och kolhydratpulver i all min sons mat!

stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • mamma till stjärnöga

Jaa, här är det lika. Dottern har Orfiril long depot. Vi tar isär kapslarna och ger kornen med fruktpure till stjärnöga. Hennes avföring är mer eller mindre vitprickig jämnt. Det går inte att missa kornen. Lustigt har precis just ikväll haft fundering om att ev få byta ut till flytande. (Ergenyl isåfall, Orifil finns ej flytande) Vi har pratat om detta med vår läkare men han hade inte hört om detta och tyckte det var konstigt men inget han fäste sig vid. Stjärnöga är också konstant förstoppad, vi ger henne 20 ml laktulos varje morgon samt klyx vid behov i tre dagars "kurer". Måste ta upp det här med läkaren igen, vår tjej har genomslag på småkramper just nu.

• HOCHM
    Svar på #3
    Hahaha nä jag behöver inte gräva utan det ser ut som en chokladboll med pärlsocker på ...
  • HOCHM

Nä hon är inte spastisk utan tvärtom. Hon är överrörlig.

ulricaa skrev 2008-06-26 20:38:09 följande:
    Orfirilen är det ingen fara med... den har tagits upp. Jag har frågat, då min son också äter den medicinen och får ut små "pyllor" varje gång han är på toa!Ang vikten; är hon spastisk? Då går det ju åt mycket mer energi än att springa runt!Jag har både fett och kolhydratpulver i all min sons mat!
  • HOCHM

Lika här, hon äter 1 ½ morgon och kväll.

Är det för "prickarna" du tänkte byta ut den mot flytande?

Hoppas hon blir bättre snart så hon slipper småkrampa. Jobbigt för dom och för oss föräldrar när dom krampar.

mamma till stjärnöga skrev 2008-06-26 20:51:34 följande:

Jaa, här är det lika. Dottern har Orfiril long depot. Vi tar isär kapslarna och ger kornen med fruktpure till stjärnöga. Hennes avföring är mer eller mindre vitprickig jämnt. Det går inte att missa kornen. Lustigt har precis just ikväll haft fundering om att ev få byta ut till flytande. (Ergenyl isåfall, Orifil finns ej flytande) Vi har pratat om detta med vår läkare men han hade inte hört om detta och tyckte det var konstigt men inget han fäste sig vid. Stjärnöga är också konstant förstoppad, vi ger henne 20 ml laktulos varje morgon samt klyx vid behov i tre dagars "kurer". Måste ta upp det här med läkaren igen, vår tjej har genomslag på småkramper just nu.
  • mamma till stjärnöga
    HOCHM skrev 2008-06-26 21:19:48 följande:
    Svar på #3Hahaha nä jag behöver inte gräva utan det ser ut som en chokladboll med pärlsocker på ...
    Hi hi kunde inte beskrivit det bättre. Vi har samma dosering 1 1/2 morgon och kväll. Stjärnöga har även keppra. ja, jag vill byta för "prickarna", är tveksam till upptaget då de i mina ögon ser helt intakta ut. Tänkte be om en serumkoncentration nu när lillan krampar igen. Har varit uppe i fyra mediciner samtidigt en gång och vill inte dit igen. Är det nu så att hon helt enkelt får i sig för liten dos p.g.a upptaget vill jag veta det innan de bestämmer sig för att höja keppran igen.
  • HOCHM
    Svar på #9
    Det är precis det jag funderar på. De ser helt intakta ut och samma mängd. Hur kan då dessa ha tagits upp i kroppen, det förstår jag inte.
  • mamma till stjärnöga

Neej, det går inte ihop. Jag ska ta det med vår neurolog nästa gång. Nu vet vi ju ialla fall att vi inte är ensamma, vi har trott allt ifrån att vi ser i syne till att vi fått "felande" medicin i förpackningen.

• xinluo

Hej jag känner igen det du skriver om. Har en elev på min skola som äter den medicinen. Med hans avföring kommer det som "pärlsocker", små kulor. Han äter jättemycket mat och inget fastnar. Dels är han hyperaktiv och har svåra kramper. Han är också multihadikappad. Vi har också funderat på om han verkligen tar upp medicinen.

• ulricaa
    mamma till stjärnöga skrev 2008-06-26 21:42:36 följande:
     ja, jag vill byta för "prickarna", är tveksam till upptaget då de i mina ögon ser helt intakta ut.
    Vår ep-sjuksköterska hade ringt tillverkaren och frågat och de sa att prickarna är "tomma" när de kommer ut.
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • mulena

ja, jag har också frågat, eftersom vi gjorde samma upptäckt med Orfiril. Min son är oftast rätt lös i magen, vilket är ett frågetecken för oss och därför trodde vi att han inte fick i sig medicinen, att den rann rakt genom, men så var det inte.

Vi har också tagit glutenprov, vilket han inte var överkänslig mot. Laktos vet vi inte om det är.

Svar på tråden Medicin i avföringen