• Anonym (fråga)

har du haft/har sköldkörtelinflammation?

Jag har ju läst och hört massor om hyper/hypo och allt vad det kan vara med sköldkörteln, men vad jag undrar det är om någon har haft just sköldkörtelinflammation, symtom, hur behandlades det?

Jag var på vårdcentralen förra veckan för nåt helt annat, men i samband med det så var jag jätte förskyld... det är nåt elakt virus som ej vill ge med sig på varken mig eller övriga familjemedlemmar.
    Äter även penicillin för ev bihåleinflammation nu.
    Jag bad läkaren ta sköldskörtel prov och han ringde några dagar senare och sa att jag producerade dubbelt så mycket hormoner. Har nu fått tid till medicinmottagningen nästa vecka...
    Sen 2 dagar tillbaka känns det även som en klump i halsen...

Tacksam för svar!

• Svar på tråden har du haft/har sköldkörtelinflammation?
  • Anonym (fråga)

Ja det kanske inte är lika vanligt som det andra...

• Anonym (fråga)

ingen???

• CeeJay

Jag har hypotyreos dvs underfunktion av sköldkörtelhormom. Läkaren sa att jag troligtvis haft en inflammation i sköldkörteln tidigare.

Äter Levaxin sedan 1,5 år tillbaka och först NU har jag rätt dos!!

Mina symptom har varit att jag varit frusen (mest händer och fötter) oändligt trött och seg - kroppen går på lågvarv när man har underfunktion. Svårt att gå ner i vikt, mörk röst och grov hy.

Har man för mycket hormon borde symptomen vara tvärt om, att kroppen på går högvarv, man kan rasa i vikt och man kan få utstående ögon och känna sig deprimerad.

• CeeJay

Jag har blivit informerad att struma är de som har överfunktion dvs hypertyreos?

BubbleOfBlue skrev 2008-06-30 19:38:16 följande:
    Jag har en kroniks sådanmed underproduktion. Jag har eller hade? struma.Vilka hromonder var det som det avr för mycket av? Var det inte Tsh som var högt?
  • CeeJay

Vad skumt att de informerar så olika Jag fick i alla fall höra att jag har hypotyreos, inte har någon inflammation men jag kan ha haft.. Skumt!! Ska nog be en ny läkare om lite info..

BubbleOfBlue skrev 2008-06-30 19:51:07 följande:
    CeeJay nee struma säger inget om över eller under produktionen. Fast de flesta verkar vilja säga "gift struma" om överproduktion så kanske där av det blir koppling till struma och överproduktion? men nu vart jag förvirrad. jag har hypotyreos och det skall väl vara det samma som kronsik sköldkörtelinflamation? Tänk om läkarna kunde informera lite mer korrekt
  • Anonym (kl)

Jag har också kronisk sköldskörtelinflammation/hypotyreos. Dett dök upp ca tre månader efter jag fått mitt första barn. Jag trodde jag hade fått en depression först men så var jag ut på nätet och läste och visste direkt att det var detta jag hade. Nu äter jag levaxin 150 mikrogram per dag, det var en väldigt lång period innan jag hittade rätt dos tror att det tog ca 1-2 år innan jag kände mig som vanligt igen.

Mina symtom var frusenhet, konstigt skinn, tort hår och tappade massor, kunde inte gå ner i vikt, värk i kroppen, trötthet och depression.

Det konstiga var sa de på HC att de kunde inte alls se att jag var sjuk på några prover förutom anti-TPO, så när de endast hade sett de första proverna så sa de att det inte var något fel men sen ringde de upp och sa att antikroppsprovet var skyhögt så då fick jag äntligen hjälp.

• CeeJay

Får jag fråga dig hur det är med vikten idag? Jag har ätit Levaxin i snart 1,5 år, rätt dos i några månader. Jag känner förändringen i kroppen men jag har fortfarande extremt svårt att gå ner i vikt (jag är ju överviktig och kroppen tar stryk)
    Anonym (kl) skrev 2008-06-30 21:09:11 följande:

Jag har också kronisk sköldskörtelinflammation/hypotyreos. Dett dök upp ca tre månader efter jag fått mitt första barn. Jag trodde jag hade fått en depression först men så var jag ut på nätet och läste och visste direkt att det var detta jag hade. Nu äter jag levaxin 150 mikrogram per dag, det var en väldigt lång period innan jag hittade rätt dos tror att det tog ca 1-2 år innan jag kände mig som vanligt igen. Mina symtom var frusenhet, konstigt skinn, tort hår och tappade massor, kunde inte gå ner i vikt, värk i kroppen, trötthet och depression.Det konstiga var sa de på HC att de kunde inte alls se att jag var sjuk på några prover förutom anti-TPO, så när de endast hade sett de första proverna så sa de att det inte var något fel men sen ringde de upp och sa att antikroppsprovet var skyhögt så då fick jag äntligen hjälp.
  • Anonym (kl)

Ja jag är inte lika smal som jag en gång var, väger ungefär 5 kg mer nu än jag gjorde innan barnet kom och det verkar sitta fast. Men jag går heller inte upp i vikt hur mycket jag än äter, så det är ju lite bra

Svar på tråden har du haft/har sköldkörtelinflammation?