• mia maria

Kreta - bäst väder tidigt eller sent på sommaren?

Har iofs redan bokat semesterresan för i år, o den kommer inte att gå till Kreta, men sitter ändå o spanar runt lite, o då undrar jag ifall det vädermässigt är bäst att åka i början av juni eller slutet av aug? Någon som vet?

• Svar på tråden Kreta - bäst väder tidigt eller sent på sommaren?
  • Miss Love

Det är oftast lite varmare där i juli och augusti men juni är också varmt. Dock är det annars ingen större skillnad i väder över sommaren.

• Shirley

Hejhej Min mamma och hennes kille åker till grekland några gånger om året och dom sa att det är minst lika varmt och fint i augusti som i juni.
    Dom brukar åka i september också och då är det också riktigt fint.

• Mrs Kaffelatte

Vi åker alltid i slutet på augisti, 2 veckor och 1 vecka i mitten på maj..

Skillanden är att havet har hunnit och bli varmt i augusti och så.. Det kan vara varmare på kvällarna.. Men både tiderna är helt okej..

Det går inte att förklara för dem som ingenting begriper...
  • mia maria

Tack för svaren; reser nämligen hellre innan eller efter sommarlovet så länge sonen är liten o inte går i skolan - mkt billigare då!
    O vill helt klart åka till Grekland/Kreta, så nu sitter jag o drömmer mig bort lite inför nästa sommar

Shirley: har ni hittat ngn bra resa än då?

• Shirley

Klart ni ska åka
    Vi kollar runnt, tänkte vänta några veckor innan vi bokar iaf så vi har hunnit jämföra en massa olika ställen. Och kollat på olika priser Verkar helt klart vara mkt bättre priser i augusti!

mia maria skrev 2008-06-26 21:47:41 följande:
    Tack för svaren; reser nämligen hellre innan eller efter sommarlovet så länge sonen är liten o inte går i skolan - mkt billigare då! O vill helt klart åka till Grekland/Kreta, så nu sitter jag o drömmer mig bort lite inför nästa sommar Shirley: har ni hittat ngn bra resa än då?
  • Birka

Vi ska till Kreta i början av aug. Jag har varit där många gånger och tycker klart att sensommaren är bättre. Varmt i havet och så är inte solen lika stark, brännde mig jämt när jag var där tidigare på sommaren. och det har inte att göra med någon "solgrund" från den svenska sommaren för här får jag aldrig någon färg!

• mia maria
    Shirley skrev 2008-06-26 21:50:08 följande:
    Klart ni ska åka Vi kollar runnt, tänkte vänta några veckor innan vi bokar iaf så vi har hunnit jämföra en massa olika ställen. Och kollat på olika priser Verkar helt klart vara mkt bättre priser i augusti!
    Ja det är helt klart bättre priser i aug, o speciellt efter den 15:e ca, men det beror ju på om man har barn som ska börja skolan o så! Men öht är det bättre
    Men jag ska inte boka om ngt mer nu, utan vi åker till Turkiet i år, men nästa år SKA jag till Grekland/Kreta!
  • mia maria
    Birka skrev 2008-06-26 21:51:32 följande:
    Vi ska till Kreta i början av aug. Jag har varit där många gånger och tycker klart att sensommaren är bättre. Varmt i havet och så är inte solen lika stark, brännde mig jämt när jag var där tidigare på sommaren. och det har inte att göra med någon "solgrund" från den svenska sommaren för här får jag aldrig någon färg!
    Bara det är varmt så är jag glad, så att man är liiiite solbränd när man kommer hem iaf!!
    Anledningen till att jag undrar är ju att det verkar vara stor skillnad mellan aug o sept tex om man kollar resebolagens temperaturer, o jag tänkte om det är mkt kallare i slutet av aug just därför...?
  • Pyff

Helt klart varmast i augusti! Kollade för säkerhets skull www.wunderground.com (världens bästa sida för att kolla väderstatistik ) och 1-14 juni är det 25 grader i medeltemperatur, men det vanligaste är runt ca 22 grader. 15-30 augusti är medeltempen 28 grader och de flesta dagarna når det upp till 30 grader.
    Var själv på Kreta första veckan i juni ett år och det var riktigt kallt ett par dagar och definitivt ingen jättevärme på kvällarna osm det är senare på sommaren.

Pyff på er!
  • moltaz

Havet är mycket varmare i slutet på sommaren, börjag på september är perfekt på Kreta för då är vattnet varmt och den värsta hettan är över så man överlever när man går ut på dagen... (det är fortfarande varmt men kanske 25 grader i stället för 43)

Svar på tråden Kreta - bäst väder tidigt eller sent på sommaren?