• LjubaviMoja

Har någon här köpt bonsai trädet från ikea?

Vi köpte ett häromdagen vill veta hur ni har gjort. Har ni planterat det i en ny kruka eller behövs det?Den som den är i nu verkar lite för liten tycker jag. Hur sköter ni om den? Har läst att man ska blanda planteringsjord med kattsand för bättre resultat.

Vi här hemma är verkligen inte duktiga på att ta hand o plantor men denna vill vi göra vårt bästa med=)

• Svar på tråden Har någon här köpt bonsai trädet från ikea?
  • Camarogirl

Har lyckats ta död på bonsaier, så nu kör vi olivträd istället! De verkar tåla det mesta, och får stå ute på sommaren! Mycket roligare! Bara ett litet tips...

• tamate

nu har jag inte sett IkeaBonzaiträden men Bonzaiträd överlag står ju i en mycket liten kruka. vet ej varför men har aldrig sett någon i en normalstor. och oftast är krukrn närmast platta

- det som inte dödar härdar!
  • LjubaviMoja
    Camarogirl skrev 2008-06-26 23:02:12 följande:
    Har lyckats ta död på bonsaier, så nu kör vi olivträd istället! De verkar tåla det mesta, och får stå ute på sommaren! Mycket roligare! Bara ett litet tips...
    Jo har hört om det det va inte ens min ide att köpa bonsai trädet utan mannens. Jag vet att vi säkert kommer ta död på denna med då den kräver så jäkla mycket hehe så ditt tips kommer säkert att kmma vä till hands.=)
  • LjubaviMoja
    tamate skrev 2008-06-26 23:05:24 följande:
    nu har jag inte sett IkeaBonzaiträden men Bonzaiträd överlag står ju i en mycket liten kruka. vet ej varför men har aldrig sett någon i en normalstor. och oftast är krukrn närmast platta
    Läste lite nu och hittade något där det stod så här

"Ofta är den jord som bonsaien köps i lerig och kompakt--> rötterna får inte luft. Så det kan kanske behövas omplantering om du inte har gjort det redan. "

Så det kanske betyder att jag ändå behöver plantera om den?Men ff vet jag inte om jag ska ta en större kruka.
  • olpansfamilj

Gör så här!!!

Plantera i en större kruka men byt inte jorden!!!

Har haft min i fyra år nu och den blir bara finare och finare! Varannan dag får den ett vattenglas....köp bonsainäring och dosera enligt bruksanvisningen....
    På vintern kan den tappa lite blad men den blir superfin på somrarna. Ibland ställer jag ut den på altanen och duschar bladen på sommaren..
    har en bild i galleriet, se vardagsrum!!

• LjubaviMoja
    olpansfamilj skrev 2008-06-27 08:42:14 följande:
    Gör så här!!!Plantera i en större kruka men byt inte jorden!!!Har haft min i fyra år nu och den blir bara finare och finare! Varannan dag får den ett vattenglas....köp bonsainäring och dosera enligt bruksanvisningen....På vintern kan den tappa lite blad men den blir superfin på somrarna. Ibland ställer jag ut den på altanen och duschar bladen på sommaren..har en bild i galleriet, se vardagsrum!!
    Tack så jättemycket för tippset=)
  • xxJessikaxx

Nu måste jag flika in: Jag har för några månader köpt ett ganska litet bonsai-träd som står i en grund kruka som är kanske 15 X 7 cm högst. Det verkar vara en ganska torvig och sandig jord i krukan och jag har fått veta att man nog inte skall sätta om det om man nu verkligen inte vill att det skall bli större. Jag ställer det i vattenbad varannan - var tredje dag så det verkligen får suga in vattnet och det är ganska grönt och fylligt. OM jag nu sätter om det så blir jag ju tvungen att blanda upp med mer jord, och då är frågan, vilken typ av jord rekommenderas? Kan det bli en för stor kruka så det förstör trädet på ngt sätt?
    Olpansfamilj, var ditt träd litet från början och har nu blivit sådär stort och fint, hur gjorde du?

• isisisis

HALLÅ!!!

Låna en bok om bonsaier på biblioteket!

De ska INTE planteras om.De ska stå i en liten kruka!

Det är själva vitsen med det hela.

Planterar du om den så växer den!

Det är meningen att den ska växa ytterst lite.

Duscha den däremot.Och beskär hela tiden.

För övrigt hade jag aldrig köpt en växt på IKEA.

Sorry om jag låter för ambitiös men....

Trädgårdsmästare.

• LjubaviMoja
    isisisis skrev 2008-06-27 15:15:30 följande:
    HALLÅ!!!Låna en bok om bonsaier på biblioteket! De ska INTE planteras om.De ska stå i en liten kruka!Det är själva vitsen med det hela.Planterar du om den så växer den!Det är meningen att den ska växa ytterst lite.Duscha den däremot.Och beskär hela tiden.För övrigt hade jag aldrig köpt en växt på IKEA.Sorry om jag låter för ambitiös men....Trädgårdsmästare.
    Men jag vill jo att den ska växa
Svar på tråden Har någon här köpt bonsai trädet från ikea?