• catty86

Vigselringar?

Nu har jag och min sambo kommit på att vi verkligen vill gifta oss och kommer antagligen (äntligen) börja prata lite mer om det nu.

Men jag tänkte på en sak, är det båda eller bara kvinnan som får en vigselring? Eller är det en smaksak?

Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Vigselringar?
  • DOLCE FAR NIENTE

Vi har båda en vigsel ring, inte av samma sort dock olika smak har vi så vi blev nöjda

• danitra

Man gör som man vill.

Vi bytte ringar vid vigseln - ingen förlovningsring. Känns så dumt att jag skulle ha två.

Däremot valde vi lite mer ovanliga ringar så att man kan se att just våra hör ihop.

• Tindra02

Jag har bara vigselring.
    Men däremot så satte jag på min man hans förlovningsring i kyrkan efter han satt på min (vigselring, förlovningsring hade jag redan på)

• Lena

Traditionellt i Sverige får bara mannen en vigselring men båda en förlovnignsring. I USA är det tex tvärt om.

Vi har två ringar var :)

• danitra
    Lena skrev 2008-06-27 01:13:35 följande:
    Traditionellt i Sverige får bara mannen en vigselring men båda en förlovnignsring. I USA är det tex tvärt om.Vi har två ringar var :)
    Nja, kvinnan är det väl?
  • Lena
    danitra skrev 2008-06-27 01:46:05 följande:
    Nja, kvinnan är det väl?
    Helt rätt, ibland tappar man bort sig i det man skriver.
  • Tecken

Jag har förlovningsring + vigselring. Min man har bara vigselring.

Men som någon redan skrivit: Man får göra precis som man vill - bra va?

• Halvfemhuset

Vanligast i Sverige är/har varit att man har var sin förlovningsring och att kvinnan sen får en ring till vid vigseln. Men man gör som man vill.

Och som nångon skrev - i t ex USA får bara kvinnan en stooooor diamant (viktigt) vid förlovning och mannen ingenting. Båda får var sin vigselring vid vigseln sen.

Personligen har vi den vanligaste svenska varianten, dvs jag har två ringar, mannen en.

• neoaliya

Jag har två ringar, min man har en. 

• 820723

Vi ska köpa varsinna nya ringar å smälta ner våra förlovningsringar å göra smycken till barnen!

• catty86

Tack för alla svar, får nog sätta oss ner och prata om hur vi ska göra!

• Midsommarafton 77

Vi förlovade oss, då vi bodde i England och då fick jag förlovningsring. Sedan då vi gifte oss i Sverige så fick vi båda vigselringar.

Vi har försökt sedan mars-april 2007.
  • bebis0712

Vi har en varsin förlovningsring och kommer att ha en varsin vigsekring också.
    Tycker att man ska göra som man själv vill, man behöver ju inte alltid göra som alla andra.

Lycka till!

Svar på tråden Vigselringar?