• Anonym (Ledsen)

*Jag och min sambo pratade nyss om vår förhållande.

Jag och min sambo pratade nyss om vår förhållande. Vi känner ingen gnista mellan oss, vi är inte kära nu längre... Vi älskar varandra, ja..... Men gnistan finns inte där. Vi bråkar om småsaker nästan varje dag. Vi har inte sex nu längre... När han tar i mig så blir jag irriterad. Jag VILLINTE det ska vara så här! HJÄLP mig! Ge oss nån råd & tips om hur vi ska pigga upp kärlekslivet! Vi vill fortsätta vara tillsammans. Vill inte förlora honom, vill få den känslan att vara kär igen... Vill vara kär igen... Vill känna de pirra i magen och fnittra... Sån känslan har jag inte nu... Blir bara så ledsen. Vi har ett barn. Och vi vill vara tillsammans och pigga upp kärlekslivet. Men HUR? Vi kommer inte överens om många saker... Vilket är jobbigt... Hjälp oss!

• Svar på tråden *Jag och min sambo pratade nyss om vår förhållande.
  • Anonym (mamman)

Oj, vad jag kan känna igen mig i det du skriver TS! Vill säga att jag tycker ert utgångsläge är bra- ni älskar varandra och ni pratar om er relation!

I mitt fall är det nästan så att jag vet (ungefär) vad som skulle behövas göras för att vi ska hitta tillbaka till varandra igen. Men jag orkar inte riktigt ta tag i det, det mesta av min energi (o känslor) går åt till mitt lilla efterlängtade barn!! Som han är en underbar pappa till. Och det räcker för mig just nu. Dock ej säker på hur han känner, vi har ej satt oss ner o pratat som ni.

• Anonym (Ledsen)

Ja, jag får all kärlek från mitt barn så jag glömmer bort sambon. Han säger samma sak. Och vi har inte pratat klart ut om det, vi har undrat vad det beror på, pengar? sex? jobb? Jobbigt! Hjälp och råd skulle jag behöva. Har nån råd och tips om hur vi kan få kärleken gnista till igen???

• Anonym (mamman)

Lite traditionella tips:

familjerådgivning
    weekendresa
    lämna bort barnet och mys hemma

tänk tillbaka på den dagen du träffade din man och dina känslor du hade för honom då

en sak jag verkligen tror på är att prata med varandra öppen kommunikation. om era tankar o känslor. det brukar alltig generera något bra anser jag. kanske är det så att man kan känna att man accepterar att det vilda kärlekslivet etc får stå tillbaka en period pg a barn etc det som är faran med det är att man kanske väntar för länge med att ta tag i förhållandet o det rinner ut i sanden.

en balansgång det där

komplicerat

• Anonym (Ledsen)

weekendresa låter mysigt! Och mysa ensam med honom låter också mysigt, MEN jag har svårt att slappna av utan vårt barn hemma hos oss. Och vi ska nog till familjerådgivning. Nån mer som har samma problem som vi?

• Kriya

Hej Ts,
    Det Du beskriver är ju tyvärr mycket klassiska problem.
    Det kanske är läge för er att backa bandet och betrakta denna ?kärleksresa? ni har gjort med objektiva ögon. Det normala sociala mönstret (träffa lämplig partner, gifta sig, skaffa barn etc) räcker inte som vägledning för relationen, och innebär inte automatiskt att det uppstår någon inre gemenskap. För att kärleken ska växa behöver man förstå att kärleken i huvudsak är en andlig väg.

Många människor i vår kultur beskriver förälskelsefasen i början av relationen som ett fantasitillstånd, och först därefter anser de att de ser sin partners ?verkliga? sidor. Jag menar att det är tvärtom ? att när man är som mest förälskad är man också som mest sig själv. I förälskelsefasen är man öppen, tillitsfull, omtänksam, varm, uppmärksam, sårbar, känslig och kommunikativ ? man har bevisligen alla egenskaper inom sig som kärleken behöver som jordmån. Sedan dyker tyvärr rädslan upp i många relationer. Man börjar ömsesidigt ställa krav på varandra för att gardera sig mot att bli försummad, nedprioriterad och utnyttjad. Ofta övergår förälskelsefasen till en fas där det gäller att skydda sig mot risken att bli sårad. Det är också då man börjar tappa kontakten med varandra eftersom man frångår att vara sig själv och låter försvarsmasken ta över i sitt ställe. Då tappar man också kontakten med sin egen passion.

Det man ytterst måste göra för att återfinna passionen är att byta ut ytliga krav som kan vara mycket själviska och kärlekslösa, mot djupa sanna känslor där tillit, hängivenhet och att tjäna varandra blir viktigast. När vi litar på att kärleken både är vår egen och vår partners innersta natur blir det naturligt att ha som mål att göra sin partner lycklig. Med andra ord; den man som Du blev förälskad i finns kvar, oförstörd inom honom ? kom ihåg hur han var under förälskelsefasen och sök kontakt med den mannen igen, så kommer er passion åter.

oj, detta blev långt... lycka till, Kram Kriya

• Anonym (inte ensam)

Jag känner verkligen igen mig i det du skriver ts. Med en två månaders bebis, superjobbig tid kring förlossning, förlossningsdepression m.m. Känns det som vår relation har fått sig en törn. MEN vi älskar verkligen varandra men passionen och pirret i megn är borta, men att bryta upp är inget alternativ för oss, men det är slitsamt att få livet att fungera. En dag blir det bättre, när vi mår bättre och livet blir normalt igen. Det är bra att ni kan prata om det. Det gör vi oxå när det blir ohållbart, tyvärr alltid lite för sent, när vi båda är ledsna. Familjerådgivning är ingen dum idé...

Hoppas det löser sig! Kramar

• Anonym (Ledsen)

Tack för ni e goa! Känner mig nu bättre när nån kommit fram och säger att vi inte är ensam om det. Vi sk kämpa med vår förhållande. Vi vill inte kasta bort tiden vi har haft underbart tillsammans, fick ett undebart barn, förlovade oss på alla hjärtans dag. Tack för att ni förstår mig. Jag måste bara kämpa, vill inte förlora honom... Tack för ni förstår!

• Toker

Hej!

Har hört att det är vanligt att den närheten och kärleken man får från barnet gör att man "stöter bort" mannen, eftersom man redan fått den dosen från barnet.

Stämmer det? För isåfall är det säkert det ni har hamnat i och att det brukar ordna sig med tiden... Kram/Toker

• Anonym

Precis samma här, förutom att jag inte älskar honom heller, men VILL vara med honom, VILL älska honom... Jag har tyvärr inget tips eftersom jag precis är mitt i det med. Men det löser sig för oss, på något vis.

• Malmos

TS -
    Jag har tyvärr inga bra råd att ge, ville bara visa lite empati och önska dig lycka till.
    Stor kram.

• Anonym (ensam nu)

Jag kände oxå att jag inte älskade honom, men endå ville ha honom! Kärleken dog ut, men jag tyckte om honom endå.
    Ganska svår sits men vi valde att separera då vi små bråkade hela tiden och tyckte det var bäst för barnen.
    Kanske en dag att vi hittar varandra igen.......men det känns som om man gett upp då man separerat, att vi borde kämpat mera.
    Men jag kände att jag orkade inte se honom mera, blev "äcklad".

• Anonym (Ledsen)

Ja, nu har vi gjort uppehåll (eller snarare gjort slut) Vi känner oss lättade men ledsen samtidigt. Vi kommer att ha dela vårdnad för vårt barn. Jag känner mig ledsen, det känns jobbigt men samtidigt känns det bra, för vi slipper må dåligt och bråka varje dag.......

• Anonym

Huvudsaken du känner du gjort rätt val.

• ping

Kan bara tipsa om vad jag har gjort.
    Sen flera år tillbaka skriver jag ett brev till min man. Vet fortfarande inte om jag någonsin kommer att ge det till honom och be honom läsa, men jag fortsätter att skriva i alla fall. Där finns allt - min rädsla, min förälskelse, min hopplöshet, mina ursäkter...
    När jag känner att jag inte pallar mer så sätter jag mig vid datorn och skriver en rad, sedan läser jag vad jag skrivit och funderar lite på hur det känns att ha "berättat" allt för honom. Oerhört skönt att få sätta ord på vad jag känner, det gör att de jobbiga perioderna blir lättare att hantera. Mycket av det jag skriver berättar jag för honom sedan, det är liksom lättare att prata om när jag väl har formulerat det och tänkt över det tidigare.
    Nu är jag visserligen av den udda åsikten att gnistan i ett förhållande är lite överskattad. Jag tycker att det viktigaste är vänskap, respekt och tillit för att få en livslång relation att fungera. Har man det så kan gnistan återfinnas gång på gång.
    Du skrev i trådstarten att ni älskar varandra, men inte är kära längre - kanske ni behöver ge det lite tid! Man är inte toppenkär hela tiden, det kommer och går. Den där pirrande känslan dyker oftast upp när man gått igenom tuffa perioder och klarat sig "helskinnad" ur det... Så är det för oss i alla fall.
    Nu läste jag att ni redan hade separerat, men jag hoppas ändå att ni kommer att hitta tillbaka till varandra på något sätt en dag.
    Lycka till!

• Pyris

Vi hade samma problem som du TS. Var tydligen en 8-års-kris sa alla. Vet inte hur länge ni har varit tillsammans.
    Vi..eller jag rättare sagt kände att det var som att bo med en storebror, eller en kompis. Jag älskade honom..men det var väl det där pirret eller nåt jag saknade.
    Ville inte ha det så kände jag.
    Min man hade väl inte kännt alls på samma sätt som jag och kunde inte alls förstå vad jag menade.
    Men jag åkte iväg i några dagar. Fick vara för mig själv och tänka lite. Känna efter lite. Saknade jag honom eller inte. Om jag inte saknade honom, då var det liksom meningslöst att fortsätta tyckte jag..
    4 dagar var vi borta ifrån honom. Sen när vi skulle träffas (vi skulle mötas upp i en affär) var jag jätte nervös..så där som man är i början. Och när jag såg honom kände jag hur det började gå runt i magen och jag tänkte att Jag älskar verkligen den här mannen..
    Och så åkte vi hem tillsammans och pratade och kom fram till vad problemen var och lite lösningar till dom..
    Då var det liksom värt att kämpa lite.

Lycka till!!!

• Anonym (resa)

hejsan!Jag tycker ni skall resa bort en vecka utan barn alldelels ensamma..det harjag å min sambo gjort två gånger våran dotter är 3 och ett halvt och hon kommer inte ihåg nu att vi var ifrån henne.hon led inte när vi var borta och såå undebart som vi hade det man blir som nyyyykkääärrr....alldeles underbart..fast det tar emot att lämna barnet/barnen så gör det ändå det sa min bm till mig också..många har så klart sagt men herregud hur kan ni bla bla bla bla bla..men skit i det ÅK!!lovar att det kommer bli mycket bättre...

• Anonym

Man kan inte vara nykär hela tiden. Pirret försvinner och vardagen smyger sig på.
    Allt går upp och ner!

• blip

att ni inte delar åsikter är det bättre att lösa genom att ni helt enkelt försöker acceptera era olikheter, och istälelr för att inrikta er på det negativa i erat förhållande hitta guldklimparna, vad har ni mer gemensamt än barnen?

kanske har ni båda länge funderat på att ni skulle vilja bergsklättra, eller
    något enkelt, som att se den där nya filmen på bio... då har ni ju automatiskt
    ännu ett samtalsämne om en gemensam upplevelse ni haft och det kan ge en ordentlig skjuts i samlivet...

sen gäller det att ta sig tid till att fylla på förrådet med gemensamma upplevelser eller samtalsämnen hela tiden, åtminstonde nån gång i månaden...

hoppas ni hittar tillbaka till varandra, att ni kan prata är en bra början...

mvh blip

• Anonym (Ledsen)

Nu har vi pratat om ALLT, precis ALLT! Vad vi känner för varandra, och vad vi tänker och VARFÖR. Och vi har erkänt några saker för varandra, så nu har vi bestämt oss och vi ska fortsätta. Och DET KÄNNS RÄTT! Efter man fått prata ut och gråtit ut så känner man sig bättre. Och jag VET nu att jag ÄLSKAR honom! Och jag känner mig lite kär igen, Den känslan har kommit tillbaka, och det är härligt! Tack för ni förstår!!! KRAM till er alla! Prata så löser det sig oftast...

Svar på tråden *Jag och min sambo pratade nyss om vår förhållande.