• Lingon

Ni som har använt amningskudde!

Jag väntar mitt andra barn och funderar på att köpa en amningskudde. Jag tyckte att det var rätt knöligt att bulla upp med kuddar och det kändes ofta som att man satt och spände sig för att stödet inte hamnat rätt. En fördel är ju om man också kan använda kudden att ringa in barnet med när det övar på att sitta. Vilken amningskudde har du använt och vad tycker du om den? Tack på förhand för ditt svar!

• Svar på tråden Ni som har använt amningskudde!
  • Care69

Jag köpte en på babyproffsen, Turifom tror jag märket är. Den är fylld med småkulor, typ Sacco.
    Jag har varit jättenöjd med den och rekommenderar den starkt.

• Goliz

Jag använde "rätt start", och har aldrig ångrat det inköpet, trots att jag endast ammade i 3,5 månad.
    Den kostade då, 2007 400kr på babyland.
    Det var så himla bekvämt, eftersom jag satt VÄLDIGT ofta och ammade min son och då var det skönt att ha någonting bekvämt.
    Nu för tiden (sonen fyller snart 1) så används den som "gosekudde", eftersom den är så stor, så på kvällarna när han ska varva ner innan läggning så brukar han ligga på den på golvet och mysa.

• Lingon

Ok! Toppen! Vad roligt att ni varit nöjda!

• Skottdagen2008

Jag hade en ganska stor modell typ med saccokulor och den kändes lite för stor eg., men den var bra som övningskudde när han skulle sitta. Det var ju kudde runt hela honom. Prova i affären och sitt med dem tills du får rätt strl för dig, men det var helt klart superbekvämt istället för att hålla upp honom eller luta ner brösten och ryggen, man satt skönt och kunde enkalt montera sig i rätt position

• Lingon

Tack snälla för era tips! Jag får väll bege mig till babybutikerna och prova ut vilken jag tror är bäst för mig.

• 3bm

Hej, jag säger som Frösöblomster: amningskudden mybreastfriend är kanon. Rekommenderar den starkt. Jag har haft den med mig vart jag än gått. Köpte min på Barnens Hus.

(Jag har hade till mitt första barn en sådan kudde med små kulr som man kan forma, men tyckte inte att det fungerade särskilt väl. Den här kudden har däremot varit toppen - värd varenda krona)

• MuminMy

Jag hade en som svärmor sydde efter mönster jag hittade på nätet, fyllde med sacco-kulor. Sydde överdrag i velour-frotte, frotte på ena sidan och velour på andra. Hade stor nytta av den då sonen ammade 45 minuter åt gången Perfekt också som sittstöd lite senare.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Rhonda Breeze

Jag fick inte till det ordentligt med amningskudden, tyckte att det fungerade bättre utan.

MEN den var väldigt praktisk när tjejen började sitta upp själv, då hade jag amningskudden runt henne och då slapp jag oroa mig för att hon skulle slå sig om hon välte.

• trollslända 1

Jag har en amningskudde från Babyland (med mumin på, en fast kudde, ej med småsaccokulor i). Jag tycker att den har varit jättebra även om inte jag har ammat utan gett ersättning i flaska. Sparar på ryggen och barnet ligger också bekvämare.

• stjärnströssel

amningskudde är såå bra bra som sittstöd sen när barnet vill börja sitta upp oxå!

det blåser på toppen
  • laref

jag får inte heller till det riktigt med amningskudden, tycker det går bättre när jag är iväg och ammar och inte har kudden tillhands..själva taget om bröstet alltså, för visst är det skönt att kunna ha händerna fria medans man ammar det är det positiva med amningskudden

• Karin W

En med mer fyllning är bättre än en lösare, jag har med barbapappa från babyland (för lös) och använder den inte alls. Hade nog varit bättre om jag köpt mumin.

• chippo

tycker att min är kanon
    tror inte att det är något speciellt märke men det är inan kulor i utan bara stoppning/vadd...
    det är köpt på Gekås i Ullared inte alls dyr (dåligt minne men ca 50-70 kr) nu i januari köpte jag den

• chippo

tycker att min är kanon
    tror inte att det är något speciellt märke men det är inan kulor i utan bara stoppning/vadd...
    det är köpt på Gekås i Ullared inte alls dyr (dåligt minne men ca 50-70 kr) nu i januari köpte jag den

• MuminMy

jag stöttade ofta med min arm under amningskudden men tyckte den var bra för att jag fick ju åtminstone en hand fri

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • lykkel

jag har använt två olika amningskuddar, en bra å en dålig.
    Den bra, som jag använde på sjukhuset, var inte så tjock/bullig. Ganska lång och smal till formen. Fyllningen var fast men inte så proppfull att kudden inte gick att forma.
    Kudden jag köpte när vi kom hem är totalt värdelös, en BabyDan från barnens hus. För tjock, för kort och dessutom så krympte fodralet vid tvätt. Fick bara ont i ryggen av babydan-kudden så nu kör vi utan.

Köper jag kudde igen (till nästa) så tror jag på den här, www.notizia.se/sjukhus/index.html

• Lingon

Tack för tipsen!

Har hört av mig till dem på Notizia och får se vad dem svarar. Vet ju inte vad den kostar och så...

Svar på tråden Ni som har använt amningskudde!