Ni som har bergvärme, titta hit!
Vad betalar ni i månaden, ni som har bergvärme och hus på runt 150 kvadratmeter?
Vad betalar ni i månaden, ni som har bergvärme och hus på runt 150 kvadratmeter?
Svår fråga...vårt hus är 250kvm,har ca 3000:- i månaden på elen.
Vet inte OM det stämmer,verkar dyrt.Det var den förra ägaren som installerade bergvärmen,han sa att han halverat elkostnaden...
Jag ska dock kolla om det är rätt med elavläsningen.
Sen är ju vårt hus 100kvm större.
vårt hus är ca 150 och vi hade elräkning på ca 1800 jag tyckte det verkade mycket när alla säger att det ska vara så billigt!?
hos oss var det också förra ägaren som installerade
Håller med .dyrt.
Nån mer?
Vi har 250 kvm och ligger på 15000 kwh per år inklusive hushållsel, dvs knappt 1500 kronor i månaden i snitt. Vi låg tidigare på ca 32000 kwh per år.
jag har 140boyta och 80 bi som med är uppvärmt.
I både uppvärmning och hus¨hållsel i övrigt betalade vi nu 1200kronor. Jag älskar vår bergvärme!
På vintern kompletterar vi med öppna spisen.
Vi har halva elpriset än grannen som bor i kedjehuslänge och har fjärrvärme.
Beroro det på hur djupt det är borrat?
Vi värmer 210kvm varav ena våningen har golvvärme och andra radiatorer, allting seriekopplat på bergvärmen.
Total elförbrukning för uppvärmningen ligger runt 13-14k/år för oss, resten är hushållsel och vi hamnar då totalt runt 22-23k/år.
fructizz tänk på att i dessa 1.800:- ingår alltså eran hushållsel, hur höga/låga elräkkningar hade ni innan bergvärmen?
cruZZe: Innan bergvärmen kostade det 2000 kr, så det är verkligen ingen skillnad, jättekonstigt
Är siffrorna 1800:- respektive 2000:- ett snitt utslaget över hela året?
cohiba: Nej det är räkningar från samma månader med olika uppvärmning
Om det blir billigare eller ej beror även på hur mycket effekt man får ut av bergvärmen. Mycket vatten i berget betyder för det mesta bra effekt. Om det är många som borrat i samma område kan effekten bli mindre, tex. Jag tycker inte att 1800 kr låter så mycket, vi blir mer än nöjda om elräkningarna slutar på det när vi borrat
Vi har ett hus som är 111+112kvm att värma upp med bergvärme. Vi ligger på 1500kr på under somrarna och på vintrarna på max 3700kr. Då ingår hushållselen och nätavgiften för elen i den avgiften.
Jag är helnöjd med vår bergvärme! Har aldrig krånglat. Vi klarar vintrarna. Vi har en 7kW (?) pump + att vi borrat ca 120m.
Innan vi skaffade bergvärme hade vi eluppvärmt. Då låg vi på 4200 varje vintermånad. Exlusive nätavgiften!