• FrökenCola

min 4.5 åring kissar på sig på natten

min tjej som är 4.5 år kissar på sig på natten..
    hon har varit helt blöjfri på dagen sen hon var 2.5 år!
    händer aldrig någonsin olycka på dagen, men på natten...

jag försöker att inte ge henne allt för mycket att dricka på kvällen, kissar precis innan lägdags men ändå kissar hon på sig.
    ibland mer inbland mindre..
    har provat att låta henne ligga utan blöja men hon vaknar inte om hon kissar på sig.. hon ligger och sover så skönt..

jag känner mig hjälplös.. vad ska jag göra??
    har provat att väcka henne på natten för att gå upp och kissa men då är hon så trött så hon blir galen och skriker rätt ut och då kommer det ändå inget kiss..

i övrigt är hon jätte duktig på allt, hon klär på sig själv, äter själv.. ja allt en så stor tjej ska "kunna"

att sluta med blöja på dagen var jätte enkelt, hon lärde sig direkt.

hur ska vi kunna få slut på detta?

har frågat bvc men dom säger bara att hon inte är redo.
    "ingen fara före 5 års ålder"

men jag känner att hon borde vara redo, känns fel att ta på min stora tjej blöja på kvällen när hon annars varit blöjfri såå länge =(

• Svar på tråden min 4.5 åring kissar på sig på natten
  • Mickis74

Likadant med vår grabb som fyllde 4 i april....men vi tar det lugnt ett tag till, nån natt vänder det säkert. Har också fått till svar det där om 5 år av bvc.

• FrökenCola
    Mickis74 skrev 2008-06-27 11:36:08 följande:
    Likadant med vår grabb som fyllde 4 i april....men vi tar det lugnt ett tag till, nån natt vänder det säkert. Har också fått till svar det där om 5 år av bvc.
    okej... "skönt" att höra att det finns fler.... hur länge har han varit blöjfri dagtid då?
  • Ammi82

Hm.. alltså tror inte det är någon fara att ha en blöja om natten, det är ju för hennes bästa. Sen när ni märker att det börjar bli torrt, kan ni ju ta bort det helt?
    Har flera syskonbarn och märker att alla är så olika!

FrökenCola skrev 2008-06-27 11:21:12 följande:
    min tjej som är 4.5 år kissar på sig på natten..hon har varit helt blöjfri på dagen sen hon var 2.5 år!händer aldrig någonsin olycka på dagen, men på natten...jag försöker att inte ge henne allt för mycket att dricka på kvällen, kissar precis innan lägdags men ändå kissar hon på sig.ibland mer inbland mindre..har provat att låta henne ligga utan blöja men hon vaknar inte om hon kissar på sig.. hon ligger och sover så skönt..jag känner mig hjälplös.. vad ska jag göra??har provat att väcka henne på natten för att gå upp och kissa men då är hon så trött så hon blir galen och skriker rätt ut och då kommer det ändå inget kiss..i övrigt är hon jätte duktig på allt, hon klär på sig själv, äter själv.. ja allt en så stor tjej ska "kunna"att sluta med blöja på dagen var jätte enkelt, hon lärde sig direkt.hur ska vi kunna få slut på detta?har frågat bvc men dom säger bara att hon inte är redo."ingen fara före 5 års ålder"men jag känner att hon borde vara redo, känns fel att ta på min stora tjej blöja på kvällen när hon annars varit blöjfri såå länge =(
    Varför finns det kondomer med jordgubbssmak när musen ändå tycker bäst om ost?
  • 3tjejer

Vår tjej har också blöja på natten och är 4,5 år. Hon blev torr på dagen strax innan hon var 2,5. Trodde aldrig att det skulle ta så lång tid men hon sover jättetungt. Nu är hon nog nästan torr varje natt och vi funderar på att ta bort blöjan. Men nu ska vi på semester till mina föräldrar, hon slutar dagis och ska börja skolan i aug (bor i Skottland) och så kommer tredje barnet i aug. Lite för mycket för att ta bort blöjan just nu känner jag (om hon inte ber om det).
    Lillasyster är torr minst lika ofta och är inte 2,5 än. Tar nog bort nattblöjan på dem samtidigt tror jag. Å andra sidan har hon aldrig sovit lika bra/tungt.

• petrasmamma

Hej! Jag har själv en 4½-åring och hon har precis slutat med blöja på natten (ca 2v sen) vi har provat tidigare men då har hon kissat på sig på natten. Vi gjorde helt enkelt så att hon fick ha blöja på sig på nätterna till dess hon var torr i dem på morgonen och då gjorde det sig självt. Jag tror inte att man ska skynda på det utan det kommer när dem är redo. Jag kan tillägga att våran dotter slutade med blöja dagtid innan hon var 2 år. Det löser sig med tiden.

• FrökenCola
    petrasmamma skrev 2008-06-28 15:47:33 följande:
    Hej! Jag har själv en 4½-åring och hon har precis slutat med blöja på natten (ca 2v sen) vi har provat tidigare men då har hon kissat på sig på natten. Vi gjorde helt enkelt så att hon fick ha blöja på sig på nätterna till dess hon var torr i dem på morgonen och då gjorde det sig självt. Jag tror inte att man ska skynda på det utan det kommer när dem är redo. Jag kan tillägga att våran dotter slutade med blöja dagtid innan hon var 2 år. Det löser sig med tiden.
    okej tack för ditt svar.
    jag trodde vi var ensamma om detta men nu blir jag lite lugnare =)
  • Mån mamma

Hej min 6,5 åring kissar fortafarande på sig nästan varje natt. Han slutade med blöja på natten för cirka ett år sedan eftersomn det kändes helgalet att ta på honom blöja. Nu har vi fått tabletter som han ska ta på kvällen av doktorn, hon förklarade att kroppen skanar ett ämne som koncentrerar urinet på natten och att det är jättevanligt. Han blev dagtorr när han vr 2,5 år. Det kanske inte var så uppmuntrande att höra att det kan hålla på så länge men det jag ville säga var att det är vanligt att barn kissar på natten ganska länge och att det inte är något konstigt med det. Det finns även ett slags larm att få som börjar tjuta när de kissar men det fungerade inte för oss, han sov bara vidare!!

• mamaleona
    Svar på #8
    de e lugnt skulle jag också säga. Stressa inte. Jag har 4 barn, alla varit torra dagtid mellan 2 o 2,5år. Nästyngsta som nu e 12 år hade blöja nattetid tills han var 5,5 - sov så djupt. Vi försökte allt. Minirin nässpray hjälpte men genast vi slutade med den var de samma sak. Här i finland får man vårdbidrag för barn över 5år med detta problem förutsatt att man hållit dagbok om problemet o är under läkare - dvs testat minirin.
    Då han började ettan hände det misstag kanske 1 gång i veckan men då vaknade han själv av en liten fläck o steg upp o bytte kalsonger o lade en handduk under sig. Sen tredje klass har det inte hänt längre. Ge det tid, tänk inte på saken hela tiden, det löser sig oftast av sig själv.
  • aprilsill

Ta det lugnt alla oroliga föräldrar, kan finnas fullt naturliga orsaker. Och att ha en sängvätare är inte heller så farligt, det försvinner oftast med åldern Jag var sängvätare till jag var 12, kul? Nej det var det inte. Men det gick över.

• Scrumptious

min 3,5 åring har börjat att kissa i sängen nästan varje natt trots att hon har varit torr på natten i ett halvår tidigare. Är det fel att börja med nattblöja igen?

• Smuliz

Känner precis igen mej i det du skrev TS, men skillnaden är att jag inte har "brytt" mej nåt, men BVC hela tiden är på oss. Hon borde vara blöjfri nattetid nu när hon är 4 år, säjer dom.

Så nu har dom sagt att vi ska ta upp henne på natten å kissa henne. Vi började i natt. Misslyckat ser jag, för karln har slängt in alla hennes sängkläder i tvättmaskinen
    Usch varför sånt krångel, man blir väl "rumsren" tillslut ändå??

Till saken hör att hon inte vill ha blöja, hon skäms... Så därför försöker vi att hjälpa henne, men KAN man hjälpa ett barn att mogna fortare undrar då jagh?

• sommar 77

Min son fyllde 4 år igår. För några månader sedan så slutade vi med blöja på natten då han var torr i blöjan ofta, och det gick bra en period , men sen började han kissa på sig varannan natt. Då började jag med nattblöja, tänkte att det väl inte är så skönt med kiss i sängen.

Då han var på 4-års kontroll så berättade jag allt detta. Men då sa hon att "Nu är han 4 år så då ska han börja reglera detta själv, så ta bort blöjan igen, annars lär han sig inte".
    Fick oxå tipset om att kissa honom innan jag själv lägger mig och ge vällingen tidigare på kvällen, och då fungerar det jättebra.
    I natt testade jag att inte ta upp honom men då var han blöt när han vaknade imorse, och ledsen....

Men hon på BVC sa att när man tar upp dem sent på kvällen för att kissa dem, behöver man bara lyfta dem till toan och där säga"kissa", så kissar dem. Det har fungerat bra för Kevin även om han känns alldeles vimsig å trött. Men detta är ju såklart olika för olika barn.

Men jag kan hålla med om att det är en sådan stress att få dem torra, det ordnar sig nog för alla till sist:)

• eval

Vet du, jag var stor och i övrigt duktig på allt men kissade i sängen sista gången när jag var 17. (hrm, i nuvarande makens säng, aldrig pinsamt, men det säger ju lite om vilken fantastisk människa han är iallafall)

Det du kan göra är att ge fan i att skuldbelägga tösen och dig själv, och hjälpa henne att klara nätterna själv.

Fråga om hon hellre än blöja vill ha ett lakan ovanpå det vanliga som hon kan dra bort om det blir blött. (plastad frotté) Jag hade ett över och ett under det vanliga lakanet, innan jag kunde fixa det själv sov jag i en blöt säng, eller drog med mig täckte och kudde och rullade ner på golvet.
    Jag vaknade inte av att rulla ur en normalhög säng!!
    Hur tusan skulle jag ha vaknat av att jag var lite kissnödig??

Det pipande och tjutande lakanet som några tipsat om gjorde att jag skrek värre än larmet, och mamma tyckte tack och lov inte att sängvätandet var något som behövde skrämmas ur mig.

Det är inte så farligt att sova i en nerkissad säng. Tro mig, jag har provat mer än tusen gånger, det är inte direkt något jag brukar skryta med, men med tanke på en del av inläggen här känns det som att någon kanske ska påpeka att du eventuellt inte kan "bota" tösen.

Övernattningar som blev populärt bland kompisarna innan jag var torr nattetid löste vi med Minirin, vet inte vad den gör, men det är en nässpray som gjorde att jag inte kissade på mig och kunde sova över och åka på läger osv som alla andra.
    Det bästa med sprayen var att jag insåg att det var något som fattades hos mig, som jag inte själv kunde rå för.

Jag säger inte att du ska sluta hoppas att hon blir torr, eller sluta försöka, men gör inte försöken så viktiga att hon märker det och känner att hon gör dig besviken. Bättre att låta henne förstå att det är som det är och blir bra såsmåningom.

• Tjottis

Att barn ä rtorra på dagen tidigt men inte på natten är inget ovanligt! Är ett barn inte torrt på natten före 6-års ålder gör man inget åt det utan väntar på att kroppen ska mogna. Har barnet fyllt 6 år så börjar man utreda vad det är som gör att barnet kissar i sängen. Vår äldsta dotter är 7 år och är fortfarande sängvätare, äter minirin som stimulerar insöndringen av Anti-Diuretiskt-hormon. Detta gör att hon har kunnat sluta med blöja nattetid och kissar bara i sängen 1-2ggr/v mot tidigare 2 ggr/natt!! Gissa om vi alla e nöjda o glada att det går framåt! Det viktigtaste är att inte skuldbelägga barnet eller förebrå honom/henne, detta är absolut inget som de själva kan hjälpa!!
    Lycka till o ge inte upp hoppet!!

• ludde1

Jag väcker aldrig min son  sätter han bara på toa eller på pottan jämte sängen han kissar i sömnen om man ger det lite tid s¨å kroppen känner var det är han sitter.

Tänd inga lampor som gör att hon störs av ljuset.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Jonathan♥ & ♥Lydia♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
Svar på tråden min 4.5 åring kissar på sig på natten