• Anonym (student)

Fattig på sommaren som studerande

Jag studerar på högskola och har 3 terminer kvar, = en sommar till.

Studielånen får man i förskott vilket innebär att i maj får man det sista och är då endast halva studielånet. i de allra flesta jobb får man ju lön i efterskott

detta leder att sommaren blir ett enda pysslande.. för att få ihop det ekonomiskt. min man har en ganska låg inkomst på 12 000:- . denna sommarn blir fattig. vi lever på hans lön o barnbidrag o underhåll. vilket blir en summa på 16000 ca. ( vi är 2 vuxna o 2 barn på 8 o 5 år) det kommer gå runt o inte så mycket mer.

jag behöver tips på hur man kan leva så billigt som möjligt, billiga aktiviteter

och gärna tips hur ni andra gjort vid studier o sommarna.

• Svar på tråden Fattig på sommaren som studerande
  • studentbruttan29

det enda jag kan rekommendera är att spara hela året till nästa sommar. Det gör jag, plus halva barnbidraget sparas (när det går).
    Men annars har du ju studentlånet som du kan ta (upp till 20 000 kr) om ni vill göra nåt kul i sommar.

• danitra

Det smartaste är ju att spara pengar under terminen så att man har över sommaren - såvida man inte har ett sommarjobb såklart.

Vi har hamnat i en liknande situation eftersom min man oväntat blev av med jobbet precis när jag slutade plugga. Detta innebär att vi denna månad låt 3000:- back bara på räkningarna - suck!

Men ett tips är att ha stenkoll på ekonomin - ALLA utgifter och inkomster. Fördela sedan pengarna som är kvar veckovis så att man inte blir utan pengar när det är en vecka kvar till lön.

Gör veckomatsedel, baka eget bröd osv.

• Snutte83

Jag är ensam med sonen och pluggar på komvux.

jag har under hela våren sparat pengar (minst 1000kr/månad) och haft 3 studiecirklar på ABF, hade även tur och fick tillbaks 3500kr på skatten (var föräldraledig förra året).
    Har även tagit ut fp under hela sommaren, lägsta nivå-dagar men det är några hundra extra iaf.