• Anonym (student)

Fattig på sommaren som studerande

Jag studerar på högskola och har 3 terminer kvar, = en sommar till.

Studielånen får man i förskott vilket innebär att i maj får man det sista och är då endast halva studielånet. i de allra flesta jobb får man ju lön i efterskott

detta leder att sommaren blir ett enda pysslande.. för att få ihop det ekonomiskt. min man har en ganska låg inkomst på 12 000:- . denna sommarn blir fattig. vi lever på hans lön o barnbidrag o underhåll. vilket blir en summa på 16000 ca. ( vi är 2 vuxna o 2 barn på 8 o 5 år) det kommer gå runt o inte så mycket mer.

jag behöver tips på hur man kan leva så billigt som möjligt, billiga aktiviteter

och gärna tips hur ni andra gjort vid studier o sommarna.

• Svar på tråden Fattig på sommaren som studerande
  • studentbruttan29

det enda jag kan rekommendera är att spara hela året till nästa sommar. Det gör jag, plus halva barnbidraget sparas (när det går).
    Men annars har du ju studentlånet som du kan ta (upp till 20 000 kr) om ni vill göra nåt kul i sommar.

• danitra

Det smartaste är ju att spara pengar under terminen så att man har över sommaren - såvida man inte har ett sommarjobb såklart.

Vi har hamnat i en liknande situation eftersom min man oväntat blev av med jobbet precis när jag slutade plugga. Detta innebär att vi denna månad låt 3000:- back bara på räkningarna - suck!

Men ett tips är att ha stenkoll på ekonomin - ALLA utgifter och inkomster. Fördela sedan pengarna som är kvar veckovis så att man inte blir utan pengar när det är en vecka kvar till lön.

Gör veckomatsedel, baka eget bröd osv.

• Snutte83

Jag är ensam med sonen och pluggar på komvux.

jag har under hela våren sparat pengar (minst 1000kr/månad) och haft 3 studiecirklar på ABF, hade även tur och fick tillbaks 3500kr på skatten (var föräldraledig förra året).
    Har även tagit ut fp under hela sommaren, lägsta nivå-dagar men det är några hundra extra iaf.
    Så har runt 6000kr/månad nu under sommaren + barnbidrag, underhåll o bostadsbidrag.

Jag handlar billig mat, billigare blöjor, osv. Mina föräldrar bjöd mig på ett sommarkort till buss/tåg så att vi kan åka iväg på grejor.
    Vi åkte bil med en kompis upp till gemensama kompisar i Sthlm, behövd einte betala resan. Så gick vi på skansen där och kompisen vi var hos stod ju för maten (som hon alltid gör när vi är där)

När det blir väder ska vi ta bussen till stranden osv. Åka till lite olika musuem. Sen blir det minst 1 festival iaf. Kostar ju inget att gå där!

Finns det inga reservplatser på sommarkurser? Då får du ju CSN över sommaren också.
    Längtar tills jag får mitt slutbetyg så man kan söka sommarkurs på högskola!

• Anonym (student)

Jag jobbar i sommar, har stått uppe som vik i "polen" sedan april för att dra in lite extra.
    ska bli förskolelärare så detta känns verkligen som en fot in oxå...

baka det ska jag absolut göra! det är verkligen blivit dyrt på bröd. och min 8 åring kan lugnt äta en halv limpa på en dag.

studentbruttan29 skrev 2008-06-27 13:50:25 följande:
    det enda jag kan rekommendera är att spara hela året till nästa sommar. Det gör jag, plus halva barnbidraget sparas (när det går).Men annars har du ju studentlånet som du kan ta (upp till 20 000 kr) om ni vill göra nåt kul i sommar.
    vad är student lånet??? har faktiskt aldrig hört det förr. berätta mera Glad

för övrigt önskar jag att det blir varmt o sol. få saker är gratis, men att bada på stranden är ju det! (bor nära vatten så det är bara att promenera)
  • studentbruttan29

om du går in på nordeas hemsida o söker på studentlånet så får du reda på mer

;o)

• Anonym

Du har ingen möjlighet att hitta ett sommarjobb då?

• Anonym (student)
    Anonym skrev 2008-06-27 14:21:24 följande:
    Du har ingen möjlighet att hitta ett sommarjobb då?
    jag har sommarjobb. det som krånglar till det hela är att lön får man ju i efterskott o stduielån i förskott... vilket inebär fattiga sommrar o rika höstar
  • skåne tjej

Men så är det ju alltid när man studerar, det är ingen nyhet.
    Varför inte lägga undan pengar under vår och höst alt. arbeta extra så att ni får inkomst varje månad.
    Det gäller ju att vara lite förutseende när man pluggar.

First God created man, then he had a better idea...
  • Anonym (student)
    skåne tjej skrev 2008-06-27 16:20:02 följande:
    Men så är det ju alltid när man studerar, det är ingen nyhet.Varför inte lägga undan pengar under vår och höst alt. arbeta extra så att ni får inkomst varje månad.Det gäller ju att vara lite förutseende när man pluggar.
    jag håller helt med.  Men det är alltid intresant o se hur ni andra har löst det för att kankse få idéer. Har försökt att spara, men det har inte funnits så mycket utrymme till detta.
  • D med N och A

Man jobbar extra så mycket man kan under april och maj trots att det är tufft att jobba i tentatider.

• Suskiv

Vi har levt på 16000 inkl allt 1½ år. Två vuxna och tre barn. Inga större problem att klara oss.

• oio

Jag har (förhoppningsvis) sista sommaren så.

Sen en vecka sommar jobbar jag. Det jag lever på nu är skattepengarna. Fram till den 25:e har jag ca 1.200 kr att köpa mat för och betala räkningar. Då har jag ändå en del blandfärs och kycklingfilé i frysen redan. Jag räknade väl ut att jag kan handla för ca 40 kr/dag- jag åker dock och "storhandlar"- köper ev mjölk och morötter osv vid sidan om. Men, jag ska f*nimeg klara räkningar osv.

Hyrorna för juli och aug betalade jag med skattepengarna...så internet, tv, tel, försäkring osv är väl det som tillkommer... internet är väl det dyraste jag unnar mig.

För egen del har jag ganska mycket morötter, broccoli och blomkål till maten. Mättar, nyttigt och inte så dyrt...andra förslag på såna grönsaker???

Köper alltid blandfärs ist för köttfärs (har i röda linser), blir lite billigare. Köper 2 kg kycklingfilé åt gången (i kartong)...lite billigare. Vad mer...jo, vet inte om det gör ekonomisk skillnad egentligen- jag har alltid med mig papperskassar när jag handlar- och har köpt separata soppåsar- de kostar inte 1.50 kr/st.

Jag går sällan ut och fikar/lunchar. Ingen färdig köpt mat. Jag har bröd (köpt i butik) i frysen- tar fram kvällen före och tinar så håller de sig bättre.

Köper sällan godis- bakar ev själv, tar en kopp te till.

• Anonym (student)
    Suskiv skrev 2008-06-28 09:07:12 följande:
    Vi har levt på 16000 inkl allt 1½ år. Två vuxna och tre barn. Inga större problem att klara oss.
    det klart att det kan fungera med 16 000. Har haft mindre inkomst i mina dagar. Men lite handlar det oxå om vad det finns för utgifter. kan inte påstå att vi har några lyxiga utgifter. när allt är betalt är det ca 1800 kvar till mat osv
  • Anonym (student)
    oio skrev 2008-06-28 09:59:40 följande:
    Jag har (förhoppningsvis) sista sommaren så. Sen en vecka sommar jobbar jag. Det jag lever på nu är skattepengarna. Fram till den 25:e har jag ca 1.200 kr att köpa mat för och betala räkningar. Då har jag ändå en del blandfärs och kycklingfilé i frysen redan. Jag räknade väl ut att jag kan handla för ca 40 kr/dag- jag åker dock och "storhandlar"- köper ev mjölk och morötter osv vid sidan om. Men, jag ska f*nimeg klara räkningar osv.Hyrorna för juli och aug betalade jag med skattepengarna...så internet, tv, tel, försäkring osv är väl det som tillkommer... internet är väl det dyraste jag unnar mig.För egen del har jag ganska mycket morötter, broccoli och blomkål till maten. Mättar, nyttigt och inte så dyrt...andra förslag på såna grönsaker???Köper alltid blandfärs ist för köttfärs (har i röda linser), blir lite billigare. Köper 2 kg kycklingfilé åt gången (i kartong)...lite billigare. Vad mer...jo, vet inte om det gör ekonomisk skillnad egentligen- jag har alltid med mig papperskassar när jag handlar- och har köpt separata soppåsar- de kostar inte 1.50 kr/st.Jag går sällan ut och fikar/lunchar. Ingen färdig köpt mat. Jag har bröd (köpt i butik) i frysen- tar fram kvällen före och tinar så håller de sig bättre.Köper sällan godis- bakar ev själv, tar en kopp te till.
    tack för dina tipsGlad
Svar på tråden Fattig på sommaren som studerande