• ms1

Igångsättning på SÖS - hur funkar det?

Jag ska troligen bli igångsatt på SÖS om ca 1 vecka och vill gärna höra om lite erfarenheter från er som varit med om samma sak. Vad händer mer exakt, har inte fått några detaljer alls ännu? Dvs hur går det till i praktiken? Och skickar de hem en för att invänta värkarna eller får man stanna kvar från det att de börjar igångsättningen? Hur lång tid tog er förlossning totalt?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Igångsättning på SÖS - hur funkar det?
  • Smörbulle

Hej! Hur dom sätter igång är helt beroende på hur pass mogen livmodertappen är. Min första igångsättning var jag helt omogen så de fick lägga en gel på livmodertappen, fick sedan vänta 6 timmar och så kollade de om det hänt något. De fick upprepa gelen sammanlagt 3 gånger. Fick sedan till slut lite svaga värkar men sedan tyckte de att jag behövde sova så då avbröt de värkarbetet. Fick sova på en avdelning där och vara tillbaka kl 8 nästa morgon då de fortsatte med värkstimulerande dropp samt att ta fostervattnet när de till slut kom åt. Förlossningen vart väldigt utdragen och tog 47 timmar.

Andra förlossningen var jag redan öppen 2 cm så då tog de vattnet direkt och satte in värkstimulerande dropp, förlossningen tog 8 ½ timme.

• ms1

OK du behövde inte åka hem i alla fall, det var ju bra. Hoppas att jag är lite öppen så det inte behöver bli så otroligt långdraget. Fler som har erfarenheter av igångsättning på SÖS?

• Maiia

Jo jag!

blev igångsatt efter 14 dagar efter bf på sös.
    Kom dit 7 på morgonen till avd.63,fick ett rum och låg med ctg en halvtimma. Fick kanyl i ena handen för värkstimulerande droppet som skulle sättas senare. Sen iväg till undersökning och kolla tappen och om jag var öppnad något. Och jag var ju det så jag fick en kateterballong placerad som de med jämna mellanrum drog i så jag skulle öppna mig till 4cm. på med ctg igen och sen ramlade ballongen ur och då tog de vattnet på mig och ringde till förlossningen och meddelade att vi skulle komma. Hade ju inga värkar så på förlossningen satte de droppet och värkarna drog igång. Så från första värken ca 16.30 på eftermiddagen dröjde det tills .04.29 på natten/morgonen innan vår lille pojk tittade ut.
    Men jag måste även säga att jag upplevde igångsättningen så himla positiv! Det hände lite saker efter dock(moderkaksbit som fastnade och blev sövd och skrapades) men allt som allt var personalen så underbara och berättade steg för steg vad som skedde och vad de skulle göra.
    Oj,det blev långt det här. Lycka till!

• Tesselajnen

Jag hade pinvärkar måndagkväll till onsdageftermiddag då de beslutade sig för att ta hål på hinnorna. Efter det fick jag värkstimulerande dropp. Hinnorna togs hål på vid 15.00 och värkstimulerande sattes in vid 16.00 fick dock avbryta droppet med brikanyl och sen sattes jag igång på nytt vid 20.00 efter det att jag fått EDA. (Har för mig att det var ungefär de tiderna, kan varit nån timme hit eller dit.)

Kom in onsdag morgon klockan nio till SÖS och Alex föddes torsdagmorgon klockan halv sex. Det var alltså inte en "inbokad" igångsättning.

• ms1

TAck vad bra med lite mer info om hur det kan gå till!!
    Maiia, en fråga bara: Vad hade de gjort ifall du INTE varit öppen alls? Hade de gjort något annat än att sätta in ballongen då?

• Maiia
    ms1 skrev 2008-06-29 22:57:04 följande:
    TAck vad bra med lite mer info om hur det kan gå till!!Maiia, en fråga bara: Vad hade de gjort ifall du INTE varit öppen alls? Hade de gjort något annat än att sätta in ballongen då?
    Eftersom de misstänkte att jag inte alls var öppen,var på kontroll tre dagar innan,så var de nästan förberedda att lägga gel för att få tappen att mogna. Det kunde tydligen ta sin tid då de lägger den med 6 timmar mellanrum. Men det var aldrig tal om att jag skulle hem emellan eller så även om man fick gelen.
Svar på tråden Igångsättning på SÖS - hur funkar det?