• Kaxmaja

Varför ska man ha ny madrass till bebisen?

Läste på olika ställe och fick höra av olika människor att de var SÅ viktigt att köpa ny madrass till bebisen för att minska risken för PSD. På vilket sätt skyddar nymadrass mot de? Och e det då viktigt att man har ny madrass i vagnen oxå? Tänker på alla dem som har begagnad vagn. Sen föräldrarnas säng då. Om man samsover (delar eller hela natten) så ska man köpa ny madrass dit oxå eller?

Någon som vet?

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Svar på tråden Varför ska man ha ny madrass till bebisen?
  • 68an

Det har jag aldrig hört tals om så antingen är det nåt som gått förbi mig, nåt nytt eller bara svammel.

Vi hade allt nytt men av den anledningen att vi inte hade nåt begagnat. Sen sov hon i princip hela första året i vår säng och den var ju 1 år gammal iaf.

• Kakan83

Har jag aldrig hört talas om. Ser inte alls logiken i det.
    Vi köpte en jättefin Brio säng av en kompis som dom hade använt till sin dotter. Madrass och bäddmadrass var även det begagnat. Nu är Oliver 15 månader, frisk som en nötkärna och sover fortfarande på samma madrass i samma säng

• LoVe Me

Inte hört jag heller, däremot OM jag hade köpt en begn barnvagn el säng så hade jag def skaffat en Ny madrass.

(¯`?¸·´¯) MÊ (¯`·¸?´¯)
  • Kaxmaja

Hmmm fick höra de av flera människor medans jag gick gravid

• saris

Det har jag aldrig hört, däremot skulle jag köpt nu om jag köpt begnad säng eller vagn

• saris

Det har jag aldrig hört, däremot skulle jag köpt nu om jag köpt begnad säng eller vagn

• sofisan

Barn avföring och/eller spy kan bilda toxiner/gifter, som kan vara skadliga för ett spädbarn att inandas. Detta är vad jag hört..

• Kaxmaja
    sofisan skrev 2008-06-27 15:47:38 följande:
    Barn avföring och/eller spy kan bilda toxiner/gifter, som kan vara skadliga för ett spädbarn att inandas. Detta är vad jag hört..
    tack en som hørt att de inte e bra. Började nästan tro att jag drömt
  • Kakan83
    sofisan skrev 2008-06-27 15:47:38 följande:
    Men alla madrasser (iaf dom jag har stött på) är ju tvättbara i 60 grader. Då ska det ju inte vara någon fara.
  • Tjollabolla
    Kaxmaja skrev 2008-06-27 15:49:48 följande:
    tack en som hørt att de inte e bra. Började nästan tro att jag drömt
    Nej jag har oxå hört det, men inte varför. Kudde likaså. Jag hade oxå köpt ny madrass om man fått en säng, tycker det säger sig själ lite.
    Kakan83 skrev 2008-06-27 15:52:25 följande:
    Men alla madrasser (iaf dom jag har stött på) är ju tvättbara i 60 grader. Då ska det ju inte vara någon fara.
    Hur tusan får man in en madrass till en spjälsäng i tvättmaskinen? Vår är ju nästan 10 cm tjock.
    .?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • Snorkis

Jag ser det som en självklarhet att köpa ny madrass till mina barn vid sängbyte..

Barnet innan har garanterat kräks/kissat/bajsat i sängen vid minst 1 tillfälle...

Och göra ren en madrass är inte lätt... Det är många som bara ställer ut madrassen när de kissat ned den för luftning och torkning!

• Kaxmaja
    Eisa skrev 2008-06-27 17:48:40 följande:
    ska man ha madrass i vagnen??
    rent logiskt borde ju de vara lika viktigt. Om de nu e de. Men jag vet inte
  • norgesessan

JAg planerade att byta madrass mellan barnen, men jag struntade i det...Dom stinker rätt så mycket när dom är nyöppnade endå..Vi tvättade madrassen i badkaret flera gånger..tg en helg att torka om vi inte tog ner den i tvättstugan och torkade den i torkrummet..det sparade en dag iallafall..
    Men till tvåan köpte vi en tunn bäddmadrass...och han kissade aldrig genom blöjan!!! Tänkte att nu skulle vi vara förberedda, ettan kissade säkert en gång i veckan, och missade kisslakanet ofta..

Emil 03 och Jonathan 05
  • Snorkis
    Det ligger redan en madrass i vagnen väl?? Det brukar finnas i liggvagnen iallafall...
  • Kaxmaja
    sorry läste slarvigt. I min citykorg e de en madrass i botten
  • 68an

Barnvagnar brukar ha madrass ja liggvagnar iaf.
    Vi har alltid haft plastad frotté (metervara från Jysk) i liggvagnen, vaggan och spjälsängen för då är madrassen fri från ev spädbarnsdiarréläckage, spy och kiss.

Svar på tråden Varför ska man ha ny madrass till bebisen?