Hur sjutton tvättar jag min ulltröja?
Jag har fått fettfläckar på min ulltröja och nu vill jag tvätta den. Hur gör jag?
Den är en fin julklapp från min bror och jag vill ju inte gärna krympa den.
Jag har fått fettfläckar på min ulltröja och nu vill jag tvätta den. Hur gör jag?
Den är en fin julklapp från min bror och jag vill ju inte gärna krympa den.
Har du inget ylleprogram på tvättmaskinen?
Jo, men funkar verkligen det?
Vilken temperatur ska jag välja?
Hur torkar jag tröjan sen?
Om du måste tvätta plagget så bör du antingen göra det för hand (fortfarande inget gnugg och i ljummet vatten) eller välja det skonsammaste ylleprogrammet i maskinen alternativt 30 grader och kort/snabb centrifugering. Att centrifugera flera gånger passar inte ylle.
Du formar plagget efter tvätt och en bra regel för att behålla formen är att plagget ska ligga och torka. Lägg det luftigt om det går, alternativt på en handduk (vänd det då emellanåt). Undantag är tunna plagg med ullinslag som är lätta nog att hänga och torka. Om din helylletröja luktar lite unket efter tvätt ska du inte vara ledsen för det. Lukten minskar i takt med att tröjan torkar.
http://www.kladvard.se/web/12?what=material
Tvätta för hand!!! Och sedan brukar jag lägga ut den på några dagstidningar och rulla ihop till en rulle. Sedan får den ligga så några timmar, tidningen drar ut mängder av vatten och tröjan håller sig jättefin. Och jag lovar att trycksvärtan inte färgar av sig, har alltid gjort så även med vita ullkoftor. Sedan får de plantorka. Lycka till
30 grader brukar väl vara max för ull... annars för hand
Jag tvättar fina Lyle & Scott ulltröjor i 30 grader på ullprogramet. Blir hur bra som helst
Där finns lanolintvättmedel att köpa för ullkläder, annars har Änglamark ett fintvättmedel lämpligt för bland annat ull.
Sedan tvätt på ylleprogram med lägsta temperatur, vilket brukar vara 30 grader.
Om du kan ändra varvtal på din maskin så ta lägsta.