• Jojo7777

När använder man åkpåse?

Ursäkta min okunskap, men känner att jag inte riktigt har hajat när man använder en åkpåse? Är det bara till sittdelen i vagnen eller? Har man den till liggdelen också? Använder man den till nyfödd, eller efter några månader? När använder man åkpåsen och när har man bäddat som vanligt i vagnen?
    *förvirrad*

• Svar på tråden När använder man åkpåse?
  • Miss Love

Åkpåse (är nästan som en sovsäck)kan man använda i en hårdlift eller när man inte längre använder liften. Man bäddar inte då med täcke eller filt. Man kan använda den direkt men de flesta är väldigt varma och passar därför bäst på vinterhalvåret.

• Jojo7777

Ok, så det som ett alternativ kan man säga till att bädda som vanligt, om det är kallt ute t.ex? Ska föda 25 aug, så den kalla årstiden är ju på intågande...

• Miss Love
    Jojo7777 skrev 2008-06-27 17:56:12 följande:
    Ok, så det som ett alternativ kan man säga till att bädda som vanligt, om det är kallt ute t.ex? Ska föda 25 aug, så den kalla årstiden är ju på intågande...
    Ja, det är det.
  • Sara78

Perfekt på höst/vinter istället för täcke osv. i vagnen. Man kan ha den tills barnet börjar ha skor på sig om man vill. Skyddar ju även bra mot vind. Finns olika typer, en del är jätte varma med fleece och andra är lite tunnare.

• Norrskenet

Precis som de andra säger kan man använda åkpåse även till nyfödda, höst o vinter. Jag har även använt det sen när barnet är större o sitter, även med skorna på=bra vindskydd på höst/vinter.

Enda gången jag använt täcke är kanske på vår/sommar när det varit för varmt för åkpåse men för kallt att vara utan något.

Jag tycker åkpåse är jättebra, man vet att det värmer både under och överifrån. Dessutom bor jag i norra landsänden med långa o kalla vintrar så jag har då även fårskinn under på vintern...

• Im Fabulous

Använde inte åkpåse i varken mjuklift eller liggkorg. Den kommer användas på vintern i sittvagn.

• Sara78

Vi använde vår både i liggvagnen från dag 1 (tjejen född i februari) och sen i sittvagn tills våren när hon fyllt 1 år. Efter det blev det ju vår/sommar och varmt ute + att hon började gå och hade skor på sig. Då till nästa höst var det ju inte så kul att stoppa ner leriga/blöta skor i åkpåsen

Sen beror det väl kanske på lite var man bor hur pass varm åkpåse man ska satsa på. Vi bor i mellansverige så vi har en som inte är supervarm. Så den funkar jätte bra även tidig höst.

Svar på tråden När använder man åkpåse?