• Vickie

Mama Mia / BB Stockholm?

Hej! Behöver hjälp av er rutinerade blivande mammor att reda ut begreppen lite i Stockholm.

Det handlar om vart man ska skriva in sig och vad det får för konsekvenser sedan vid förlossningen.

Mama Mia. Skriver man in sig där är man garanterad en plats på Danderyd när det väl är dags. Det betyder att man slipper oroa sig för att bli slussad runt bland sjukhusen i Stockholmsregionen. Och sedan kan man välja att stanna några dagar extra efter förlossningen på någon form av "hotell". Stämmer detta? Är det någon skillnad på Danderyds "vanliga" förlossningsklinik och Mama Mias? Eller är det samma? Måste man fortsätta gå dig sedan efter förlossningen, eller kan man välja att gå till sin lokala barnavårdscentral då?

BB Stockholm är något man kan bli anknuten till om man har en naturlig graviditet. Man får ansöka till detta. Men var, hur fungerar det då? Är det något särskilt sjukhus? Någon särskild förlossningsklinik? Måste man gå på någon särskild mödravård?

Vore toppen om någon kunde hjälpa mig reda ut skillnaden mellan dessa!

Tack!

• Svar på tråden Mama Mia / BB Stockholm?
  • emsipemsi

Jag tror att du kan få en plats på BB Stockholm om du går på Mama Mia. Det är 5 MVC som har avtal med BB Sthlm, som tar emot mammor som har okomplicerade graviditeter med ett barn, där förlossningen sker naturligt mellan vecka 37-42.

Sedan kan man ansöka om att få komma till BB Sthlm även om man går på andra MVC, men man har ingen platsgaranti, vilket man har på bl.a. Mama Mia (tror jag, jag går inte där själv). Då säger man till sin BM att man vill föda där, och så noteras det på BB Sthlm. Hur det löses i slutändan vet jag inte, jag hoppas själv på att platsgarantin fungerar, eftersom jag är knuten till ett MVC som har avtal med BB Sthlm.

Man får välja det BVC man vill gå till själv, vanligast är väl det som ligger närmast.

• Vickie

Hm. Ok. Men vad är BB Stockholm? En egen förlossningsklinik? Var ligger det i sådana fall?

• gamma

Har inte totalkoll på BB Stockholm men det som står ovan stämmer. Det är en privat klinik som hyr lokaler på DS. Nyrenoverade fina rum med trägolv etc på BB. Inga läkare är fast anställda, utan de hyrs in någon v/några veckor i sträck. Barnmorskorna arbetar växelvis på förlossningen och på deras mödravård vilket innebär att de är med om färre förlossningar/år än de som enbart jobbar på förlossningsklinik.

Sammanfattningsvis gör detta att jag inte kan tänka mig att föda barn där då jag inte känner mig säker på att teamarbetet mellan barnmorska och läkare alltid fungerar optimalt. Är inskriven på MamaMia men glömde diskutera förlossningen undersinskrivningssamtalet. Enligt skräckhistorier jag hört av en kompis som går på en annan privat mödravård får man inte delta i föräldrautbildningen på hennes MVC om man tackar nej till att boka sig för en plats på BB Stockholm. I värsta fall får jag väll byta till landstingsdriven MVC inför förlossningen.

I mars öppnar en liknanade enhet på SÖS, Södra BB tror jag att den skall heta.

• emsipemsi

Det är möjligt att BM växlar oftare på BB Sthlm än på övriga kliniker, men vad jag har förstått så tillämpas någon form av växelarbete även på de andra BB-arna (dvs. att BM växlar mellan BB och förlossningen).

BB Sthlm går in för att vara lyhörda inför den blivande mammans önskemål (inom ramen för medicinsk säkerhet naturligtvis). Eftersom jag kände mig överkörd efter första förlossningen, och inte vill gå igenom samma sak igen, tyckte min barnmorska på MVC att BB Sthlm skulle passa mig, och jag håller med. Denna gång vill jag sköta jobbet, inte bli tillsagd hur det ska gå till.

BB Sthlm drivs av Gudrun Abascal, om jag inte har helt fel, och henne har åtminstone jag förtroende inför.

• Simba

Gå in och kolla på www.bbstockholm.se. Där finns det lite bilder och annan info.
    Jag kommer att föda på BB Stockholm, jag har 3 kompisar som har fött där och de har bara kommit med positiva reaktioner. Dessutom, som emsipemsi skriver, så drivs det av Gudrun Abascal, och hon om någon borde inge förtroende.

• Cissi2

Jag går på Mama Mia och har fått följand information.

De har inga platser på BB stockholm. Vill man få komma till BB Stockholm får man säka som andra.

Det Mama Mia kan erbjuda är att skriva upp en på en lista som gör att man får föda på Danderyds vanliga förlossning. Jag är dock osäker hur det är med platsgarantin. Jag antar att man får det och att det är meningen med att säga till och bli uppskrive på listan. Men jag är som sagt inte helt säker.

BB Stockhoml är en privarklinik som hyr in sig på Danderyd.

Föder man på Danderyds vanliga förlossning så kan man om det finns plats och allt har gått bra vid förlossningen, få bo på patienthotellet. Vilket är mycket trevligt. Där får pappan, mot en mindre kostnad, bo kvar med sin familj på rummet. Finns inte plats på patienthoteller får man bo på vanliga BB

Cissi

• gamma

Bra länk till BB Stockholm, är endast i v 13 så jag har inte funderat så mycket på förlossningen än.

Lät bra med Danderyds vanliga förlossning för oss som går på MamaMia ( de flesta tillhör ju ändå deras upptagningsområde rent geografiskt sett). På hemsidan står det att de har informationskvällar etc, så man slipper gå på föräldrautbildning i mindre grupper. Men platsgaranin är ju inte absolut - är det fullt så är det fullt!

Öppnar de dock den nya avdelningen på SÖS som planerat i vår med 500 förlossningar/år så borde platssituationen inte vara alltför akut i april när jag skall föda.

• cillidi

Hej !
    Jag jobbar på BB avd 16 på D.S. Det är en avd för snittade mammor eller mammor och barn som kanske inte mått så bra under förlossningen.
    BB sthl är privat och det är förlossning och BB i ett.
    Hotell BB är dit man kommer om man fött på förlossningen och mamma och barn mår bra.
    Hoppas det gav lite svar på dina frågor.
    PS Jag har hört att BB stockholm ska vara jätte bra!!!

Lycka till

• Madicken

Hej!
    Går man på Munkbrons MVC så får man garanterat en plats på BB Sthlm (Munkbron ägs numera av BB Sthlm) om man föder under perioden två veckor före eller efter BF och dessutom har en problemfri graviditet. Kruxet är att man kan om förlossningen varit problemfri bli hemskickad efter 24 timmar. Det kan man ju förstå om "systemet" med garanterad plats ska fungera....
    Ska man föda i maj/juni (verkar vara en babyboom då) så kan det vara skönt med en garanterad plats.

/Madicken

• C C mamma

Det här med garanterad plats har jag hört att det är omöjligt att vara 100% säker. Jag har en bekant som var "garantrad" plats där men ack vad hon bedrog sig, när det väl var dags var det kanonfullt. Men visst är det ovanligare där än någonannan stans.

• Dee

Är oxå inskriven på Munkbron och har en plats på BB Sthlm. Om vi nu föder inom ramen så att säga! Man kan inte bli igångsatt eller föda för tidigt utan det ska vara en så "normal" förlossning som möjligt!
    Jag tycker att det känns toppen att ha en sk plats där eftersom vi bor söder om stan och jag vill absolut inte föda på SÖS pga hemska minnen.. (som inte har med förlossning att göra, de är säkert toppen där).
    //Sandra

• petrusjka

Mamamia har uppgifter om platsgaranti på Danderyds Sjukhus, men inte på den delen som är BB Sthlm.

www.mamamia.se/7/page.asp&type=info

Vi går på MamaMiasöder och har hänvisats till SÖS. Får se om vi fortfarande hör dit nu när vi flyttar till Älvsjö.

• Jenny Penny

Enligt min BM på Mama Mia så är deras platsgaranti på DS inte bra. Den går ut på att man får stanna 6 timmar. Det är inte att rekommendera om man är tex förstföderska och inte har fått igång amningen ordentligt.

BB Stockholm är privatbb och ska vara väldigt trevligt eftersom det är lite mer hemmabonat än vad övriga bb är.

Vad jag har hört så är alla bb i Stockholm och Södertälje bra.
    Man får kolla runt lite och känna själv.
    Alla känner ju olika.

• Elmer

Jag har hört jättebra saker om BB Sthlm men är själv väldigt glad att jag inte planerade att föda där. Jag går på vanliga MVC på Dalen och förra veckan (v 37) hade min bebis inte vänt sig och har fortfarande inte gjort det. Det betyder att jag med största sannolikhet kommer att förlösas med snitt och hade jag då tänkt föda på BB sthlm hade jag åkt ut fortare än kvickt eftersom man bara får föda där om allt är normalt. Nu blir det Sös som planerat och jag har varit där på vändningsförsök och jag tyckte de var jättebra där (även om kommunikationen MVC-sjukhuset verkar funka dåligt tyvärr). Även på Sös (som på vanliga Danderyd) får pappan stanna i enkelrum om det finns plats och det gör det oftast sa dem, och jag som snittad kommer att ha förtur till enkelrum.
    Hoppas jag hjälpte någon! Lycka till!

Svar på tråden Mama Mia / BB Stockholm?