Omvänd pappa-dotterrelation. Hur normalt är det?
Jag har träffat en man nu under en tid. Han har sedan ett tidigare äktenskap två flickor. Den ena är nyss fyllda 18 år och den andra är 16 år. Den äldre flickan bor i egen lägenhet och den yngre bor fortfarande hemma.
Det jag konfunderas över är sättet som den yngsta kontrollerar sin far med järnhand på. Jag har aldrig sett och hört något så extremt. En kväll skulle flickan ha en tjejkväll med sina kompisar. De skulle göra tacos och se på film. Hennes pappa ville bjuda ut mig på middag och efter middagen skulle vi gå och ta en öl för att sedan ta en taxi hem. Vi deklarerade att vi skulle vara tillbaka senast kl 23.00. Klockan var 21.30 när hon ringde på hans mobil.
Hon sade åt honom att han var tvungen att vara hemma kl 2.00 senast, eftersom att hennes kompisar hade åkt hem.
Han förklarade att vi inte var färdiga med vår kväll ännu, men att vi skulle vara hemma senast kl 23.00.
Då skrek hon åt honom att han var helt slut som pappa om han inte var hemma till den tiden hon sade, och han kunde glömma att få följa med mig till en grillfest nästkommande helg. Han blev nedstämd och kvällen blev förstörd varpå vi åkte hem. En följande kväll skulle vi se på film och flickan skulle sova hos sin mamma. När vi sitter i soffan och myser kommer hon hem. Mitt i filmen.
Hon frågar mig varför i helvete jag sitter på hennes plats och säger åt mig att flytta på mig så att hon får sitta där.
Det fanns massor med lediga platser i soffan, men där jag satt lutad mot hennes pappa var hon tvungen att sitta.
Vi flyttade på oss och försöker att hinna i fatt handlingen i filmen. Då tar hon dosan och fräser åt oss att vi kan gå någon annan stans för filmen suger och hon vill se på något annat. Han reser på sig och jag följer efter. Han tar ut en varsin cider åt mig och honom ur kylskåpet och då stormar hon ner från vardagsrummet.
-Skulle inte du köra mig till den där festen i morgon? skriker hon.
-Jo, men det är en 2,25 cider och jag ska inte dricka fler än den här så jag kan visst köra i morgon! säger han.
- Du får gå ut och flytta på din cykel, för där brukar jag ställa min! Hon fräser verkligen åt mig.
Jag och hennes pappa går ut och då frågar jag honom om det är pga mig som hon är så hätsk i tonen och kontrollerande över honom. Det berodde absolut inte på mig sade han. Hon är alltid så där förklarar han.
Nu har jag inte träffat honom på några dagar. Jag vet inte om jag skulle klara av att ha en relation till någon som låter sig behandlas av sin minderåriga tonårsdotter på det där viset.
Hur normalt är det att familjedynamiken ser ut på det där sättet?