• emzemz

Hur mycket blir 50 gram omvandlat till dl?

Ja, som rubriken lyder.. Har ett recept där man ska ha 50 gram mandelspån men jag har ingen hushållsvåg. Hur gör man då?

• Svar på tråden Hur mycket blir 50 gram omvandlat till dl?
  • Lalalong

Det är inte så lätt att veta utan att väga upp det...
    Men jag brukar höfta lite... alltså om jag har ett paket med 100 g mandlar så ska jag ju ha ungefär halva påsen.

• emzemz

Ah, smart! Har inte kollat hur mycket det står att det är i påsen Thanks ladies!

• Lalalong

jonnysbrud
    Nej det kan man inte säga. 50 gram _vatten_ är 0,5 dl. Men 0.5 dl vatten väger mer än 0.5 dl mandelspån. Olika densitet.

• jonnysbrud

Länge sen jag höll på med matte, hann posta innan jag märkte min klumpighet ni får se över mitt svar

• Mint

50 g = en dryg näve. Man kan dock ta mer om man vill, eller mindre.

• emzemz

En björnnäve eller en kaninnäve? Ska kolla hur mycket det är i påsen och höfta lite

• Indiansommar

50 g mandelspån är mer än 1 dl men mindre än 1½ dl!!
    Jag hade en 50 g påse och mätte upp i dl måttet!

• Mint
    emzemz skrev 2008-06-27 23:40:32 följande:
    En björnnäve eller en kaninnäve? Ska kolla hur mycket det är i påsen och höfta lite
    Det beror på hur liten björnen är, eller hur stor kaninen är!
  • raskan

kollar man generellt så är det 0.5 dl det står så i kokböker och dylikt men håller med munt ovan

• emzemz

Påsen innehöll 100 gram, så det blev "en halv ko" som man ska ta om man vill ha 50 gram mandelspån

.. lånade ett av sambons glas som har en ko målad på ena sidan, så slipper ni grubbla så mycket ...

• Malin19

men 0,5dl
    Varför krångla till det?

• Lalalong

Malin19
    Nej det är inte så att 50g mandelspån är 0,5dl. 50g vatten är 0,5dl vatten eftersom det har denstitet 1. Mjölk o.s.v. kan man också räkna med att 0,5dl är 50g. Däremot kan man inte säga att 50g mjöl är 0,5 dl. Det skulle vara mindre än 0,5dl. När det gäller mandelspån så är 50g mer än 0,5dl.
    Om du läser i tråden har någon testat och det blev någonstans mellan 1-1,5dl. Lite skillnad på 0,5dl det

• Vips

har för mig att 50 g socker är ca 0.75 dl iallafall.

Svar på tråden Hur mycket blir 50 gram omvandlat till dl?