• Caisa85

Snälla hjälp...3,5 åring...näringsbrist???

Vad ska jag göra. Sonen som nu är 3,5 år har under säkert 6 månader tom längre matvägrat. Han äter på dagis så nåt får han väl i sig. Vet inte vad jag ska göra då det inte fungerar hemma. Serverar jag en portion med en skopa makaroner och 4 köttbullar äter han 5 makaroner och 1/2 kanske 1 köttbulle. Säger vi nu ska vi äta. får vi svaret :-Vill inte ha mat, vill inte ha frukost osv. osv. Har prövat med mindre tätare mål, fungerar ej. Hoppat över mellis/frukt efter frukost. vill fortfarande inte ha nån lunch...Någon som känner igen sig? Börjar bli orolig för att han inte får i sig d vitaminer som han ska.

Kan tillägga att jag börjat ge honom eskimo kids, då detta sas öka både koncentration och aptit...Koncentration ok...Aptit.svar nej

• Svar på tråden Snälla hjälp...3,5 åring...näringsbrist???
  • Mamma Kråkan

det är verkligen super trist när det är så min dotter är likadan men hon äter i perioder. dock så äter hon aldrig frivilligt.utan det måste alltid tjafsas.
    har han något speciellt han gillar? när min dotter inte ätit ordentligt på ett tag då får hon något som hon verkligen gillar heller pommes med ett halvt ton ketchup än inget resonerar jag.
    Dock så upptäckte jag att då jag inte gör en stor affär av hennes ätande så går det lite lättare. kanske känner han att det har blivit lite av en maktkamp. Hoppas jag var lite till hjälp

• Caisa85

Det värsta är väl att varje middag får jag ont i magen...tankarna går, kommer han äta idag? Snälla lite så jag lugnar mig?

Visst finns det saker han gillar, typ kalla gärna frysta köttbullar hmmm,kall långkorv, broccoli och kokta morötter...typ that´s it i matväg. Han har ju inte favvosar som barn (brukar) ha direkt.

• Mamma Kråkan

jo precis så kände jag tills jag faktiskt inte orkade mer utan la ner och då vände det...
    dock så verkar det ju vara ganska vettiga saker som han kan tänka sig äta då och då...min dotter kan ju endast tänka sig typ pommes ris och pasta då hon har sina perioder grönsaker existerar inte en i hennes värld.
    du kan inte locka honom med en god efterrätt eller att ni ska göra något kul då han ätit upp? för vissa fyunkar det.

• bambigirl

Jag tror faktiskt att bästa sättet att få barn att äta att sluta bry sig. Vi började få maktamp här hemma med föräldrar som tjatade och försökte mata och en son som åt mindre och mindre. Tills slut la vi ner. Slutade titta på hans tallrik och lät han äta vad han ville ha och inget tjat. Sen dess har han alltid ätit ganska bra.

• Myara

känner igen mig.
    har en kille på 3½ år som är likadan.
    Vill inte äta frukost, bara 1 riskaka å äppeljuice.
    äter dåligt på dagis och hemma sitter han länge å petar i maten.
    "Ät nu" försöker få i honom nåt.
    Han är omöjlig, förstår inte hur den lilla kroppen orkar med allt lek & spring när han inte äter!
    Jag brukar oxå försöka "muta" med Mc donalds.
    Brukar droppa ner ad-vitamin droppar och eskimokids i äppeljuicen.

man blir ju så orolig, hoppas det är en fas som går över snart..

• Myara

känner igen mig.
    har en kille på 3½ år som är likadan.
    Vill inte äta frukost, bara 1 riskaka å äppeljuice.
    äter dåligt på dagis och hemma sitter han länge å petar i maten.
    "Ät nu" försöker få i honom nåt.
    Han är omöjlig, förstår inte hur den lilla kroppen orkar med allt lek & spring när han inte äter!
    Jag brukar oxå försöka "muta" med Mc donalds.
    Brukar droppa ner ad-vitamin droppar och eskimokids i äppeljuicen.

man blir ju så orolig, hoppas det är en fas som går över snart..

• Myara

ojsan...råka trycka 2 gånger

• Caisa85

Kanske ska prova med att bara låta han göra som han vill då? en liten fråga till er som slutat tjata på barnet, brukar ni låta honom/henne gå från bordet. Blir liksom en liten kamp där med, jag vill gärna att barnen lär sig att man sitter kvar tills alla ätit färdigt. Inte livsviktigt men bra å kunna...=/

• Tussens mamma

låt honom vara. vår tjej provar ibland med att säga att hon inte vill ha mat. då svarar jag bara att hon inte behöver äta. har alltid gjort så. det enda hon måste är att sitta med vid bordet och att smaka LIIIIIIIIIIIIIIIITE på det som bjuds.

• Mamma Kråkan

nej sitta kvar får hon alltid göra tills alla är klara...då brukar det slinka ner någon bit extra för hon är uttråkad.

Caisa85 skrev 2008-06-27 22:50:09 följande:
    Kanske ska prova med att bara låta han göra som han vill då? en liten fråga till er som slutat tjata på barnet, brukar ni låta honom/henne gå från bordet. Blir liksom en liten kamp där med, jag vill gärna att barnen lär sig att man sitter kvar tills alla ätit färdigt. Inte livsviktigt men bra å kunna...=/
  • Luddvar

Jag skulle inte laga speciell mat till barnet men jag skulle se till att det fanns minst en grej han kunde äta iallafall. De lär sig att smaka och jag skulle inte tjata alls. Det skapar konflikter och förstör matlust. Om han växer normalt finns ingen anledning att bråka om maten.

Hos oss sitter vi inte kvar tills alla ätit upp. Mina söner äter fort och min dotter sitter och stoppar i sig maten jättesakta. Man får gå när man ätit klart men det innebär inte att de får gå utan att ha suttit en stund. De äter bra, sen går de. Och alla får äta i den takt de vill och pojkarna sitter inte kvar och stökar med oss som äter lite saktare.

• EsMamma

"Det ska vara lustfyllt att äta" sa en gammal, erfaren och mycket duktig dietist på barnsjukhuset till oss en gång. Det försöker vi leva efter.

Jag tror att ni ska försöka med att sluta bry er precis som du skriver. Försök hitta något han gillar. Kanske är det den här årstiden lättare med kall mat än varm? Kalla köttbullar, skinkskivor, kall korv av något slag, prickig korv...

Låt inte sitta vid matbordet bli ett tvång. Det låter som om det viktiga just nu är att få honom att börja äta hemma igen. Kanske att han stoppar i sig om ni ställer fram en skål med lite kalla köttbullar på bordet när det inte är måltidsdags? Så att han kan gå och plocka och äta som han vill?

Lycka till!

• Caisa85

Tack så jätte mycket. Känner mig faktiskt lugnare nu. Hoppas jag känner likadant i morgon vid lunch hehe...Ha en fortsatt trevlig kväll

• pappaX2

Släpp alla kravtankar och låt honom äta som han känner själv. Barn äter när de är hungriga och så länge han äter på dagis borde det inte bli några problem. Se alltid till att ha färsk frukt framme hemma, det har jag och det får barnen ta när de vill, eller ja kanske inte sätta i sig ett par bananer direkt innan lunch men annars är det fritt fram, ger en avslappnad matmiljö och en naturlig introduktion till frukten som en del av födan.

• Tess the mess

Jag har en dotter som äter väääääldigt lite i perioder. De råden jag har fått från dietist är att fortsätta erbjuda, hälla upp men inte truga. Låta henne vara med i matlagningen och kanske få vara med och handla osv. Dietisten sa även att det är väldigt, väldigt ovanligt att barn i sverige får näringsbrist. Vi har vitamintillskott i nästan allt.
    Det är en jättebra grej att din son äter på förskolan, där får han ju i sig ett mål mat per dag Alltid något även om det känns i mammahjärtat då barnen inte äter.

Svar på tråden Snälla hjälp...3,5 åring...näringsbrist???