• Tusentand

liten blixt när man skruvar i proppen

Någon som vet om det är farligt att det kommer en liten blixt eller vad man nu ska kalla det när man skruvar i en propp?

• Svar på tråden liten blixt när man skruvar i proppen
  • Luddvar

Höll den nya proppen då?

• cruZZe

Överslag? Jordfel? Lös kabel i elskåpet låter ganska troligt. Ring någon med el-utbildning.

• 5barnsmamman

Det blixtrar alltid när man sätter i en propp inget fel på det alls!

Stolt mor till fyra
  • c0ol

se till att du fixar felet snarast innan du har en brand hemma.

• Tusentand

Jo, nu ska jag vänta tills elektriker kommer hit innan jag experimenterar mer. Har haft probem länge med en propp som går konstant även om inget är ipluggat till den.. mycket märkligt, men det får nån som kan ta hand om nu. Tack för svaren!

• MalinI

Frågade min elektriker här hemma

Att det kommer en liten blixt när man skruvar i en propp brukar bero på att kanske en lampa är i gång, kaffebryggaren el dyligt.

Om att proppen går ofta så kunde det bero på ev möss i väggen som har bitit på ledningar eller gamla ledningar. Svårt att veta riktigt när man inte ser det framför sig.

Missbrukar smileys
  • 5barnsmamman
    MalinI skrev 2008-06-28 21:05:43 följande:
    Frågade min elektriker här hemma Att det kommer en liten blixt när man skruvar i en propp brukar bero på att kanske en lampa är i gång, kaffebryggaren el dyligt. Om att proppen går ofta så kunde det bero på ev möss i väggen som har bitit på ledningar eller gamla ledningar. Svårt att veta riktigt när man inte ser det framför sig.
    Det innebär ju att det är helt ok att det kommer en blixt när man skruvar i den.
    Stolt mor till fyra
  • MalinI
    5barnsmamman skrev 2008-06-29 15:29:22 följande:
    Det innebär ju att det är helt ok att det kommer en blixt när man skruvar i den.
    Jag antar att det var så maken menade iaf Jag skruvar aldrig i proppar här hemma Det överlåter jag till min elektriker.
    Missbrukar smileys
  • SVejsan
    Tusentand skrev 2008-06-28 02:21:16 följande:
    Ja, den höll iaf i 2 timmar.
    I två timmar... och sedan lade den av??... Bor du i lägenhet? (med 6A proppar?) Då har du nog på något sätt överbelastat den (med flera belastningar på samtidigt). Kolla upp! Är det inte det så har du något annat fel på någon apparat eller installationen. Självklart så blir det ett litet överslag mellan proppen och och dess bottenplattannär man skruvar i en propp om du saker ligger på i kretsen... Blir det en en blixt någon annanstans i proppskåpet eller lägenheten så är det farligt...
  • Tusentand

Ja, jag bor i lägenhet, det mesta är 10A proppar, förutom typ spis och kyl och frys som är 16A. Vi har testat och stängt av allt i hela lägenheten, men proppen går iaf så vi har ingen aning om vad som kan va fel. Det enda vi vet är att tvättmaskinen vägrar starta när proppen gått, men den är aldrig igång när proppen går. Ett litet mysterium är det allt. Och nu vågar jag inte skruva i mer proppar, så nu får vi vänta tills bovärden skickar hit en elektriker.

• Luddvar

Ni har kanske för många elektriska saker på samma propp. I vårt gamla kök kunde vi ha elementet, lampor och diskmaskin på men om vi startade vattenkokaren gick den proppen...

Svar på tråden liten blixt när man skruvar i proppen