• KCsMama

Ni föräldralediga: Era dagliga rutiner??

Är less på att det ALLTID ser förjävligt ut här hemma, att jag ibland glömmer att borsta tänderna på Casey på morgonen, tvättkorgen ALLTID är överfull osv osv.

Hur gör ni för att hinna med allt och samtidigt inte bränna ut er totalt??
    Har ni rutiner som ni följer och hur ser en dag ut hos er??
    Hur ofta måste ni städa, dammsuga osv hemma?
    Måste se till att få lite ordning i vår vardag innan nästa barn kommer!

Kramar//Jennie

• Svar på tråden Ni föräldralediga: Era dagliga rutiner??
  • Alvskatt

Jag går upp när Victoriya vaknar (ca: 9.30) gosar m henne en timme tills det är ammning. Sen sover hon en timme så jag hinner plocka lite i rummet, äta frukost o data. Sen är hon vaken mest hela dagen och då går vi ut o går eller är hemma om det är dåligt väder. Leker lite m henne och om hon verkar kunna vara själv försöker jag hinna laga lite middag. Men jag hinner inte städa lr så förrän Victoriyas pappa kommer över och tar hand om henne så jag hionner göra annat. Men ska jag duscha eller tvätta eller handla tar jag med lilla fröken. Men mkt annat hinner man verkligen inte...(städar ordentligt en gång i veckan) men dammsuger vid behóv oxå.

• cia75

Du är inte ensam
    Vi har också ganska rörigt, glömmer tandborstning och AD-droppar då och då. Men vi är lyckliga
    Dessutom är det en viss ordning i kaoset... tvättkorgen blir aldrig mer än överfull tex
    Nej, men allvarligt talat så brukar vi försöka städa en dag på helgen och i veckorna plockar vi mest undan grejer och försöker hålla någorlunda ordning. Innan vi fick barn hade vi alltid väldigt välstädat men nu varken hinner eller orkar vi och det känns inte heller så jätteviktigt att det är tipp-topp.

• niiina

Håller med om att det är svårt . Men det har blivit bättre tycker jag. Johannes är nu 10 månader och vi har precis flyttat till en större och luftigare och helt nyrenoverad lägenhet och det gör ju att man vill hålla snyggt hela tiden. Lillen klarar sig så bra själv. Han trallar runt här och leker med allt. Jag ser alltid till att städa snyggt innn jag lägger mig så man inte behöver ta sånt derekt på morgonen. Sen städar jag efter mig så fort jag eller lillen har ätit, bäddar sängar när vi går upp mm. Tvättar gör jag 1gång i veckan, och när jag hade tvättmaskin hemma blev det 1 gång om dagen. Vi går ofta ut på dagarna, antingen promenerar vi bara på nån kyrkogård eller så går vi till öppna förskolan o babysim. Alla måste väl hitta nåt som funkar för er men en bra regel är ju att man plockar upp efter sig/barnet ganska omgående(, dock inte medans barnet lär mitt upe i en "lek") Sen får man ju inte bli frenetisk. Lite stök får man tåla när man har smått hemma, man är inte sämre Mamma alls, ett barn mår nog värre av en Mamma som städar hela dagarna och ett kliniskt hem man inte får "leva"i. Kram och lycka till!

• Jennie Brunflo

Jadu.....vågar jag skriva det här????

Sigrid väcker mig vid 8-9-tiden på morgonen. Då ammar jag och sedan kliver vi upp. Jag byter blöja på henne och lägger henne i babygymet, sätter henne i babysittern eller matstolen eller gåstolen. Sedan äter jag frukost.
    Efter det lägger jag henne i gymet och så duschar jag.
    Sedan ligger hon i gymet och/eller sitter i gåstolen någon timma. (OBS! Hon sitter inte i gåstolen en timma, jag brukar varva! ) Jag brukar då diska undan disken och plocka ihop i köket, vika tvätt, pyssla lite allmänt.
    Sedan vid 12 ungefär får Sigrid bröstet igen och så lägger jag henne i vagnen ute.
    Där sover hon till 16-tiden ungefär. Oftast går jag ut och går långpromenad med vagnen runt 13-tiden.
    Sedan äter jag middag och sedan äter Sigrid middag....och så kommer pappsen hem....och så tittar vi på tv...och myser....och så går Sigrid och lägger sig vid 20-21-tiden.

Jag vet att hon bara är 4 månader men OM det fortsätter så här så har jag ett himmelrike!! Hon är en sådan nöjd liten baby!

Nu ska jag dricka en kopp te och läsa ett brev från min brevkompis, Sigrid ligger i gymet och sedan ska hon få mat och vi ska ta oss en lång promenad.

• Vågen

Så här ser vår dag ut: Isak vaknar första gången vid 06.30 och vill ha lite mat. Sedan så ligger han och kollar helt för sig själv i en timme ungefär. Då vill han käka igen och då somnar han. Vid nio går jag upp och käkar frukost när han sover. Vid 09.30 vaknar han och då byter jag blöja samt vaknar honom för dagen. Sedan kan han få sitta en sväng i babysittern eller ligga under gymet när jag plockar lite eller diskar. Sedan kollar vi mailen och surfar lite, kanske sjunger lite. Efter det klär jag på honom och gosar lite. Sedan är klockan runt 11 och då brukar han vara hungrig igen. Efter det sover han i omkring två timmar i sin spjälsäng och då äter jag lunch samt plockar lite till om det behövs och duschar, annars läser jag tidningen eller kollar nätet. När han vaknar vid 13 så brukar han äta sedan går vi ut på promenad i ca två timmar då han sover i vagnen. När vi kommer hem igen äter han efter ett tag och sedan ligger han i babysittern eller under gymet ett tag igen medans jag kanske plockar undan efter promenaden. Sedan vill han käka igen och efter det är han vaken och då brukar jag ha honom i BB-sele när jag diskar efter lunchen. Sedan kommer pappa hem och då gör han middag medans jag ofta ammar eller hjälper till. Efter det brukar Isak vara lite gnällig, magknip tror jag det är. Han vill amma länge och somnar mellan men vill ta tutten igen när han vaknar så då sitter vi ofta och kollar på TV på kvällen tills han somnar för natten vid 20.30!
    Det är ju ingen snabb takt direkt men jag tycker det är behagligt och är glad så länge han är så här lugn och go! Han är ju bara fem veckor än!

• sagogryn

Lillen vill ha mat vid 6 på morgonen ,sedan sover vi en stund till. Sedan lägger jag honom under babygymmet och där ligger han tills jag har äit frukost. Då myser vi och leker tills det är matdags igen och efter det brukar han sova. Då plockar jag ihop, bäddar,viker tvätt,startar en ny maskin, kanske bakar lite och förberder lunch m.m. Allt beroende på hur länge han sover. Sedan kan det bli en promenad, babyrytmik, träff med någon annan mammaledig, mathandling eller något annat. Ibland är vi bara hemma och myser och leker. På eftermiddagen/kvällen tar sambon över och då fixar jag middag, duchar om jag inte hunnit det och sedan stänger jag in mig i kontoret och har en stund för mig själv. Sitter vid datorn, läser, sover eller något annat.

Varje dag ser givetvis inte exakt ut så här, ibland vill inte lillen sova alls så då är jag bara med honom. Då blir det mycket sång och lek.Ibland sover han mycket då hinner jag tex storstäda. Men ungefär så här har vi det. Och jag kan säg att jag älskar livet som mamma "ledig"!!

Är lillen vaken då är jag med honom om det nu inte krockar tex med min lunch, då får han se på när jag lagar mat. Han tycker om att titta på när jag hänger tvätt också.Han tycker nog vi vuxna har mycket lustiga saker för sig...

• pabe

En vanlig dag med Ella ser ut så här:
    06 vaknar, ammar, myser med mamma/pappa i sängen, somnar förhoppningsvis om en stund
    08-09 vaknar, ammar
    09-11 snackar, ler, leker, myser med mamma/pappa, somnar förhoppningsvis om en stund
    12-13 ammar, vaken en stund
    13-15 sover oftast som en stock
    15-20 gnällperiod, ont i magen, allmänt tjurig och grinig (läge att gå ut med vagnen) vill ofta ha mat/ ligga o mysa vid tutten varannan timme under denna period.
    21-23 ammar, somnar i spjälsängen
    02-04 vaknar, ammar, somnar om i sin spjälsäng

Inatt blev jag jätteförvånad, hon sov nästan åtta timmar!!
    Inte i sträck, men när hon gruffade så väckte jag inte henne utan vaggade spjälsängen med premiärnya "vyssan lull"-tassarna
    Guld värt!!
    När jag hinner göra ngt hemma?
    Hon ligger i sin badbalja på fårskinnsfällen och myser o lyssnar på speldosan, o då kan jag röra mig fritt. Givetvis kollar jag henne, stannar till o snackar, kollar om nappen ramlat ut osv.
    Men jag får ofta höra att hon är väldigt snäll så jag har nog haft tur.
    kram PaBe

• Anne M

Så här ser våra dagar ut;

06.00 Amanda vaknar, får välling, fixar morgontoaletten, leker
    08.00 Amanda sover en timme, jag städar
    09.00 Vi går hemifrån, till öppna förskolan eller kompisar
    10.00 Lunch på öppna förskolan, eller vart vi nu är
    12.00 Amanda sover en timme, jag pular lite till, om vi är hemma
    14.00 Mellanmål, sedan lek & bus fram till 16.00
    16.00 Amanda sover en halvtimme, jag förbereder middagen (skala & hacka lök, eller dylikt)
    18.00 Pappa kommer hem, vi äter middag
    19.00 Välling & sovdax

• Sunshine81

Jag städar också upp efter oss hela tiden, visar för benjmain att man ska städa så han lär sig det sen när han e äldre. Och innan jag lägger mig städar jag också undan allt och sätter i ordning saker, ser till at där inte är disk och så. För jag orkar inte vakna på morgonen o se ett rörigt hem och börja städa direkt. Och tvätta gör vi 1 gång i veckan så det är rätt lungt me det. Han klarar sig bra själv under tiden man diskar o så. Men nu kryper han så man får ha koll hela tiden på var han är.

• skidan

Oj, har alltid varit rätt stökig av mig. Började skärpa mig lite när Amelie kom. Det var dock först efter 3mån som hon klarade av att ex gymma eller liknande självständig syssla i mer än 5min. Innan dess var hennes flaskor prio nr1. Allt annat fick vara. Nu när hon är 5mån så börjar livet att bli lättare. Nu har jag försökt med en rutin att damsuga övervåningen 1dag och nedervåningen 1dag. så för det mesta damsuger jag varje dag (har långhåriga katter). Sedan är det tvätt, disk och plock i mån av tid. Sedan 1mån tillbaka har dottern börjat somna vid 18-21tiden (tidigare 22-23). Så nu får jag och mannen (el fl) lite tid tillsammans.

Mitt bästa "stöka inte ner tips" är att vara hemma så lite som möjligt!

• Beckasin

Jag som är mammaledig med vår 2 mån kille hinner inte dammsuga och hänga upp tvätt. Det gör min man. Möjligtvis plockar jag upp ur diskmaskinen.

• Sanna Marie

Jag grejar på i min egen takt under vardagarna och följer min dotters rutin. När hon sover tvättar jag, när hon leker städar jag osv.
    Men inför helgen vill jag alltid ha städat och undanplockat för att må bra. Jag vill också känna mig ledig även fast jag inte jobbar.
    På fredagskvällen tänder jag ljus och maken lagar god middag. På lördagen umgås vi med barnen och gör ofta utflykter.

• Pigeon

Jag har det nog oförskämt bra, för min man studerar och är hemma minst 3 dar i veckan för självstudier, så han hjälper till med allt... han lagar nästan all mat tex och så hjälps vi åt med städningen.

• mon

Är jag ensam om att amma 14-15 ggr per dygn(en gång under natten) ?

• Kottebrud

Tycker att allt förändras hela tiden... kanske borde skriva ner några dagar irad så kanske hon har lite rutiner???

Angående städning så försöker jag dammsuga 1-2 gånger under veckan och till helgen kör vi en stor röj ihop. Vi har 2 katter så det måste städas annars gror de igen
    Vissa dagar eller veckor hinner jag inte med att dammsuga för Kina tar all tid. Är hon en gosig tjej så hinner man mer men är det gnälligt så är ju även jag trött när hon sover och då blir det inget gjort.

Kina brukar vakna mellan 7,30-8,30. Sen äter hon efter ca 1,5 timme efter hon vaknat. Mat efter de är var 4:e timme (ca) sömn 30-60 min mellan varje matning. På kvällen somnar hon mellan 21-22,30...

Det är jobbigt att hinna med allt! Men så mysigt det är att ha en kotte!

Tycker du att städningen är jätteviktig? Jag förstår att man vill ha snyggt och rent runt sig men jag tror att du kanske ska sätta en dag eller så som ni städar och kanske får hjälp med barnen då? För då blir det städa av. Sen kan man små städa när mannen kommer hem kanske? Det gör jag ibland och tycker de är skönt att göra något själv även fast de är städa som jag inte gillar i vanliga fall

• KCsMama

Oj jag måste ha värsta vilden
    Jag städar och plockar kanske 3-4timmar/dag +matningar. Jag är absolut inte en sån som vill ha superstädat hemma, minns inte själv när det var sist *s* Men här ser det oftast förjävligt ut!! Så jävligt att man INTE ens vill ta hem sin bästa vän
    Damsugar minst 1gång/dag eftersom det är enormt mycket skräp på golvet JÄMT!

Casey stökar till HELA tiden, river och sliter i allt osv. Skönt de få dagar hon är på dagis *s*
    Skulle nästan vilja byta med er *_nästan_*

Svar på tråden Ni föräldralediga: Era dagliga rutiner??