• sandbacken

Är det bättre att växla till Euro innan man far till Cypern eller ska man ta ut på bankomat därnere? Alla säger olika.

• Svar på tråden Är det bättre att växla till Euro innan man far till Cypern eller ska man ta ut på bankomat därnere? Alla säger olika.
  • xenaa

jag skulle växla på flygplatsen om de finns någon Forex bank där.

♥Leo 1 år 22/6♥
  • aprilsill

Växla lite pengar här i Sverige, ta ut resten där nere via automat. Alltid bra att ha lite kontanter på sig, men inte för mycket ifall ficktjuvar är framme.

• CharmingGirl

När jag åker utomlands brukar jag alltid växla in lite pengar innan, så man har precis när man kommer fram, under resans gång och sånt. Sen brukar jag ta ut resten när jag kommit fram och behöver pengarna...

• CarlHerman

Vi brukar växla det mesta innan, sen tar vi ut om det behövs. Är det bättre priser om man betalar med euro på cypern istället för cypriotiska pund? Har för mig att priserna oftast stod bara i pund på t ex menyer...

• sandbacken

Är det inte mycket dyrare att ta ut pengar därnere än att man har växlat pengarna hemma? Men man kan ju inte växla in alla pengar man ska ha hemma, vi ska vara där i 2 veckor.

• Tecken
    sandbacken skrev 2008-06-28 22:31:28 följande:
    Är det inte mycket dyrare att ta ut pengar därnere än att man har växlat pengarna hemma? Men man kan ju inte växla in alla pengar man ska ha hemma, vi ska vara där i 2 veckor.
    Många banker tar ingen extra avgift för uttag i euro - kolla hur det är med just din bank.

Jag tycker, precis som några skrivit här i tråden, att du ska ta ut lite pengar (går ju att ta ut i euro här med, i vissa bankomater) och ta ut resten på plats. Det har med säkerheten att göra också. Inte kul att bli rånad på hela reskassan - men ett kort kan man ju alltid spärra!

Och du, ha en trevlig resa
  • sandbacken

Jag har gratis uttag via min bank Nordea. Men vad jag menar är att kursen är väl sämre än om man växlar här i Sverige? Annars kan jag ju bara använda bankomater i och med att det inte kostar nåt för mig att ta ut. Tack för upplysningarna.

Svar på tråden Är det bättre att växla till Euro innan man far till Cypern eller ska man ta ut på bankomat därnere? Alla säger olika.