• slangbella

Ersätta Nezeril med Rhinocort Aqua - hur?

Eftersom jag dras med en nästäppa from hell sedan i februari så har jag pratat med bm om vad jag ska göra. Hon ville ju givetvis inte att jag skulle använda Nezeril och tipsade om Rhinocort Aqua istället. Jag var och köpte den men har inte orkat ta mig igenom den period som kommer att krävas för att den ska börja fungera på riktigt.

Ni som själva gått igenom det med lyckat resultat, hur har ni gjort? Kan ni ge mig tips?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Ersätta Nezeril med Rhinocort Aqua - hur?
  • Chloe80

Åh, jag känner igen mig...... Har varit beroende av nässpray (använder oftast otrivin) i flera ÅR!! Och nu är jag gravid och Bm tycker såklart att jag inte ska använda det, har nu istället fått nåt som heter Becortide. Har provat den några dagar nu, men det funkar verkligen inte! Känns istället som att jag blir MER täppt av den! Så när jag har tagit den på kvällen så måste jag ändå ta en liten dos otrivin efteråt, annars kan jag inte sova. Så frustrerande!

• Maorie

Jag gjorde precis det som du måste göra. Gick från vanlig näs-spray till rhinocort aqua. Det funkade så jäkla superbra att jag idag slipper spray överhuvudtaget. Använde rhinocort aqua i en vecka typ, men sen klarade jag mig utan den också.
    Jag gjorde inte så mycket mer än gav mig fan på att det skulle funka. Det blev ett par jobbiga nätter, det blev det. Men sååå värt det. Var väldigt noga med att ta det morgon och kväll. Efter ett par dagar så känner du resultat, om det blir som det blev för mig.

Lycka till!

• slangbella
    Chloe: Ja, det är skitjobbigt... Jag får panik om jag glömt nezerilen hemma, därför har jag alltid två så minimerar jag risken att vara helt utan... sorgligt!

Flippa: Jag ska verkligen försöka på riktigt. Det blir jobbigt, det vet jag, men jag vill verkligen bli kvitt nezerilen. Kan jag bli kvitt all spray så är ju det helt underbart också... Var du gravid när du gjorde det här? Och doserade du enligt anvisningen, inget mer?
  • carola1977

Har läst något tips någonstans att man kan sluta i en näsborre i taget om du förstår vad jag menar? Man sprayar alltså i den ena några dagar till när man slutat i den andra. Har inte testat det själv så jag vet inte om det är bra.

• Knoppen79

Jag får också den totala gravidtäppan och använde otrivin tills jag insåg att jag inte kan fortsätta så. Fick Rhinocort Aqua och fick det att fungera efter ca 2 veckor. I början använde jag R A morgon och kväll och dessutom otrivin till natten, sedan kunde jag smyga bort natt-otrivinen och därefter morgonens R A. Men jag har tendens att få återfall till otrivinen när jag blir förkyld...

• Maorie
    slangbella skrev 2008-06-28 12:41:45 följande:
    Chloe: Ja, det är skitjobbigt... Jag får panik om jag glömt nezerilen hemma, därför har jag alltid två så minimerar jag risken att vara helt utan... sorgligt!Flippa: Jag ska verkligen försöka på riktigt. Det blir jobbigt, det vet jag, men jag vill verkligen bli kvitt nezerilen. Kan jag bli kvitt all spray så är ju det helt underbart också... Var du gravid när du gjorde det här? Och doserade du enligt anvisningen, inget mer?
    Ja jag var gravid. Eller, är gravid. Hade inte nästäppa innan alls. Jag doserade bara enligt bruksanvisningen. 2 sprut morgon och 2 sprut kväll. Hoppas det funkar för dig med!
  • Chloe80
    slangbella skrev 2008-06-28 12:41:45 följande:
    Chloe: Ja, det är skitjobbigt... Jag får panik om jag glömt nezerilen hemma, därför har jag alltid två så minimerar jag risken att vara helt utan... sorgligt!Flippa: Jag ska verkligen försöka på riktigt. Det blir jobbigt, det vet jag, men jag vill verkligen bli kvitt nezerilen. Kan jag bli kvitt all spray så är ju det helt underbart också... Var du gravid när du gjorde det här? Och doserade du enligt anvisningen, inget mer?
    och jag sparar alla otrivin som det möjligtvis kan finnas någon droppe kvar i, IFALL det skulle ta slut i den jag använder... Min man fick en chock när han öppnade lådan i mitt nattduksbord en dag och fick se 10-15 otrivinflaskor!!! Snacka om att vara beroende....
  • Twilight

Oj vad jag känner igen mig, har använt nässpray dygnen runt hela min grav nu, gruvar mig för att försöka sluta. Måste kolla upp den där Rhinocort Aqua

♥Familjen♥
  • Knoppen79

Jag använde otrivin hela förra graviditeten och när sonen kommit ut var nästäppan helt borta och jag hade inga problem att sluta med nässpray, var alltså inte alls beroende av nässpray när graviditetstäppan försvann.
    Som jag skrev har tidigare så har det fungerat med rhinocort aqua efter lite kamp och några återfall denna gång (men jag har varit oerhört mycket förkyld denna grav så det har ju inte gjort saken lättare).

• Jessa med 3

Jag har använt barn-nässpray parallellt med rhinocort aqua i en övergångsperiod, för att liksom trappa ner. Funkar bra. (För mig handlade det inte om grav.nästäppa utan en ruskigt jobbig bihåleinflammation...)

• Lovisen 03

Hej
    Har varit beroende i år till och från av nässpry. men jag kör både rhinocort aqua och nässpray i ett par dagar för sen kan man ta bort den vanliga nässprayen och bara fortsätta ett par dagar med rhinocort, för då hinner både rhinocorten att börja verka för det tar ett par dagar och sen så slipper man få den där jobbiga nästäppan om man samkör ett tag. När rhinocorten har börjat verka så har den samma effetkt som nässpray men den är inte skadlig som nässpray.Så sa min läkare att man skulle göra så. Det har funkat för mig alla gånger som jag har gjort det, sen att man får återfall så fort man blir förkyld är ju en annan historia.
    Lycka till!!

• Chloe80

Nån som vet om rhinocort är ungefär detsamma som becortide som jag fått?

• Lovisen 03

ja det är typ samma. men jag fick en sån hemsk huvudvärk av den samt så är det lite äckligare "smak" på den, men det är ju en smaksak den kanske passar dig bättre men för min del så tyckte jag att rhinocorten var bättre. Men dom har samma funktion.

• Chloe80
    Lovisen 03 skrev 2008-06-30 09:37:57 följande:
    ja det är typ samma. men jag fick en sån hemsk huvudvärk av den samt så är det lite äckligare "smak" på den, men det är ju en smaksak den kanske passar dig bättre men för min del så tyckte jag att rhinocorten var bättre. Men dom har samma funktion.
    Jaha, tack för svar! Ja jag tycker oxå att den är äcklig!! Får väl försöka stå ut nu när jag ändå köpt den....
  • slangbella

Nu jävlar blommar löken, men jag har inte använt Nezeril sen i onsdagskväll Fick nån typ av allergiattack, snorade som en galning och var helt igentäppt i näsan förra veckan. Ringde vårdcentralen och det enda de kunde rekommendera mig var Lomudal nässpray. Jag köpte den och det släppte faktiskt. Sen tog jag Rhinocorten till kvällen och morgonen efter. Hade även Renässans som backup. Det var lite jobbigt de första nätterna eftersom jag var lite täppt, men jag bet ihop. Fan va skönt att ha kommit ifrån Nezerilen! Nu kommer jag att använda Rhinocort ända in i mål och förhoppningsvis är den där envisa nästäppan ett minne blott efter att lillen kommit. Jippi!!

Svar på tråden Ersätta Nezeril med Rhinocort Aqua - hur?