Halloj!
En till som har ont i svanskotan. Jag har haft problem sedan vecka 12 och nu är jag i vecka 35. Jag har haft problem med svanskotan redan för 6 år sedan (och då var jag inte gravid). Då gick det över med en kur Voltarén T.
Läkare och sjukgymnast har konstaterat att mina besvär inte kommer av foglossning utan snarare att trakten kring svanskotan blivit inflammerad av okänd anledning. I och med att jag är gravid, vill de inte ge någon kur med antiinflammatorisk medicin, utan jag får "stå ut".
Jag har sedan 23 veckor använt sittring på jobbet och hemma, jag sitter på ena skinkan i taget när jag inte använder sittring och jag har blivit halvtidssjukskriven, eftersom jag har ett stillasittande arbete och värken blev olidlig till slut och jag hade konstant värk även när jag inte satt ner. Nu känns det mycket bättre. Jag blev rekommenderad att ta 1 gram alvedon 4 ggr/dag som en kur (det kunde jag ta hela graviditeten fram till förlossningen). Jag provade det i en vecka, men det hjälpte inte mig. Fick även Dexofen utskrivet, men det hjälpte inte heller, jag blev bara groggy av dem.
Läkaren tyckte att jag även kunde prova TENS eller akupunktur hos sjukgymnasten mot detta, men sjukgymnasten kunde inte ge akupunktur och TENS ville hon inte ge "där nere" när jag var gravid utan remiss, så den biten rann liksom ut i sanden.