• Sacha

ONT i svanskotan!

Jag har från och till ont i svanskotan, eller området runt svanskotan. Jag är i v 15 och undrar om det är fler som har eller har haft ont så här tidigt och vad det kan bero på? Det har varit så här sedan v 11, men inte hela tiden utan av och till.

• Svar på tråden ONT i svanskotan!
  • Jennaz

Har också haft det av och till... Men så har jag problem med svanskotan i vanliga fall men nu har det blivit värre...

• pernixxon

Hej jag har oxå problem med svanskotan har ofta ont har nu fått fogbälte och min bm tror att jag har fått början till foglossningar.

• Ledsen

Hej!

Har precis som du/ni, men det sitter liksom mer på ena sidan...var ute o gick en långpromenad igår och har ont sen dess....kan det kanske vara foglossning...är i v 18

• Full av förhoppning

Jag fick ischias några dagar efter befruktning... det var så jag visste att jag var gravid... ischias och ömmande bröst
    Ont som f*n

• Sacha

Tack för era svar. Var oxå ute igår och gick en riktigt lång promenad och sedan kom värken på kvällen. Ska gå korta promenader i fortsättningen.

• Snoffsan

Är ju ingen doktor eller så men jag har fattat det så att om man får ont av att gå så är det oftast foglossning och om man får ont av att sitta och blir bättre av att gå kan det vara ischias. Så är det oxå så att ischias sitter mer på en punkt. En bit ut och ner på högra skinkan brukar vara vanligast och det gör j-vligt ont om man trycker på den punkten. Foglossning kan sitta på en fog eller flera och gör ont mer molande och hela tiden lixom.
    Om jag är ute och går en längre bit får jag jätteont. sätter jag mig sen ner så kommer jag knappt upp igen. Blir väldigt stel och orörlig och har svårt att lyfta benen. Jag har foglossning och går och får behandling för det. Fick det väldigt tidigt så man kan känna av det tidigt.

• Ledsen

Snoffsan, blir det bättre när du vilar, dvs ligger ned?
    Väntar nu på att min bm skall ha teltid, för jag har jätteont, sitte nästan hela dagrna, men det gör ont även när jag går....
    Är det farligt el. är det bara att härda ut?

• Fido

Sacha, jag har också haft ont av svanskotan under graviditeten, så fort jag gått lite längre eller lyft/böjt mig ner mycket. Jag pratade med en sjukgymnast som sa att det INTE är foglossning, eftersom fogarna och svanskotan inte är samma sak.. Men att svansen kan påverkas av samma hormon som orsakar foglossning och regera på samma sätt som fogarna. Det som gör ont är när olika delar skaver mot varandra förklarade hon det som. Hon betonade att det inte är något farligt.. Fast det är ju inte skönt direkt. Jag har tagit det lugnt med promenaderna och det har hjälpt.

• Musse

Hej! En till som börjat få problem. Han mått som en prinsessa hela tiden fram till för knappt ett par veckor sen då jag fick "träningsvärk" i sätesmusklerna. Gick en långpromenad igår och efter det kunde jag knappt komma framåt alls. Svårt att lyfta benen och måste ta små steg. Svanskotan värker (känns bättre när jag sitter men blir stela). Foglossning det här också eller? Är i v. 26. Fundrar på att inte ta någon promenad alls. Är det någon som vet om cykling skadar eller om det kanske kan vara bra för detta?

• Mausiii

Halloj!

En till som har ont i svanskotan. Jag har haft problem sedan vecka 12 och nu är jag i vecka 35. Jag har haft problem med svanskotan redan för 6 år sedan (och då var jag inte gravid). Då gick det över med en kur Voltarén T.
    Läkare och sjukgymnast har konstaterat att mina besvär inte kommer av foglossning utan snarare att trakten kring svanskotan blivit inflammerad av okänd anledning. I och med att jag är gravid, vill de inte ge någon kur med antiinflammatorisk medicin, utan jag får "stå ut".

Jag har sedan 23 veckor använt sittring på jobbet och hemma, jag sitter på ena skinkan i taget när jag inte använder sittring och jag har blivit halvtidssjukskriven, eftersom jag har ett stillasittande arbete och värken blev olidlig till slut och jag hade konstant värk även när jag inte satt ner. Nu känns det mycket bättre. Jag blev rekommenderad att ta 1 gram alvedon 4 ggr/dag som en kur (det kunde jag ta hela graviditeten fram till förlossningen). Jag provade det i en vecka, men det hjälpte inte mig. Fick även Dexofen utskrivet, men det hjälpte inte heller, jag blev bara groggy av dem.

Läkaren tyckte att jag även kunde prova TENS eller akupunktur hos sjukgymnasten mot detta, men sjukgymnasten kunde inte ge akupunktur och TENS ville hon inte ge "där nere" när jag var gravid utan remiss, så den biten rann liksom ut i sanden.

• Snoffsan

Mitt onda sitter lite till höger om svanskotan. Det gör ont på vänster sida oxå men mer på höger. Min sjukgymnast sa att man har 5 fogar som löser upp sig. Två där bak, två fram och en mellan benen. Vissa får inte ont av det andra får ont på en gång. Jag som väntar tvillingar fick ont tidigt. Pga mer hormoner och tyngre belastning.
    JAg får mindre ont om jag vilar och inte använder bäckenet nåt, men har jag ont så gör det extremt ont att ligga. När man sätter i fötterna i sängen och försöker lyfta rumpan känns det som om någon sätter en kniv i ryggen. Inte skönt.
    Min sjukgymnast förklarade det så att en av mina fogar nästan var helt uppluckrad resan. Hon kunde rucka på bäckenet där. Då går musklerna in och försöker ta den belastningen och när musklerna krampar gör det ont. De kan även klämma åt ichiasnerven då så att man får ont där oxå. Jag har haft mycket problem med ryggen tidigare och det kanske oxå spelar in.
    Hur som helst är det väldigt individuellt hur man känner av foguppluckringen, men det är nåt alla har. Det är ett sätt för kroppen att förbereda bäckenet på att kunna föda ut ett barn. Men långt ifrån alla lider av det och vissa känner av det redan på en gång medan andra kanske känner av det först sista månaden eller inte alls

• Themis

Jag har också haft en (uthärdlig) variant av det sedan v 13 efter att jag ansträngt mig. BM säger att man ska gå med kortare steg, inte vinkla ut bäckenet (sära benen) för mycket när man sitter och vara försiktig med att lyfta från golvhöjd eller huka sig längre stunder.

• Sockret

Hej!

Måste bara få höra med er om detta kommer helt plötsligt allstå smärta vid foglossning? Har seden i söndags jätteont på höger sida av svanskotan och det sprider som ner sig i benet varje gång jag går.. Vissa gånger gör det så ont så att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vägen, har då oftast rest mig lite snabbt från en stol eller så. *glömmer bort mig*
    Är nu i vecka 21 (v20+2) men jag har någon gång tidigare känt något som liknar hugg bak i ryggen, men det har försvunnit lika fort som det kommit. Men detta vill inte ge med sig...

• Ledsen

Pratatde med min bm om detta igår, då mitt onda inte ville ge sig, hade ont hela tiden igår, oavsett om jag satt el. gick....och det onda gick liksom i svanskotan, ner mot ljumskar låret och i nedre ryggen.....hon var så himla gullig och förstående och tyckte jag skulle vila igår och lägga mig tidigt och så ringa idag om det inte var bättre.
    Bättre var det när jag vaknade, men jag känner att det är på gång igen, efter bara 1 timme på jobbet....så jag skall ringa om en timma när dom öppnar.

• Sockret

Ledsen,

Du får gärna skriva vad din bm sa när du ringde henne idag. För det är precis så jag har det, är lugnt på morgonen när jag inte har hunnit vara igång något. Men efter någon timme är smärtan i full gång igen...

• Ledsen

Sockret, skall pratat med henne i em, för jag fick inte tag på henne innan, men lovar att säga vad hon sagt.

Svar på tråden ONT i svanskotan!