• Anonym (svar sökes)

Vad är Medberoende?

Har några frågor om medbeoende.
    Visste inte vart jag skulle lägga tråden så jag hoppas den hamnar rätt.

Har träffat en möjlig hjärtevän. Vi har inte kommit så långt ännu men eftersom att jag gått på mina nitar har jag bett honom att vara 110% ärlig.

Något som jag reagerade på är att han kallade sig själv medberoende.

Då jag inte alls vad detta är så nu skulle jag vilja veta mera.

Finns här någon som kan upplysa mig om vad det är till att börja med?
    Är det farligt?
    Är det ärftligt?
    Går det att "bota"?

Vad krävs av mig som eventuell flickvän osv.

Alla råd är välkomna =)

• Svar på tråden Vad är Medberoende?
  • Anonym (Google)
    Vad är medberoende?   En make/maka eller barn till en aktiv missbrukare är medberoende i missbruket, medberoende därför att man ställer upp och skyddar, ljuger och hjälper så att missbrukaren kan få missbruka ifred. Eventuella rykten dementeras eftersom den medberoende inte ens själv förstår vad det handlar om. Ju mer den som är medberoende ställer upp, desto mer kan missbrukaren missbruka.  Medberoende är i första hand familjemedlemmar, i andra hand vänner, arbetskamrater och chefer, som drabbas av missbrukarens beteende.  Medberoende är också ett beteende hos de närstående som utvecklats i ett rollspel med den beroende för att både skydda denne och även sig själv från missbrukets verkningar. I detta rollspel av orsak och verkan påverkas de inblandade personernas känsloliv och sociala levnadsförhållanden.  Trots allt som händer kring en missbrukares familj finns det oftast en kärlek som är större än något annat, vilket kan vara svårt att förstå för utomstående. Barn är lojala. De skulle aldrig förråda en förälder. Den vuxne medberoenden ser till att den missbrukande partnern har rena och hela kläder, ser till att det går bra på jobbet, ringer otaliga samtal till sin partner för att höra att allt är i sin ordning, vilket i själva verket är en kontroll av att han/hon är nykter. Den medberoende sätter kontroll av vardagen i system. Ett exempel:  ”Vad åt du för gott till lunch?”, är lika med ”Vad drack du till lunch?”.  En medberoende som sjukanmäler sin missbrukande partner stannar ofta själv hemma för att behålla kontrollen just den dagen i den sköna känslan av att man vet att det inte varit någon flytande föda den dagen.  Hur ser ett typiskt medberoende ut?   Anna som är en typiskt medberoende skulle kunna punkta upp sitt medberoende så här: 1.      Jag ser enbart hans behov.
    Jag vet att jag behövs och ger tröst.
    Jag ställer upp på allt, även det som inte känns rätt.
    Jag glömmer mig själv, lever genom min partner.
    Jag tror på alla lögner, det finns inga problem.
    2.      Jag bygger upp en egen ångest och oro, förstår inte varför det händer.
    Jag är upptagen av vad som skall hända idag.
    Jag är övertygad om att det är MIG det är fel på.
    Jag öser skopor av skuldkänslor över mig själv.
    Jag har ett enormt kontrollbehov.
    3.      Jag är oresonligt arg.
    Jag grips av handlingsförlamning – vad ska jag göra?
    Jag har förstått att något är galet, men kan inget göra.
    Jag fångas in i depression, gråt, förtvivlan och vanmakt.

4.      Jag vaknar upp.
    Jag blir medveten.
    Jag fattar mod.
    Jag väcker känslor inom mig.
    Jag får långsamt tillbaka självförtroendet.
    Jag känner en spirande självinsikt.

5.      Jag existerar och jag har ett eget värde.  Steget mellan punkterna 3 och 4 är långt och kan behöva tas med hjälp från närstående som inte är lika involverade i medberoendet. De ”kryckor” som behövs heter styrka, envishet och starkt förtroende.
  • Anonym (svar sökes)

Kan dennes medberoende flyttas över från någon till mig om vi blir ett par i framtiden?

Låter som att dom mer eller mindre tar över ens liv.
    I det här fallet blir som en andra pappa eller något.

• Anonym

Såvitt jag förstår medberoende dock så behöver det inte vara en drog utan även ett beteende. Man kan ha en partner som mår dåligt och beter sig "felaktigt" men som man skyddar i allt. Jag har varit och är i en sådan situation. Alls inga droger men annars stämmer allt med beskrivningen av medberoende. Jag är nu i steg fyra själv och kan se tillbaka på det hemska som varit och hur det förändrade hela mitt väsen.

• Karan Sjet

? Finns här någon som kan upplysa mig om vad det är till att börja med??
    En svensk uppfining som används flittigt här.

?Är det farligt?
    Är det ärftligt?
    Går det att "bota"??

Jätte farligt om går på niten och tror på det,
    Skulle inte förvåna mig om folk insisterade på det
    Skulle heller inte förvåna mig om folk insisterade på det

• Anonym (svar sökes)

Menar du att det inte finns alltså?

Karan Sjet skrev 2008-06-28 18:59:47 följande:
    ” Finns här någon som kan upplysa mig om vad det är till att börja med?”En svensk uppfining som används flittigt här.”Är det farligt?Är det ärftligt?Går det att "bota"?”Jätte farligt om går på niten och tror på det,Skulle inte förvåna mig om folk insisterade på det Skulle heller inte förvåna mig om folk insisterade på det
  • Karan Sjet

Anonym (svar sökes) skrev 2008-06-28 19:46:29 följande:

Menar du att det inte finns alltså?
    Det beror helt och hållet på vem du frågan och var.
    Eller så har man ett ?beroende? eller inte. Att vara kär i fel person faller inte under det.
  • Anonym (svar sökes)

Nu kan det vara så att jag missförstår ditt svar.
    Jag utgår nu i från att det är jag som är den som är kär i fel person.
    Så menade jag inte..

Jag är nog inte kär i fel person.  Jag är kär i rätt person men personen har (en sjukdom) ett beetende som tydligen kallas för medberoende.

Vad jag undrade var vad som krävs av mig för att eventuellt kunna leva med en sådan person?

Inget är fel någonstans ännu.
    Jag vill bara lära mig mera så att jag förstår honom.

Karan Sjet skrev 2008-06-28 19:52:16 följande:
    Anonym (svar sökes) skrev 2008-06-28 19:46:29 följande:Det beror helt och hållet på vem du frågan och var.Eller så har man ett ”beroende” eller inte. Att vara kär i fel person faller inte under det.
  • Karan Sjet

Anonym (svar sökes) skrev 2008-06-28 20:59:06 följande:

Nu kan det vara så att jag missförstår ditt svar.Jag utgår nu i från att det är jag som är den som är kär i fel person.Så menade jag inte..Jag är nog inte kär i fel person.  Jag är kär i rätt person men personen har (en sjukdom) ett beetende som tydligen kallas för medberoende.Vad jag undrade var vad som krävs av mig för att eventuellt kunna leva med en sådan person?Inget är fel någonstans ännu.Jag vill bara lära mig mera så att jag förstår honom.
    Hahaha okey
    Behandla denna personen som en människa så löser allt dig.
    Haka inte upp dig på ?sjukdomar? som ?medberoende? så mår ni alla bättre.
  • idiblon yes
    Svar på #7
    Jag förstår inte riktigt vem han är medberoende till? En släkting?
  • Anonym (svar sökes)

Nej det vet inte jag heller ännu.
    Har bara fått veta att han går på någon form av behandling/terapi för medberoende.

Antar att det kommer så småning om.
    Jag skyndar långsamt =)

idiblon yes skrev 2008-06-28 21:11:39 följande:
    Svar på #7Jag förstår inte riktigt vem han är medberoende till? En släkting?
  • Anonym (svar sökes)

Tack för svaret.
    Ungefär vad jag har kommit fram till på egen hand så jag antar att jag är på rätt väg då =)

Karan Sjet skrev 2008-06-28 21:08:13 följande:
    Anonym (svar sökes) skrev 2008-06-28 20:59:06 följande:Hahaha okey Behandla denna personen som en människa så löser allt dig.Haka inte upp dig på ”sjukdomar” som ”medberoende” så mår ni alla bättre.
  • idiblon yes

Anonym (svar sökes) skrev 2008-06-29 15:39:10 följande:

Nej det vet inte jag heller ännu.Har bara fått veta att han går på någon form av behandling/terapi för medberoende.Antar att det kommer så småning om.Jag skyndar långsamt =)
    Men det låter helt knasigt. Men det måste betyda att han är någon form av möjliggörare för någon annan... Och det låter skumt att du inte skulle få veta vem, eftersom det torde vara någon han lever väldigt nära inpå.
  • Anonym

Du skriver som att killen har en sjukdom!
    Det är ju inte han som har en sjukdom.
    Att vara medberoende är tex att hans pappa, mamma har ett beroende av nåt slag: droger, alkohol, mat osv.
    Men han är en del av dennes liv och finns med i bilden och stöttar personen.
    DU behöver ju inte bli involverad bara för att han är det.
    Jag tycker du ska prata med kille och få det klart för dig vad det gäller han kan säkert förklara bättre för dig.

• Anonym (svar sökes)

Ja det är säkert så.

Men att han inte vill hänga ut den i sin familj eller vem det nu är för mig på
    första dejten kan jag faktiskt förstå.
    Det skulle inte jag heller göra om rollena vore ombytta.

idiblon yes skrev 2008-06-29 15:51:01 följande:
    Anonym (svar sökes) skrev 2008-06-29 15:39:10 följande:Men det låter helt knasigt. Men det måste betyda att han är någon form av möjliggörare för någon annan... Och det låter skumt att du inte skulle få veta vem, eftersom det torde vara någon han lever väldigt nära inpå.
  • Anonym (svar sökes)

Jag visste inte om man ska kalla det för sjukdom eller dåligt beteende.
    Något är ju inte riktigt bra efter som att han går på behandling för detta.
    Det var inte meningen att få det att låta som att jag ser ner på honom för det gör jag verkligen inte.

Jag startade tråden för att få mera information och för att kunna vara en förstående flickvän om vi nu kommer så långt.
    Tar det slut lär det inte göra det pga medberoendet i alla fall.

Anonym skrev 2008-06-29 15:54:55 följande:
    Du skriver som att killen har en sjukdom!Det är ju inte han som har en sjukdom.Att vara medberoende är tex att hans pappa, mamma har ett beroende av nåt slag: droger, alkohol, mat osv.Men han är en del av dennes liv och finns med i bilden och stöttar personen.DU behöver ju inte bli involverad bara för att han är det.Jag tycker du ska prata med kille och få det klart för dig vad det gäller han kan säkert förklara bättre för dig.
  • Anonym (Jag är)

Jag är gift med en person som har ett medberoende.....och han är gift med en person som är medsjuk.

vad innebär detta för oss??

För mig innebär det att jag får ha förståelse för att det är vissa saker som vi inte kommer kunna att göra, eftersom personens missbruk sätter stopp för det. Jag får stötta min man när han återupplever känslor som hans medberoende har givit honom. Han är just nu inne i en period där han funderar och åter upplever mycket som har med hans *****:s missbruk att göra. Jag lyssnar och finns där. Den "behanling"/terapin har går kan mycket möjligen vara en gruppterapi för medberoende, alt en enskild terapi. Mycket bra, för då kommer han lära sig att hantera det han har fått med sig. Att vara medberoende innebär ju att man har funnits mycket nära någon som har missbrukat och denne har "styrt" hur jag ska leva, vara och bli....
    Mycket skuldkänslor har jag förstått att detta innebär och att mycket ofta täcka upp för den beroende personen.

För min man har det ungefär inneburit samma sak. Jag har gått i terapi de senaste 2 åren för att hantera det som jag har varit med om och göra mig fri från min medsjukdom (helt fri kan jag aldrig bli)....och nu kommer jag ut som en mycket helare människa och lättare att leva med....

Jag tror att leva med en person som är medberoende i 2:a hand från dig så att säga innebär att ha förståelse och att man kommunicerar om det i relationen , så den andre parten kan stödja och finnas...involverad blir man...hur man än gör..men man kan begränsa det genom att prata igenom vad det innebär...

Lycka till!!

• Anonym (svar sökes)

Tack för ditt svar!
    Det uppskattades mycket

Anonym (Jag är) skrev 2008-06-29 18:02:30 följande:
    Jag är gift med en person som har ett medberoende.....och han är gift med en person som är medsjuk.vad innebär detta för oss??För mig innebär det att jag får ha förståelse för att det är vissa saker som vi inte kommer kunna att göra, eftersom personens missbruk sätter stopp för det. Jag får stötta min man när han återupplever känslor som hans medberoende har givit honom. Han är just nu inne i en period där han funderar och åter upplever mycket som har med hans *****:s missbruk att göra. Jag lyssnar och finns där. Den "behanling"/terapin har går kan mycket möjligen vara en gruppterapi för medberoende, alt en enskild terapi. Mycket bra, för då kommer han lära sig att hantera det han har fått med sig. Att vara medberoende innebär ju att man har funnits mycket nära någon som har missbrukat och denne har "styrt" hur jag ska leva, vara och bli....Mycket skuldkänslor har jag förstått att detta innebär och att mycket ofta täcka upp för den beroende personen.För min man har det ungefär inneburit samma sak. Jag har gått i terapi de senaste 2 åren för att hantera det som jag har varit med om och göra mig fri från min medsjukdom (helt fri kan jag aldrig bli)....och nu kommer jag ut som en mycket helare människa och lättare att leva med....Jag tror att leva med en person som är medberoende i 2:a hand från dig så att säga innebär att ha förståelse och att man kommunicerar om det i relationen , så den andre parten kan stödja och finnas...involverad blir man...hur man än gör..men man kan begränsa det genom att prata igenom vad det innebär...Lycka till!!
  • Anonym (Jag är)

Varsågod!

Om det är något du funderar på så svarar jag gärna så gott jag kan utifrån min och min mans erfarenheter.

• Anonym (a)

Min sambos pappa är alkis och min sambo är medberoende så det stänker om det. När jag först hörde det så tyckte jag att det var fel etc etc. När jag sedan började kolla upp mer och faktiskt fundera över min sambos beteende så insåg jag att han var det och att jag oxå blivit det.

Dessa insikter har jag nyligen fått och nu gäller det att ta tag i det hela. Har själv gått i terapi nu och det är då jag kommit fram till det hela. Nu ska jag peppa min sambo till det samma, för jag tror att så länge han ej inser att han har ett problem (vilket han inte gör) så kommer även jag att vara kvar i det.

Men det är jobbigt när ens sambo ljuger för en i syfte att skydda sin far etc, men det är ju ett beteende som han haft hela sitt liv, vilket ju naturligtvis är svårt att ändra på.Och som partner till en medberoende tror jag att det är i det närmaste omöjligt att hålla sej utanför det till fullo.

• idiblon yes

Anonym (svar sökes) skrev 2008-06-29 17:42:17 följande:

Ja det är säkert så.Men att han inte vill hänga ut den i sin familj eller vem det nu är för mig på första dejten kan jag faktiskt förstå.Det skulle inte jag heller göra om rollena vore ombytta.
    Ja, nej men då förstår jag precis!
Svar på tråden Vad är Medberoende?